بتن اتوکلاو

بتن سبک اتوکلاو تحولی عظیم در صنعت ساختمان

امروزه در صنعت ساختمان سازی شاهد پیشرفت های چشم گیری بوده ایم، یکی از این پیشرفت ها ساخت بتن اتوکلاو می باشد که بتنی سبک و با مقاومت بالاتری نسبت به بتن معمولی می باشد. با این بتن می توان ساختمان را خیلی سبک تر از قبل ساخت و دیگر نگران وزن بالای سازه نبود.

بتن چیست؟

به زبان ساده بتن شامل ماسه و سیمان می باشد که از این ماده چسبناک در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود. بتن در ساختمان نقش کلیدی و مهمی ایفا می کند چون همه ی مصالح ساختمانی توسط بتن به هم چسبیده و محکم در جای خود باقی می ماند. به خاطر همین نقش مهمی که در صنعت ساختمان سازی دارد مطالعات زیادی روی آن انجام شده و انواع مختلفی از بتن را ابداع کرده اند.

بتن اتوکلاوانواع مختلف بتن

بتن از انواع مختلف سیمان که شامل گوگرد، پوزولان، مواد مضاف، مواد افزودنی، پلیمرها و غیره تهیه می شود. ولی ساختن بتن به صورت معمولی وزن بالایی داشته و وزن سازه را بالا می برد. وزن ساختمان شاید در وضعیت عادی کم اهمیت به نظر برسد ولی در بحران های بزرگ مثل زلزله اهمیت زیادی پیدا می کند چون همین وزن بالا میزان خسارت جانی را بیشتر می کند. به همین علت ساخت بتنی که سبک باشد ولی همان حجم را داشته باشد مورد مطالعه قرار گرفت و در سال ۱۹۲۴ توسط یک مهندس سوئدی اختراع و به بازار ارائه شد که نام آن را بتن اتوکلاو نام گذاری کردند.

بتن سبک اتوکلاو

این بتن خاص و سبک تحول عظیمی در صنعت ساختمان و سبک بودن سازه به وجود آورد. بتن اتوکلاو همان بتن گازی متخلخل می باشد که در امریکا و اروپا به صورت گسترده استفاده می شود. کاربرد بتن اتوکلاو در ساختمان سازی همانند بتن معمولی می باشد با این تفاوت که وزن سازه خیلی سبک تر و مقاومت آن بالاتر می رود و این مقاومت بالا و وزن کمتر در بلایای طبعی مانند زلزله بسیار اهمیت دارد و باعث کمتر شدن خسارات جانی و مالی می شود. برای ساخت بتن اتوکلاو روش خاصی به کار برده می شود.

بتن اتوکلاوروش ساخت بتن اتوکلاو

همان طور که از نام این بتن مشخص است با بتن های معمولی متفاوت می باشد چون روشی خاص برای درست کردن آن به کار برده می شود.

برای ساخت این بتن ار حرات و پخت مواد اولیه استفاده میشود. مهندس سوئدی (Johan Axel Erikson) با انجام آزمایش های زیادی متوجه شد که اگر مواد اولیه بتن در حرات و فشار زیاد عمل آوری شود، محصولی که به دست می آید یک بتن متخلخل می باشد که مقاوت بالایی هم دارد علاوه بر این مزایا به خاطر حباب هایی که داخل بتن به وجود می آید یک عایق خوب هم به شمار می رود. این محصول را با نام AAC هم گفته می شود که این خلاصه شده ی نام(Autoclarved Aerated Concrete) می باشد. امروز با تغییرات کوچکی که در فرمولاسیون بتن اتوکلاو یا همان AAC به وجود آورده اند تغییر بسیار زیادی در جنس و مقاومت آن رخ داده است. بتن اتوکلاو به خاطر کیفیت و کارایی بالایی که دارد بیشتر از ۴۵۰ تولید کننده در ۴۱ کشور دنیا این محصول را تولید کرده و در بازار صنعت ساختمان به فروش می رسانند.

و این حجم بالای فروش این محصول نشان از داشتن طرف دار زیاد برای استفاده در سازه های مختلف می باشد چرا که بنایی مقاوم و با کیفیت ساخته می شود.

بتن اتوکلاومزایای بتن اتوکلاو

 

بتن اتوکلاو در شروع به ساخت ساختمان نسبتا گران تر از بتن معمولی تمام می شود ولی به مرور زمان هزینه صرف شده برای بنا را جبران می کند . از این بتن هم برای ساخت بلوک های سیمانی استفاده می شود. این بلوک های AAC به خاطر سبک بودن اندازه بزرگتری نسبت به بلوک های سیمانی معمولی دارند، این یعنی بنای ساختمان زودتر تکمیل می شود و هزینه های صرف شده برای نیروی های انسانی که برای انجام کارهای اجرای استخدام می شوند به حداقل می رسد. به خاطر روش ساخت بلوک های AAC در برابر عوامل خارجی مانند گرما، سرما، صدای مزاحم، در برابر حرات و خیلی از عوامل دیگر مقاوم است.

بتن اتوکلاودلایل گسترش استفاده از بتن اتوکلاو

بتن اتوکلاو به خاطر روش تولید خاصی که دارد در مقابل عوامل خارجی که در پاراگراف قبل بیان شد به صورت عایق عمل می کند. به عنوان مثال اگر در و پنجرهای دوجداره هم استفاده کنیم باز از دیوار ها صداهای مزاحم عبور کرده و ایجاد مزاحمت می کند. یا در فصل های سرد و گرم در ساختمان هایی که با بتن معمولی ساخته می شود هدر رفت انرژی داریم ولی با بتن های اتوکلاو این هدر رفت به حداقل خود می رسد چرا که در برابر گرما و سرما مقاوم بوده و به صورت عایقی با کیفیت عمل می کند. در سازه هایی که با بتن معمولی ساخته می شود تعمیرات، کنده کاری و دریل کاری به راحتی انجام نمی گیرد و خرابی های زیادی به جا می گذارد و هزینه بر هم می باشد. ولی سازه های ساخته شده با این بتن سبک همه ی این مشکلات را رفع کرده و تعمیرات و کنده کاری ها با حداقل خسارت و آسیب به مصالح مصرف شده انجام می گیرد. اگر سازنده های ساختمانی با صرف کمی وقت مزایا و معایب بتن معمولی و بتن اتوکلاو سبک را با هم مقایسه کنند، به این نتیجه خواهند رسید که بتن سبک از لحاظ اقتصادی به صرفه تر خواهد بود. این صرفه ی اقتصادی به مرور زمان خود را نشان خواهد داد. چون بلوک های AAC در مقابل رطوبت هم مقاوم می باشد و از فرسودگی و نیاز به تعمیرات زود هنگام جلوگیری می کند.

این بتن خاص قابلیت خود را برای برگشت دادن هزینه ی نسبتا زیادی که در شروع ساختمان سازی تحمیل کرده است با کم کردن حامل های انرژی، هزینه های کم قبض ها و صرف هزینه ی کم برای نگهداری و تعمیرات به خوبی نشان خواهد داد. شرکت های مختلفی این بتن سبک و خاص را ارائه می کنند و به راحتی قابل دسترس برای همه ی سازنده های ساختمانی می باشد. ارائه دهندگان این بتن ها محصولات متنوع دیگری هم برای مشتریان خود دارند که هرکس بنا به نیازهای خود می تواند اقدام به تهیه ی آن محصولات بکند. در زیر تصویری از این بتن برای آشنایی بیشتر می آوریم.

بتن اتوکلاو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *