مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

آشنایی با بهترین روش مدل سازی اطلاعات ساختمان

در سراسر جهان، مدل سازی اطلاعات ساختمان یکی از فرایند های مهم و  اجباری در ساختمان است تا اطمینان حاصل شود که برنامه ریزی، طراحی و ساخت ساختمان ها بسیار کارآمد و مشترک صورت می گیرد. برای آن که با مدل سازی اطلاعات ساختمان و ویژگی ها و نحوه کار با آن بیشتر آشنا شوید این مقاله را دنبال کنید.

مدل سازی اطلاعات ساختمان چیست؟

مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) مجموعه ای از فناوری ها، فرآیندها و سیاست ها است که ذینفعان متعددی را قادر می سازد تا به طور مشترک، یک تسهیلات را در فضای مجازی طراحی کنند. این یک فرایند مبتنی بر مدل سه بعدی هوشمند است، که معمولا نیاز به یک برنامه اجرای BIM برای مالکان، معماران، مهندسان و پیمانکاران یا متخصصان ساخت و ساز دارد.

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

تاریخچه BIM

در گذشته از نقشه ها برای بیان اطلاعات مربوط به یک نقشه ساختمان خاص استفاده می شد. این رویکرد ۲ بعدی، تجسم ابعاد و الزامات را بسیار دشوار می کند. گزینه بعدی CAD (طراحی رایانه ای) بود که به تهیه کنندگان کمک کرد تا از مزایای طرح ها در یک محیط دیجیتالی دیدن کنند.  بعدا، CAD تبدیل به ۳D شد، که تصاویر واقعی تری را به نقشه می آورد. ولی هم اکنون، مدل سازی اطلاعات ساختمان یکی از استاندارد ها در این زمینه می باشد.

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

مدل سازی اطلاعات ساختمان چگونه کار می کند؟

مدل سازی اطلاعات ساختمان یا همان BIM را می توان در طول چرخه عمر پروژه برای ایجاد وضوح و کارایی در ساخت و ساز ساختمان استفاده کرد:

برنامه ریزی: BIM می تواند با اجازه دادن به کاربران برای استفاده از واقعیت ضبط و داده های دنیای واقعی، برنامه ریزی پروژه را آگاه، راهنمایی و ساده کند تا درک کند که واقعا ساختمان در محیط طبیعی خود چگونه ظاهر می شود.

طراحی: مرحله طراحی می تواند پیچیده ترین فرآیند ساخت باشد که به طراحی مفهومی، تجزیه و تحلیل و مستندات گسترده نیاز دارد. داده های BIM می توانند مدلی جامع را ارائه دهند که می تواند ساخت و ساز را سازماندهی کند و اطلاعات مهمی در مورد عملکرد یک طرح ارائه دهد.

ساخت و ساز: مشخصات BIM و اسناد مشترک می توانند تا حد زیادی ساخت و ساز را در این مرحله راهنمایی و ساده کنند.

بهره برداری: وقتی نوبت به عملیات و نگهداری می رسد، مدل های BIM و اطلاعات دارایی غنی از اطلاعات می توانند از عملیات، تعمیر و نگهداری، نوسازی، تمدید و حتی تخریب پشتیبانی کنند.

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

BIM چه کاری می تواند انجام دهد؟

تعیین کردن مشخصات پروژه: با مدل سازی اطلاعات ساختمان می توانید از مدل سازی مشخصات برای نوشتن، مدیریت و انتشار مشخصات پروژه خود استفاده کنید. شما می توانید تمام اسناد مربوطه را از منابع مختلف داده و پرسنل وارد کنید، در نتیجه همکاری را افزایش داده و نمای دقیق تری از مشخصات کامل پروژه را بدست آورید.

طراحی سایت و امکانات: وقتی نوبت به محیط ساختمان و شرایط موجود می رسد، بسیاری از موارد بدون تجسم قابل توجه نیستند. با استفاده از ابرهای نقطه ای BIM، عکاسی دیجیتال و قابلیت های تجسم، می توانید درک کاملی از ویژگی های موجود و ساختارهای اطراف را بدست آورید.

راحتی در مدیریت داده ها: با استفاده از الگوهای داده از پیش تنظیم شده BIM و ساختار داده های قابل تنظیم، می توانید اطمینان حاصل کنید که شرایط پروژه را برآورده می کنید و می توانید تجزیه و تحلیل موثر انجام دهید.

دریافت اطلاعات جامع طراحی و تجزیه و تحلیل ساختمان: با همکاری کل تیم خود در یک محیط مشترک، می توانید طراحی و اجرای ساختمان را بهتر هماهنگ کنید. به طور خاص، مدل ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات یکپارچه امکان پیش بینی بهتر مهندسی، طراحی و عملکرد دارایی را فراهم می کند.

مدیریت محصولات قابل تحویل را از یک مکان متمرکز: با نماها، پیوندها و نقاشی های مدل طراحی BIM، می توانید از به روز بودن نقاشی اطمینان حاصل کنید که به درستی نمایانگر طرح شما  و افراد مناسب تمام محاسبات مهندسی، مستندات تجهیزات و پشتیبانی مورد نیاز برای ساخت است.

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

بهترین روش مدلسازی ساختمان

برای داشتن بهترین روش در مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM)می توان مراحل زیر را انجام داد:

مرحله ۱: از طبقه همکف شروع کنید

قبل از شروع هر پروژه، باید کارهای پیش از راه اندازی را انجام دهید. این کار به تیم شما ابزاری می دهد تا بدون انسداد راه های مرتبط با مدیریت یا حتی سخت افزار یا نرم افزار، پروژه خود را با موفقیت به پایان برسانند. اگر تیم اجرایی شما به طور فعال از مزایای BIM پیروی کند، بقیه تیم بیشتر مشتاق پیگیری خواهند بود.

مرحله ۲: تیم خود را جمع کنید

هنگامی که تصمیم به استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان گرفتید، افراد مناسب یک پروژه آزمایشی را انتخاب کنید. این اعضای تیم اولین کسی خواهند بود که به آموزش می پردازند و یک پروژه را عملی می کنند. به یاد داشته باشید، آنها هنگام شروع پروژه های BIM خود، بقیه اعضای تیم را آموزش می دهند و از آنها پشتیبانی می کنند.

مرحله ۳: پیشرفت سند

همانطور که پروژه آزمایشی خود را شروع می کنید، متعهد شوید که کل فرآیند و نحوه استفاده از نرم افزار BIM را در هر مرحله ثبت کنید. در اینجا چند ایده وجود دارد که باید توجه داشته باشید:

اطلاعات پروژه، از جمله مخاطبین اصلی مانند مدیر پروژه، مدیر BIM و راهنمای نظم و انضباط

نحوه مدیریت تبادل پرونده، جلسات آغازین و کنترل کیفیت

استفاده از BIM در برنامه نویسی و دید برای فضا، طراحی سایت و تجزیه و تحلیل

برآورد هزینه برای مواد، مرحله بندی و عملیات

مرحله ۴: تیم خود را با سرعت بالا ببرید

مرحله بعدی ادغام کامل تیم شما در BIM است. با استفاده از لیست بهترین روش ها و گردش کار به روز شده، اکنون یک پایه مفید برای ایجاد یک انتقال روان دارید. یکی از با ارزش ترین ابزارهای شما کارمندانی هستند که در پروژه آزمایشی  با شما کار می کردند.

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM
مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

مزایای مدلسازی اطلاعات ساختمان

با استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان می توانید نقشه های تولید و پایگاه داده را برای اهداف تولید ایجاد کنید.

با مدل سازی اطلاعات ساختمان یا BIM می توانید پیمانکاران، طراحان، معماران و سایر پرسنل مربوطه را بهتر هماهنگ کنید.

زیبایی BIM این است که شما می توانید قبل از شروع ساخت با استفاده از تجسم های سه بعدی و شبیه سازی های استفاده از فضا، یک پروژه آینده را برنامه ریزی و تجسم کنید.

این روش فرآیندهای طراحی و اسناد را ساده کرده و بر اساس اطلاعات جدید، تغییرات یا شرایط جدید سایت، آنها را سریع به روز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *