معرفی و توضیحی درباره آزمایشگاه ژئوتکنیک

آزمایشگاه ژئوتکنیک یکی از آزمایشگاه های بزرگ کشور در رشته ژئوتکنیک می باشد، در این مطلب قصد داریم توضیحاتی درباره آزمایشگاه ژئوتکنیک بدهیم.

در هنگام ساخت و ساز و فعالیت های عمرانی یکی از مهم ترین مصالح مورد استفاده خاک می باشد، خاک ها انواع گوناگونی دارند و برای شناخت آن ها و نحوه صحیح استفاده از آن ها باید اطلاعات کافی داشته باشیم، همین امر باعث شده است این آزمایشگاه ساخته شود و علم خاک شناسی که در آزمایشگاه ژئوتکنیک انجام می گیرد در ایران شروع به کار کند. در ادامه توضیحاتی درباره این آزمایشگاه و امکانات و نحوه فعالیت در آن می دهیم.

آزمایشگاه ژئوتکنیک

مکانیک خاک یکی از علوم بسیار کاربردی در زمینه علم خاک شناسی و مهندسی ژئوتکنیک می باشد که در آن به مطالعه خاک و تاثیر عوامل مکانیکی و فیزیکی در آن می پردازند. رشته ای که در آن به بررسی مکانیک خاک می پردازند مهندسی ژئوتکنیک می باشد که یکی از زیر شاخه های مهندسی عمران است، معمولا آزمایش های مکانیکی و فیزیکی بر روی خاک در آزمایشگاه ژئوتکنیک انجام می گیرد، آزمایشگاه ژئوتکنیک در ایران در سال ۱۳۸۲ هجری شمسی ساخته شده است و دارای مساحتی ۴۰۰ متر مربعی می باشد. هدف از ساخت این ژئوتکنیک انجام مطالعاتی علمی بر روی خاک های کشور و کمک به علم مهندسی عمران و علم ژئوتکنیک برای ساخت و ساز بهتر و آشنایی بیشتر با خاک بود که برای ساخت و ساز جزو یکی از مهم ترین مصالح می باشد.

امکانات آزمایشگاه ژئوتکنیک

آزمایشگاه ژئوتکینک یکی از آزمایشگاه های پر امکانات در ایران است که برای علم خاک شناسی و ژئوتکنیک امکانات بسیار زیادی را فراهم کرده است، از قبیل این امکانات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 یک دستگاه سانتریوفیوژ خاک ساخت کشور ایران که دارای بازویی یک متری می باشد، یک دستگاه سه محوری استاتیکی ساخت کشور ایتالیا و برند کنترلز، یک دستگاه سه محوری استاتیکی دیگر که ساخت کشور انگلستان می باشد، یک دستگاه سه محوری مکانیکی که بسیاری از فعالیت ها و آزمایش هایی که بر روی خاک انجام می گیرد از طریق این دستگاه است و یک سری ابزار دیگر که در علم خاک شناسی بسیار کاربردی می باشند و در بسیاری از آزمایشگاه های ژئوتکنیک جهان وجود دارند. علاوه بر موارد گفته شده آزمایشگاه ژئو تکنیک دارای یک کلاس درس دیجیتال می باشد که امکانات زیادی در آن قرار دارد و مناسب برای برگزاری کلاس های درس و یا همایش های کوچک می باشد.

نحوه انجام فعالیت در آزمایشگاه ژئوتکنیک

فعالیت های خاک شناسی در آزمایشگاه ژئوتکنیک به سه قسمت عمده تقسیم می شود، در قسمت اول از این فعالیت ها بازدید از مناطق مورد آزمایش صورت می گیرد که هدف ازاین بازدید مطالعه درباره عواملی همانند آب و هوا و نحوه ساخت و ساز است که بر روی خاک در این منطقه تاثیر می گذارند. در قسمت دوم از این فعالیت یک سری آزمون های آزمایشگاهی در داخل آزمایشگاه ژئوتکنیک بر روی نمونه های برداشته شده در قسمت اول انجام می گیرد که این آزمایش ها شامل آزمایش های فیزیکی و مکانیکی و شیمیایی می باشند و هدف از انجام آن ها شناسایی جنس خاک و سایر هدف های آزمایشی است. در قسمت سوم از این فعالیت نیز نتیجه هایی که در دو قسمت قبلی بدست آمده است توسط کارشناسان مجرب در زمینه علم ژئوتکنیک و خاک شناسی تحلیل شده  و اگر یک قسمت از نتایج دارای عیب هایی باشد آن ها را حذف کرده و در پایان نتیجه نهایی در قالب یک گزارش از خاک شناسی منطقه منتشر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *