مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

مدلسازی اطلاعات ساختمان و ایمنی

مدلسازی اطلاعات ساختمان امروزه در حال بدل شدن به یکی از الزامات صنعت ساختمان است زیرا با اجرای این روش می توان نه تنها در وقت صرفه جویی کرد، بلکه ایمنی را در ساخت برای تک تک افراد در حال اجرا بالا برده و از میزان هزینه های جانبی و بعضا زیادی نیز، جلوگیری به عمل آورد. مدلسازی ساختمان در تمام مراحل کار از ابتدا تا انتها را شامل می شود.

در رابطه با مدلسازی اطلاعات ساختمان یا BIM بیشتر بدانیم

مدلسازی اطلاعات ساختمان یا BIM امروزه در تمامی مراحل ساخت و طراحی یک ساختمان از مرحله اول طراحی تا حتی تخریب ادامه دارد. این ساختار با نمایش دادن مرحله به مرحله خصوصیات و ویژگی های بنا، به مدیران و طراحان تا مجریان و تمامی ذینفعان در تمامی مراحل طرح و تصمیم گیری برای آن یاری می رساند. در تمام دنیا امنیت در ساخت و پس از ساخت در ساختمان از ارزش بسیار زیادی برخوردار است و در واقع این مدلسازی، اطلاعاتی در راستای حفظ و ارتقای امنیت ساختمان الگوریتم هایی است که خطر های موجود در مسیر را پیش بینی می کند و نسبت به این خطر ها راه حل هایی را به شما ارائه می دهد.

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

لزوم استفاده از مدلسازی ساختمان

ساختمان سازی و بنا های مختلف در تعامل متقابل با انسان و کارکرد آنها باید دارای امنیت بالا باشند. مدلسازی ساختمان در تمامی مسیر تکمیل شدن یک ساختمان، از تحقیق تا طراحی و اجرا و حتی تخریب کردن و از بین بردن ساختمان، راهکارهایی را به طراحان و تمامی افراد در ارتباط با ساختمان ارائه می دهد تا از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری کند.

توانایی کسب اطلاعات در رابطه با تخمین زدن و محاسبات تا اجرا کردن ساختمان و نحوه استفاده از مزیت های اصلی، در واقع مدلسازی و فرایند آن می باشد. در پروژه های بزرگ و گسترده ساختمانی، به علت وجود حجم زیادی از داده های اطلاعاتی و مشاهدات بسیار زیاد، تحلیل ها و مدیریت کردن روند تکمیل را سخت می کند و گاهی آسیب های گسترده ای به کار می زند. مدلسازی اطلاعات ساختمان این داده ها را مرتب و دسته بندی می کند و در تحلیل و پیشرفت روند کاری، نقش تاثیرگذاری را ایفا می کند. حفظ امنیت و استحکام ساختمان نیز یکی از نتایج این کار است.

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

بکارگیری مدلسازی ساختمان

کمک اصلی در این سیستم به طراحان و مجریان طرح می باشد اما استفاده کردن از این الگوریتم ها و تداوم کم شدن اشتباهات و خطرات در ساخت، باعث پیشرفت صنعت ساختمان و بالا رفتن امنیت ساختمان می شود. برای مثال کل تیم اجرا کننده و پیمانکاران قبل از شروع کار می توانند تمامی روند را پیش بینی کنند و ابزار آلات و زمان ساخت هر مرحله را از قبل تعیین کنند و در هنگام ساخت میزان خطا ها را به مقدار قابل توجهی کم کنند. اضافه شدن بعد های زمان و هزینه و اندازه گیری و تخمین زدن میزان تقریبا دقیق این موارد، می تواند روند کار را از اتفاقات غیر مترقبه خالی کند.

برای دریافت مشاوره و بررسی شرایط و هزینه ها می توانید با شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

تلفن : ۴۴۲۴۸۷۸۵-۰۲۱      تلفن : ۴۴۲۱۹۹۵۲-۰۲۱         تلفکس : ۴۳۸۵۴۸۹۵-۰۲۱

کاربردهای مدل سازی در مدیریت ساختمان

کاربردهای مدلسازی ساختمان را در بخش های بسیار مختلفی می توان مشاهده کرد. از جمله تصویرسازی و تجسم کردن کلی ساختمان، مرور کردن تمامی مراحل تکمیل کردن بنا که کمک بسیار زیادی به طراحان طرح می کند، بدست آوردن فرم کلی از میزان هزینه های ساختمان، کمک کردن در بخش های پیاده سازی و کمک به مجریان طرح با نمونه های اولیه و کمک در بهره برداری و نگهداری در مرحله آخر که همه و همه به طور کلی موجب بالا رفتن امنیت و کارایی طرح نیز می شوند، از نمونه های کارکرد مدلسازی ساختمان می باشند.

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

روش های بکارگیری مدلسازی اطلاعات در ساختمان

در استفاده از مدلسازی اطلاعات دو روش مرکزی و روش گسترده مطرح هستند. روش های مدلسازی اطلاعات جمع آوری شده در یک پایگاه داده قرار می گیرد و تمامی اطلاعات را می توان از این طریق پیدا کرد. اطلاعاتی همچون تخمین زدن زمانبندی اجرای طرح و میزان تقریبی هزینه های مورد نیاز برای اجرا کردن پروژه. در این روش میزان هماهنگی میان پیمانکاران و مجریان با طراحان کم است زیرا اطلاعات اصلی مانند جهت قرارگیری و عملکرد فضاها توسط طراح تعیین می شود و بخش تخمین هزینه و زمانبندی کار توسط پیمانکار شکل می گیرد و به عبارتی ساختار اصلی که کار مجریان پس از طراحی آغاز می شود در این طرح به نحو درستی انجام نمی شود.

روش گسترده که از محبوبیت بیشتری در بین طراحان و پیمانکاران برخوردار است از ساختار متفاوتی برخوردار می باشد. به نوعی که تمامی گروه اعم از طراح و تاسیسات در ابتدا کار خود را در طراحی و تعیین، شروع و به اتمام می رسانند و با توجه به اینکه بخش تخمین زدن هزینه و جدول زمانبندی را گروه پیمانکاری در مراحل میانی طراحی می توانند انجام دهند، کار در دو بخش و در دو خروجی مدل سازی انجام می شود و داده ها از بخشی از کار با یکدیگر ترکیب شده و نتیجه نهایی و مدلسازی آخر را ارائه می دهند.

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

تغییرات و پیشرفت سیستم های مدلسازی و BMI در آینده

سیستم های مدلسازی ساختمان در دنیا به یکی از سیستم ها و الگوریتم های ثابت شده تبدیل شده است که البته در بعضی از موارد هنوز به جایگاه حقیقی خود نرسیده است. مدلسازی ساختمان در سال های گذشته پیشرفت های بسیار زیادی داشته و انقلابی را در بخش طراحی و اجرا ایجاد کرده است، اما باید این را در نظر گرفت که سیستم های مدلسازی ساختمان هنوز راه بسیار زیادی را برای پیشرفت در پیش دارند.

تکامل یافتن ساختار و افزایش استفاده از این مدلسازی ها در پروژه ها و طرح های کوچک و بزرگ نیاز به گذشت زمان دارد. بسیاری از شرکت های بزرگ طراحی و نرم افزار و شرکت های اجرای ساختمان در دنیا به اهمیت کارکرد این فناوری پی برده اند و می توان گفت که این سیستم های مدلسازی گذرا و موقتی نیست و در حقیقت این سیستم انقلابی را مانند کاری که اینترنت با صنعت اطلاعات کرد را با طراحی و ساختمان انجام خواهد داد.

تعداد نرم افزار ها و مدل ساز های این ساختار روز به روز در حال افزایش است و در حال حاضر نزدیک به ۴۰ نرم افزار مدلسازی وجود دارد. اما باید این را در نظر گرفت که BMI مدلسازی ساختمان و در اصل متکی به نرم افزار های خاصی نمی باشد و سیستمی یکپارچه و تک می باشد.

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *