مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

نرم افزارهای بیم (BIM) چیست؟

BIM که مخفف عبارت (Building information modeling) می باشد، در فارسی به معنای لغوی (مدل سازی اطلاعات ساختمان) ترجمه می شود. بیم یک فرایند سیستمی است که در حوزه طراحی و ساخت ساختمان، کاربردهای بسیاری دارد. امروزه با گسترش استفاده از نرم افزارها و کامپیوتر این سیستم نیز مورد توجه بسیاری از علاقه مندان در حوزه ساختمان سازی شده است. در این مقاله به نکات مهم و کاربردی درباره نرم افزارهای بیم پرداخته شده و با خواندن این متن به مفهوم بیم و اینکه چیست و چه کاربردهایی دارد به صورت کامل آشنا خواهید شد.

BIM  یا مدل سازی اطلاعات ساختمان چیست؟

با جست و جو در سایت های اینترنتی و یا گشت و گذار در کتاب ها، شاید شما هم نتوانسته اید به توضیح ساده مختصری درباره بیم برسید. این توضیح ساده و مختصر به صورت زیر می باشد.

 BIMیا بیم، به معنای مدل سازی اطلاعات ساختمان بوده و  به دسته ای از ابزار ها گفته می شود که این امکان را به ما میدهد تا طراحی ها ذهنی خودمان را به شکل واقعی در آورده و با بررسی و نگاه از زاویه های مختلف بتوان کیفیت ساخت سازه و ساختمان ها را بالا برد.

استفاده از این سیستم این امکان را به مهندس پروژه می دهد تا بدون اینکه کاری انجام دهد، بتواند نتیجه نهایی سازه را مشاهده و در صورت وجود مشکل، آن را برطرف کند.

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

مدل سازی اطلاعات ساختمان از کجا و به چه دلیلی پدید آمد؟

دانستن تاریخچه نرم افزار بیم که نشان میدهد نرم افزارهای بیم کی و از کجا آمده اند، می تواند ما را در استفاده بهینه تر از این سیستم یاری نماید. پس بهتر است با تاریخچه بیم هرچند کوتاه و مختصر آشنا شد.

در سالهای ۱۹۷۰ به قبل تمام نقشه های سازها، چه ساختمانی و چه غیر ساختمانی با دست کشیده می شد. در این زمان که خبری از سیستم بیم نبود، معماران و نقشه کشان مجبور بودند تمام اجزای ساختمان را در برگه هایی بزرگ با دست خالی بکشند که در این رابطه باید گفت که کاری بسیاری سخت و مشقت باری بوده است.

حدودا در سال های ۱۹۷۰ میلادی به بعد با افزایش پیشرفت در حوزه کامپیوتر، این امکان فراهم شد تا  نرم افزارهای Cad Base توسط معماران و نقشه کشان به کار گرفته شود. این نرم افزار با تمام سرعتی و سهولتی که به روند نقشه کشی ایجاد می کرد اما یک مشکل بسیار مهم داشت و آن ویرایش دوباره نقشه بود که این مشکل هم در سال های ۲۰۰۰ میلادی به بعد با ورود نرم افزار بیم به صورت کلی بر طرف شد.

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

نرم افزارهای بیم BIM چه نام دارند و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

نرم افزار های بیم کمک های شایانی در روند قبل و بعد از طراحی سازه به ما می دهند. این نکته را باید در نظر داشت که این نرم افزار ها، فقط در روند فرایند کار کمک کننده نیستند بلکه در روند بعد از تکمیل پروژه نیز کمک های زیادی در زمینه تعمیر و بازسازی ساختمان نیز ارائه می دهند. نرم افزارهای بیم از مشخصات ظاهری و فنی گرفته تا کیفیت ساخته سازه، ما را در فرایند ساخته و پیاده سازی پروژه یاری می کنند.

رویت و تکلا استراکچر پر استفاده ترین نرم افزار های بیم در ایران می باشند که به غیر از آن نرم افزارهای دیگری از بیم در ادامه آورده شده است:

  • Vico
  •  Revit
  • Bentley
  •  Magi Cad
  • Archicad
  • Naviswork
  • Digital Project
  • Tekla Structure

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

برای دریافت مشاوره و بررسی شرایط و هزینه ها می توانید با شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

تلفن : ۴۴۲۴۸۷۸۵-۰۲۱      تلفن : ۴۴۲۱۹۹۵۲-۰۲۱

مزایای استفاده از نرم افزارهای بیم در پروژه های عمرانی

همانطور که پیشتر گفته شد، استفاده از سیستم بیم، مزیت هایی در نقشه کشی ساختمان به وجود می آورد، از  مهم ترین این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل میزان مصرف انرژی
  • بالا رفتن کیفی ساخت سازه ها
  • بهبود کیفیت خدمات کارفرمایان
  • ایجاد یک بانک اطلاعات سه بعدی
  • سریع و آسان شدن اشتراک اطلاعات
  •  امکان تجزیه  تحلیل چندین باره پروژه
  • امکان ایجاد شناسنامه فنی و مستند سازی مراحل ساخت سازه
  • به وجود آوردن یک بانک اطلاعاتی برای شناخت دقیق فرایند بهسازی لرزه ای

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

بخش های مختلف مدل سازی ساختمان به چه صورت است؟

با بخش بندی پروژه و زیر مجموعه قرار دادن آن از یک سیستم بزرگ، امکان استفاده راحتر از بعدهای مختلف در پروژه برایمان فراهم می شود، یعنی اینکه با بخش بندی کردن پروژه به قسمتهای کوچکتر، کیفیت اجرای پروژه بالاتر رفته و روند کار سریعتر پیش می رود. یک پروژه شامل بخشهای زیر می باشد:

  • ۳D(مدل‌های سه بعدی پروژه)
  • ۴D(زمانبندی و برنامه ریزی زمانی)
  • ۵D(برآوردهای پروژه و محاسبات متره)
  • ۶D(بعد بهره برداری)
  • ۷D(بعد تحلیل و آنالیز انرژی پروژه)
  • ۸D(امنیت و ایمنی پروژه)

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

نحوه عملکرد نرم افزارهای بیم

نرم افزارهای مدل سازی اطلاعات ساختمان بر اساس یک پایگاه داده اطلاعات به اجرا در می آیند و نقشه کشان و معماران بنا به خواست مدیر پروژه می توانند به تمام و یا بخشی از اطلاعات دسترسی پیدا کنند. با هماهنگی ها و اشتراک گذاری اطلاعات، از بروز خطاها و دوباره کاری ها اعضای پروژه یعنی کسانی که در بخش های مالی، طراحی و بررسی پروژه نقش دارند جلوگیری می شود و این عامل باعث افزایش سهولت و آسانی تصمیم گیری های اعضا و مدیر پروژه می شود، در نتیجه کیفیت ساخت سازه افزایش یافته و جلوی هزینه های اضافی گرفته می شود.

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

آینده تکنولوژی بیم

با گذشت چند دهه از انقلابی که سیستم نرم افزاری بیم در صنعت ساختمان سازی به پا شده بود، این سیستم هنوز چای بسیار زیادی برای تکامل و گسترش دارد به طوری که شرکت بسیاری در بخش های مختلف سیستم نرم افزار بیم سرمایه گذاری می کنند و برخی نیز منتظر افزایش کاربران و تکامل این نرم افزار هستند تا بعدا تصمیم به سرمایه بگیرند. این تکنولوژی تقریبا همان کاری را با صنعت ساختمان سازی کرد که اینترنت با ارتباطات کرد پس می توان گفت سیستم  BIM تنها یک مد یا چیزی شبیه به هوس نیست بلکه سیستمی است که همیشه میتوان در آن، شاهد پیشرفت های زیادی بود.

امروزه شرکت های معتبر زیادی، نرم افزار هایی برای این سیستم ارائه کرده اند که تعدادشان به بیش ۴۰ تا می رسد که با وجود این تعداد نرم افزار می توان گفت دیگر این سیستم تنها به یک نرم افزار خاصی متکی نیست.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *