آشنایی مختصر با انواع تست ها و آزمایش میلگرد

آزمایش ها و تست های مصالح ساختمانی از جمله آزمایش میلگرد و دیگر تست های مربوطه در علوم مهندسی برای تشخیص و شناسایی خواص انواع آلیاژها از جمله انواع میلگرد استفاده می شود. به این ترتیب می توان میلگردها را برای شرایط سخت، عملیات حرارتی و مکانیکی بررسی کرد. روش های آزمایشگاهی و تست میلگرد در واقع نوعی پیش بینی میلگرد در انواع شرایط است. در ادامه نیز ما چند تست بسیار معروف را برای شما معرفی کرده ایم. این آزمایش ها به عنوان معروف ترین تست های میلگرد شناخته شده و در شرایط دشوار به خوبی نتیجه داده است. با این آزمایش ها در واقع شرایط ایمنی و استانداردهای محصول بررسی و مطالعه می شود.

آزمایش میلگردمعرفی انواع آزمایش میلگرد

پیش از معرفی و بررسی سه آزمون مهم این را در نظر داشته باشید که انواع آزمایش های میلگرد هیچ آسیبی به مصالح شما نرسانده و هزینه های اضافی برای شما نخواهد داشت. آزمایش های مخرب نیازمند کار با اشعه ایکس و یا ذرات مغناطیسی است و موضوع مورد بحث ما نیست. ما در ادامه می خواهیم آزمون سختی، آزمایش کشش، تست ضربه و در نهایت تست پیچش و خستگی را بررسی کنیم تا بتوانیم ایمنی میلگرد را در شرایط کارگاهی و ساختمانی تخمین بزنیم.

آزمایش کشش

یکی از انواع تست میلگرد با نام آزمون کشش شناخته می شود. آزمون کشش در واقع اطلاعاتی درباره خواص استاتیکی و مکانیکی، میزان انعطاف پذیری، میزان مقاومت و الاستیسیته، حالت های مختلف ارتجاعی را در اختیار پژوهشگران و مهندسان قرار می دهد. در همین راستا با آزمایش کشش شما می توانید نقطه تسلیم، مقاومت تسلیم و مقاومت شکستگی را بررسی و آزمایش کنید. اگر در آزمون کشش قطعات دچار شکستگی شوند، این بدان معناست که تنشی به ماده وارد شده که میزان مقاومت آن بیشتر بوده است.

آزمون خستگی

یکی دیگر از انواع آزمایش میلگرد در علوم مهندسی با نام آزمون خستگی شناخته می شود و سه نوع بسیار کاربردی دارد. همانطور که می دانید آزمون خستگی تنها در شرایط خاص و برای میلگردهایی که در بتن خم شده اند، استفاده می شود که اصطلاحا با نام فرو برده یا خوابانده شده شناخته می شود. اما این آزمون چه کاربردی دارد؟ لازم به ذکر است گاهی اوقات مصالح در معرض بارهای تناوبی و چرخشی قرار می گیرد و می تواند در این فشار دچار شکستگی و آسیب شود. این نوع آسیب به میلگرد به خستگی معروف است و میزان آن را می توان در آزمون خستگی بررسی و آزمایش کرد.

اگر می خواهید بدانید که این شکست و تکه شدن قطعات چگونه رخ می دهد باید بگوییم که میلگرد و دیگر مصالح فلزی از دانه های بسیار ریزی تشکیل شده اند که در جهات گوناگونی قرار می گیرند. در حین استفاده نیز به این ذرات فلزی تنش بسیار زیادی وارد می شود که می تواند به ترک خوردن قطعات منجر شود. این ترک خوردن ها در طولانی مدت شکست مصالح و یا میلگردها می تواند در پی داشته باشد. آزمایش خستگی خود نیز سه نوع معروف دارد که با نام های خستگی کشش تحت فشار، میله ارتعاشی و میله چرخان در علوم مهندسی شناخته می شود.

آزمایش میلگردآزمایش میلگرد خمش مجدد

آزمایش میلگرد خمش مجدد یکی دیگر از آزمایش های میلگرد است. در نظر داشته باشید که خمش میلگرد در میانگین دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه رخ خواهد داد. میلگرد در صورتی آزمون خمش مجدد را موفق پشت سر خواهد گذاشت که در شرایط آزمایشگاهی و بعد از ایجاد فشار دچار هیچ گونه ترک، شکستگی و گسست نشود. به یاد داشته باشید که میلگرد در سایت ها ساختمانی و کارگاه های ساخت و ساز توسط خم کننده های مخصوص تغییر شکل می دهد و در این خمش آج هایی مورب برمی دارد. این آج های مورب دارای ارتفاع هستند و استاندارد حداکثر ارتفاع آج ها باید برخلاف خمش میلگرد باشد.

لزوم شرایط آزمایشگاهی برای میلگردها

آزمایش میلگرد در شرایط آزمایشگاهی بر روی میلگردهای مورد استفاده انجام می شود. البته این فقط میلگرد نیست که مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرد بلکه تمامی مصالح ساخت و ساز در شرایط آزمایشگاهی بررسی و آزمایش می شوند تا بتوانند استاندارد و ایمنی لازم را کسب کنند. به این ترتیب آنها مجاز به ورود به بازار مصالح ساختمانی است.

آزمایش میلگرد در فضایی مطابق استانداردها همگی اصول را اعم از مقاومت، کشش و خمش را بر اساس فرمول هایی مشخص بررسی می کند تا سلامت میلگرد آزمایش شود. در این آزمایش میلگرد هر گونه آسیب و نقص موجب شده تا مصالح مورد نظر از استاندارد لازم علوم مهندسی برخوردار نباشند، در نتیجه از ورود آنها به بازار جلوگیری خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *