آب بندی چاله آسانسور

مواد آب بند کننده و روش اجرای آب بندی چاله آسانسور

یکی از نکات بسیار مهم در هنگام نصب و راه اندازی آسانسور، آب بندی چاله آسانسور می باشد که باید به آن توجه ویژه ای شود. لازم به ذکر است که در حال حاضر شرکت‌های مختلفی خدمات ویژه در مورد آب بندی چاله آسانسور ارائه می دهند، با این وجود افرادی که قرار است از این خدمات استفاده کنند ابتدا بهتر است در مورد روشهای اجرای آب بندی چاله آسانسور اطلاعات کافی داشته باشند.

آب بندی چاله آسانسور

چاه آسانسور فضای بوده که برخی از تجهیزات آسانسور از جمله ریل در آن نصب شده و کابین در این مکان حرکت می کند حال به قسمت پایین چاه که در زیر پایین ترین طبقه واقع شده است تا چاله آسانسور گفته می شود. دقت داشته باشید با وجود این که چاله های آسانسور در سطح پایین در قسمت فشار منفی قرار دارد به طور حتم امکان قرارگیری آن در تراز های پایین تر از سطح آب بسیار شایع بوده و زودتر از سایر دیوارها و سطوح دچار نشت آب می شود. با این حال نیاز است که اقدام به آب بندی چاله آسانسور به بهترین نحو ممکن شود. لازم است بدانید به طور کلی عایق کاری چاله آسانسور جزو آب بندی های فشار منفی است که تنها در زمانی که آب از پشت دیوارهای چاله به داخل نفوذ کند انجام می شود. لازم است بدانید وقتی که آب از دیواره های چاله آسانسور عبور کند به طور حتم آب بندی آن کار بسیار سختی خواهد بود. با این وجود لازم است که حتماً آب بندی با استانداردها مناسب انجام گرفته زیرا نفوذ آب به داخل چاله موجب آسیب دیدن تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی و همچنین فرسایش و تخریب دیواره های آسانسور خواهد شد. آسیب دیدن دیواره های آسانسور علاوه بر اینکه هزینه های زیادی در بر دارد تلفات انسانی نیز در پی خواهد داشت.

آب بندی چاله آسانسورروش های آب بندی چاله آسانسور

به طور کلی می توان گفت برای آب بندی چاله آسانسور و روش عایق کاری آن یک روش معمول و مشخص وجود ندارد بلکه به طور کلی این عایق کاری بنا به سرعت نشت آب، میزان نشت، موقعیت قرارگیری چاله آسانسور، شرایط جغرافیایی و محل استقرار چاله و دیگر موارد مشخص شده و برای هر کدام از موارد گفته شده روش مختلفی جهت عایق بندی آسانسور انتخاب می شود. در این بین لازم به ذکر است که روش و نحوه مشخصی که برای آب بندی چاله آسانسور وجود دارد این بوده که باید ابتدا همه آب موجود در چاله آسانسور خشک شده که برای این کار از پمپ هایی استفاده می شود و برای خشک نمودن دیواره ها و کف آسانسور نیز از مواد مخصوص خشک کننده استفاده شده و در مرحله بعد با توجه به سرعت نشت، میزان نشت و محل نشت از مواد تثبیت کننده یا مقاوم کننده جهت عایق کاری آسانسور استفاده می شود. به طور کلی ۲ روشی که جهت عایق کاری چاله آسانسور مورد استفاده قرار می گیرد شامل ایزوگام و قیرگونی کردن چاله آسانسور و استفاده از مواد نفوذ گرد می باشد.

آب بندی چاله آسانسوراستفاده از عایق رطوبتی در چاله آسانسور

حال اگر بخواهیم روش آب بندی چاله آسانسور را مرحله به مرحله توضیح دهیم باید بدانید که در اولین مرحله هنگامی که از عایق های رطوبتی نفوذگر استفاده شود باید این عایق رطوبتی که یک ماده نفوذگر کریستال شونده می باشد را مستقیماً بر روی کف و دیوارهای چاله آسانسور و هر جایی که احتمال نشت آب وجود داشته باشد استفاده کرد. این نفوذگر به صورت مایع بوده که می توان آن را به صورت مستقیم بر روی سطح بتن کف دیوارها اجرا نمود. لازم است بدانید در این مرحله در زمان اجرا تا حدود ۲۴ ساعت پس از استفاده از عایق رطوبتی نفوذ گر در محل چاله آسانسور آبی نباید وجود داشته باشد.

آب بندی چاله آسانسورماهیچه کشی و اجرای عایق رطوبتی در چاله آسانسور

پس از استفاده از عایق رطوبتی نفوذگر مرحله دوم جهت آب بندی چاله آسانسور آغاز شده که در این مرحله پس از اجرای نفوذگر یک ماهیچه سیمانی در محل اتصال کف به دیواره چاه آسانسور ساخته شده که با استفاده از ملات ترمیمی آب بند الیاف دار به وجود می آید. لازم است بدانید جهت هر متر طول ماهیچه کشی معمولاً ۲ تا ۳ کیلوگرم از ملات ترمیمی الیاف دار استفاده می شود همچنین نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که در اجرای تمامی مراحل آب نشت شده از چاله آسانسور موجب شسته شدن لایه های اجرا شده می شود.

آب بندی چاله آسانسوراجرای بتن آب بند کننده در کف چاله آسانسور

پس از انجام مرحله دوم نوبت به آخرین مرحله یعنی اجرای بتن آب بند در کف چاله آسانسور می رسد. در این مرحله در صورتی که بتوان تراز کف چاله آسانسور را افزایش داد توصیه می شود پس از اجرای مراحل فوق یک بتن آب بندی بر روی کف با ضخامت ۱۰ الی ۲۰ سانت اجرا شود تا آب بندی چاله آسانسور به طور کامل صورت پذیرد.

آب بندی چاله آسانسورمزایای استفاده از نانپبوژان نفوذگر در چاله آسانسور

همانطور که گفته شد به صورت کلی می توان گفت روش آب بندی چاله آسانسور یعنی ایزوگام و قیرگونی و استفاده از مواد نفوذ گرد وجود دارد. روش اول که یک روش سنتی و قدیمی بوده علی رغم قابلیت هایی که دارد معایب جدی داشته که مهمترین آنها آلودگی زیست محیطی، کم بودن طول عمر مفید، حرکت آب و رطوبت در زیر کار، طبله کردن از سطح کار و غیره می باشد. اما مواد نفوذگر که پایه سیمانی داشته با وجود میکرو ذرات فعال در مجاورت رطوبت توانایی نفوذ در بتن را دارد. حال لازم است بدانید که ترک های با ضخامت تا ۱ میلیمتر امکان آب بندی به روش استفاده از مواد نفوذگر را دارد‌ زرین نانو بوژان نفوذ گرد که یکی از ماده های منحصر به فرد برای آبگریز کردن و تعمیر بتن می باشد، بر پایه فناوری نانو ساخته شده و هنگامی که با آب مخلوط می‌شود این پودر خاکستری رنگ مانند دوغاب سیمانی در بالا یا زیر بتن عمل می کند. علاوه بر این که از نانو بوژان نفوذ گر در چاله آسانسور می توان استفاده کرد در دیگر مکان ها همچون مخازن آب، فاضلاب ها، تونل ها، مترو و فونداسیون نیز این مواد کاربرد دارد. دقت داشته باشید این محصول در برابر فشار هیدرواستاتیک مقاومت بالایی داشته و تنفس پذیری بتن را حفظ می کند، از طرفی هزینه آن نیز نسبت به سایر روشهای آب بندی به مراتب کمتر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *