استاندارد ملی بتن

آشنایی با استاندارد های ملی بتن

بتن یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی است که کاربرد فراوانی در ساخت و ساز انواع بنا دارد به همین دلیل تدوین استاندارد ملی بتن می تواند باعث افزایش کیفیت این محصول و هم چنین جلوگیری از حوادث احتمالی ناشی از بتن ها بشود. در صورتی که بتن بدون استفاده از استاندارد ملی بتن ساخته شود، کیفیت آن به شدت افت می کند و از آنجا که بتن جزو اصلی سازه است، خسارات جبران ناپذیری را به ساختمان تحمیل می کند. طی سالیان اخیر استاندارد ملی بتن دچار بازنگری و تدوین مجدد شده است که آشنایی با جزئیات آن کمک بسزایی در ساختمان سازی می کند. در ادامه مقاله به انواع استاندارد های بتن و آیین نامه های بتن مرتبط به آن پرداخته خواهد شد.

استاندارد ملی بتن به چه منظور تدوین شده است؟

بتن محصولی است که از مخلوط کردن سیمان، انواع سنگدانه، آب و انواع مواد افزودنی ساخته می شود. همچنین ایجاد حباب های هوا درون ساختار سیمان امری متداول است که باعث سبکتر شدن سیمان و افزایش کارایی آن در ساخت و ساز می شود. در تولید بتن های مختلف، مقدار استفاده از آب، نوع سیمان، اندازه سنگدانه ها، و نوع ماده افزودنی تاثیر غیر قابل انکاری روی کیفیت بتن ساخته شده می گذارد. به همین دلیل تدوین استاندارد ملی بتن امری ضروری تلقی می شود. تا کنون بیش از ده ها استاندارد بتن نوشته و تایید شده است. از جمله این استاندارد ها می توان به استاندارد های بتن آماده، استانداردهای بتن تازه، استاندارد های مربوط به تست بتن، استاندارد ملی بتن سخت شده، استاندارد مربوط به مقاومت کششی و مقاومت فشاری بتن اشاره نمود. هر کدام از این استاندارد ها آیین نامه دقیقی دارند که انواع بتن ها باید با توجه به این دستورالعمل ها ساخته شده و مورد ارزیابی و آزمایش قرار بگیرند. بنابراین بهتر است هنگام ساخت و ساز به استاندارد ملی بتن توجه داشته باشید چرا که در غیر این صورت با مشکلات بسیاری مواجه خواهید شد.

استاندارد ملی بتناستاندارد ملی بتن آماده

برای تهیه بتن آماده استاندارد شماره ۶۰۴۴ تدوین شده است. در این استاندارد تعریف کاملی از بتن آماده و نحوه تولید آن ذکر شده است. همچنین نوع سیمان به کار رفته، اندازه ی سنگدانه ها، میزان آب، افزودنی های حباب ساز و سایر افزودنی های مجاز نیز به دقت معرفی شده است. سپس به انواع مشخصات ظاهری و کیفیت محصول نهایی پرداخته شده است. مطابق این استاندارد، بتن آماده بتنی است که حالت خمیری داشته و مدت زیادی از اختلاط آن نگذشته باشد. این بتن ها را به سه روش تولید می کنند که شامل: بتن های مخلوط شده در کارگاه، بتن هایی که اختلاط آن ها در کارگاه کامل نشده باشد و بتن های مخلوط شده در مخازن کامیون می شود. در استاندارد ملی بتن ۶۰۴۴ به مصالح به کار رفته در بتن آماده نیز پرداخته شده است. در این استاندارد عنوان شده است که سیمان هیدرولیکی باید مطابق استاندارد بوده و مواد مکمل سیمان نیز می تواند سیلیس، دوده، میکروسیلیکا باشد. افزودنی های حباب ساز نیز باید درون ایستگاه های مرکزی به بتن افزوده شود تا اختلاط آن به شکل مناسبی انجام شود. حباب های ایجاد شده باید دارای حجم مشخصی باشد که مقدار آن با توجه به شرایط مختلف در جدولی آورده شده است. دمای بتن نیز در هنگام قرار گرفتن در قالب بسیار مهم است که در این استاندارد ملی بتن به دقت به آن پرداخته شده است.

برای دریافت مشاوره و بررسی شرایط و هزینه ها می توانید با شماره های زیر تماس حاصل نمایید.
تلفن : ۴۴۲۴۸۷۸۵-۰۲۱      تلفن : ۴۴۲۱۹۹۵۲-۰۲۱         تلفکس : ۴۳۸۵۴۸۹۵-۰۲۱

استاندارد ملی بتناستاندارد ملی بتن تازه

به منظور ساخت بتن های تازه، استاندارد ملی بتن، چندین استاندارد تدوین کرده است که هر کدام مربوط به بخش خاصی است. استاندارد بتن تازه شماره ۳۲۰۱-۱ به نحوه نمونه برداری بتن تازه پرداخته است. هدف از تدوین این استاندارد، تعیین روش نمونه گیری بتن های تازه برای انجام آزمایش های مختلف است. استاندارد ۳۲۰۳-۲ برای محاسبه میزان روانی بتن به روش اسلامپ به کار می رود. از این روش تنها برای بتن های تازه ای استفاده می شود که اسلامپ آن ها بین ۱۰ تا ۲۱۰ باشد. همچنین این استاندارد برای بتن تازه ای که سنگ دانه ی آن از ۴۰ میلیمتر بیشتر باشد کاربردی ندارد و بهتر است از روش های دیگر استفاده شود. استاندارد ۳۲۰۳-۶ نیز وزن مخصوص بتن تازه را بررسی می کند. هدف از تهیه این استاندارد، محاسبه چگالی بتن تازه در کارگاه های ساخت یا آزمایشگاه های بتن می باشد. این استاندارد را نمی توان برای بتن هایی که اسلامپ آن ها پایین است به کار برد زیرا این گونه بتن ها در لرزاننده ها متراکم نشده و نمی توان از آن ها استفاده کرد.

استاندارد ملی بتناستاندارد ملی بتن سخت شده

برای بتن های سخت شده نیز استاندارد های مختلفی تدوین شده است که از جمله آن ها می توان به استاندارد ۱۶۰۸-۱ اشاره کرد که برای تعیین شکل، سایز و دیگر آیین نامه های قالب در بتن های سخت شده به کار می رود. در استاندارد ۱۶۰۸-۲ به نحوه ساخت و آماده سازی نمونه برای آزمون مقاومت فشاری، خمشی و کششی می پردازد. استاندارد شماره ۱۶۰۸-۳ نیز برای نحوه محاسبه مقاومت فشاری در آزمون های مختلف بتن سخت شده به کار می رود.

استاندارد ملی بتناستاندارد ملی بتن برای اندازه گیری ویژگی های بتن

برخی از استاندارد ها به منظور چگونگی انجام آزمون های مربوط به بتن تدوین شده است. استاندارد ۳۲۰۶ محاسبه مقاومت فشاری انواع بتن را نشان می دهد. استاندارد ۶۰۴۷ نیز به تعیین مقاومت کششی با استفاده از آزمون های استوانه می پردازد. همچنین استاندارد ۴۰۹ نیز در مورد مقاومت خمشی بتن با استفاده از بارگذاری های نقطه ای می باشد. در آخر، به این نکته این توجه داشته باشید که به کار بردن استانداردهای ساخت و ساز باعث افزایش کارایی ساختمان شده و شما را از خطرات احتمالی دور می کند.

استاندارد ملی بتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *