آزمایشگاه سنگدانه چیست و چه کاربردی دارد؟

آزمایشگاه سنگدانه، آزمایشگاهی برای کنترل کیفی مصالح سنگی همچون بتن است. در آزمایشگاه سنگدانه از تجهیزات مختلفی برای کنترل و رهگیری سنگدانه استفاده می شود.

در آزمایشگاه سنگدانه رعایت الزامات و قوانین استاندارد ملی ایران طبق شماره ۳۰۲ و همچنین آلودگی به مواد مضر باید در مورد سنگدانه های مورد استفاده در ساخت نمونه های بتنی رعایت گردد. مواد مضر سنگدانه که در واقع ناخالصی هایی هستند که باعث اختلال در فعل و انفعالات شیمیایی و هیدراتاسیون سیمان یا مانع از چسبندگی خمیر سیمان یا قیر به سنگدانه ها می شوند؛ باید کنترل شوند.

سنگدانه هوشمند یا شن هوشمند

سنگدانه هوشمند بخش اصلی سیستم کنترل و رهگیری نمونه های بتنی است که در آزمایشگاه های ساخت بتن یا آزمایشگاه سنگدانه تهیه شده و با این عنوان تجاری در صنعت بتن و شاخه عمران شناخته می شود. این سیستم، این گونه عمل می کند که اطلاعات ومشخصات مربوط به هر نمونه بتنی را به صورت بی سیم  (Wireless)بر روی حافظه تعبیه شده در سنگدانه ها ذخیره و ثبت کرده و سپس از طریق ارسال اطلاعات و دریافت امواج الکترومغناطیس به عنوان منبع تغذیه، میان سنگ و دستگاه گیرنده-فرستنده ارتباط برقرار می کند.

سنگدانه های هوشمند در حالت عادی به اندازه یک دانه شن و به ۲ دسته سنگدانه درشت و ریز تقسیم می شود. جنس این سنگدانه ها از سیلیکات تا ترکیبی از اپوکسی و پلی استر متغیر است؛ همچنین این سنگدانه ها در درون خود یک چیپ الکترومغناطیس سیلیکاتی داشته که مقاومت مکانیکی آن مانند سنگدانه های سیلیکاتی بوده است.

کاربرد سنگدانه ها

این سنگدانه ها را تنها برای رهگیری نمونه های آزمایشگاهی بتنی مورد استفاده قرار نمی دهند بلکه از این سنگدانه ها برای رهگیری قطعات بتنی پیش ساخته، بتن های درجا و نیز بدنه راه ها نیز در آزمایشگاه سنگدانه استفاده می شود.

از نظر سنگ شناسی و زمین شناسی، مصالح سنگی شامل انواع سنگ های آذرین، رسوبی، دگرگونی و سنگدانه های مصنوعی است که بخش بزرگی از مصالح ساخت بتن و آسفالت را سنگدانه ها تشکیل می دهند.

تجهیزات آزمایشگاه سنگدانه

 خواص و کیفیت سنگدانه های مصرفی در بتن و آسفالت را با استفاده از تجهیزات آزمایشگاه سنگدانه مورد بررسی قرار می دهند. این تجهیزات با کارایی مختص به خود شامل موارد زیر است:

– سبدهای دانسیته و گیره نمونه بتن

– وزنه های استاندارد

– آسیاب بال میل

– پیکنومتر ۱۰۰۰ میلی متر

– لوله های نمونه گیر ماسه از دپو

– وسیله تعیین مقاوت مصالح در برابر خرد شدن

– وسیله تعیین مقاوت مصالح در برابر ضربه

– سبد مکعبی و مخروطی آزمایشگاه سنگدانه

– مقسم ها (کوارترها)

– گچ پولکی یا سوزنی

– سینی های گالوانیزه

– میز و سطل ارشمیدس

– دستگاه لس آنجلس

– آسیاب فاین میل

– سنگ شکن فکی

–  میله و مخروط جذب آب و ماسه

– ظرف تعیین توده ویژه حجمی

– اون های آزمایشگاه سنگدانه

– مقسم های چهار ردیفه

– کوره الکتریکی آزمایشگاه سنگدانه

– دیسکاتورها

– صفحه گرم کن

– ترازوهای دیجیتالی

آزمایش های مربوطه توسط تجهیزات آزمایشگاه سنگدانه

در آزمایشگاه های کنترل کیفیت مصالح سنگی همچون بتن و سیمان به وسیله تجهیزات آزمایشگاه سنگدانه آزمایش هایی برای بررسی کیفیت این مصالح انجام می گیرد که شامل موارد زیر است:

– آزمایش دانه بندی سنگدانه ها به وسیله الک دانه بندی یا شیکر الک.

– آزمایشی برای اندازه گیری سختی و مقاومت سایشی سنگدانه ها به وسیله دستگاه لس آنجلس و گوی های فلزی آن.

– آزمایش تعیین وزن و حجم ویژه مصالح سنگی به وسیله سبد دانسیته و میز و سطل ارشمیدس.

– آزمایش تعیین وزن و حجم ویژه ماسه در حالت های خشک، سطح اشباع خشک (SSD) و وزن مخصوص ظاهری به وسیله میله و مخروط جذب آب ماسه، ترازوها و آون های آزمایشگاهی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *