ساخت استخر بلوکی

آشنایی اصولی با مراحل ساخت استخر بلوکی

ساخت استخر بلوکی یکی از پروژه های ساخت و ساز است که با روش های متفاوتی توسط مهندسین اجرا می شود. اگر در حال برنامه ریزی هستید تا به ویلا یا خانه فضایی جدید اضافه کنید، برای یک بازسازی اصولی و به دور از تمام هزینه های حاشیه ای با ما همراه باشید تا کمی از مراحل ساخت استخر بلوکی بگوییم.

ساخت استخر بلوکیساخت استخر بلوکی 

به صورت کلی در میان پروژه های ساخت و ساز، ساخت استخر بلوکی از هزینه های کمتری برخوردار است، اما این بدان معنا نیست که ایمنی و مقاوم سازی استخر نادیده گرفته شود.

بنای پی استخر و مقاوم سازی دیواره ها اولین گام اصولی در ساخت و ساز استخر است. برای این مهم شما باید فضایی را برای استخر در نظر بگیرید که دارای سطحی صاف، بدون ریشه گیاهان و درختان و البته بکر باشد. به این ترتیب علاوه بر مقاومت، طول عمر سازه استخر نیز بیشتر خواهد شد.

شروع خاکبرداری 

بعد از انتخاب محل استخر، پروژه خاکبرداری شروع می شود که می تواند با بابکت یا بیل مکانیکی انجام شود. برای شروع مراحل خاکبرداری شما به مشاوره اصولی با مهندسین احتیاج دارید تا بتوانید خاکبرداری را اصولی و با محاسبات دقیق به اتمام برسانید.

در ساخت و ساز استخر بلوکی به این مهم توجه کنید که در خاکبرداری شما برای عملیاتی که با نام لاشه چینی سنگ شناخته می شود حداقل به ارتفاع ۳۰ سانتی متر احتیاج دارید. بر همین مبنا ۱۵ سانتی متر برای بتن ریزی، ۵ سانتی متر برای سیمانکاری، آب بندی و البته به فضایی هم برای سرامیک کاری نیاز دارید. به همین علت بیشتر به شما گفتیم که عملیات خاک برداری برای ساخت استخر بلوکی نیاز به محاسبه و مشاوره دارد.

ساخت استخر بلوکیدومین مرحله ساخت استخر بلوکی 

بعد از خاکبرداری و یا در واقع برداشت خاک اضافه از فضای مورد نظر، در صورتی که فضا برای لاشه چینی مناسب باشد باید شفته ریزی آهک شروع شود. این مرحله با عمق ۱۵ سانتی متری و در چندین مرحله انجام می شود. فراموش نکنید که بین هر مرحله شفته سازی باید ۲۴ ساعت زمان باشد و با غلطک های مخصوص، شفته آهک در فضا پخش شود. میزان آهک مورد نظر برای این مرحله حداقل ۲۵۰ کیلو آهک برای هر متر مکعب است.

مزیت اصلی این شفته ریزی آهک در ساخت استخر بلوکی افزایش مقاومت و طول عمر سازه استخر و جلوگیری از هرگونه ترک در دیوار استخر است.

تقویت دیواره های استخر 

در ساخت استخر شما بعد از چیدن دیوارها باید بتوانید آن را تقویت کنید. این تقویت با شفته ریزی آهک بر روی دیوارها و یا استفاده از میلگرد داخل دیوارها انجام می شود. همچنین برای کف استخر نیز می توانید از شبکه آرماتور بندی استفاده کنید. به  این ترتیب استخر شما از تقویتی نسبی برخوردار خواهد شد.

ساخت استخر بلوکیلزوم رعایت مسائل امنیتی در ساخت استخر بلوکی 

به این مهم توجه داشته باشید که رعایت ایمنی و استاندارد در ساخت استخر بلوکی، موجب طول عمر سازه می شود. استخر اگرچه فضایی مانند بنای مسکونی یا تجاری نیست اما هرگونه اشتباه در محاسبات یا اشتباه در انتخاب مصالح مناسب و استاندارد، عدم رعایت ایمنی در لوله کشی هنگام ساخت استخر بلوکی و موارد مشابه می تواند در طولانی مدت موجب آسیب به سازه استخر شده و یا شکست و ترک دیوارها را در پی داشته باشد. این مورد نه تنها هزینه اضافی در پی خواهد داشت بلکه بسیاری از مراحل ساخت بنا و یا تعمیرات باید مجدد انجام شود.

عایق کاری استخر 

آخرین بحث ما در ساخت استخر، عایق بندی فضا و آب بندی استخر است. آب بندی استخر با چسب هایی انجام می شود که در مصالح ساختمانی با نام های sa12 و z90 شناخته می شود. البته برای آب بندی و عایق کاری دیوارهای استخر از مصالح دیگری همچون چسب های مخصوص و یا عایق های پلیمری، نانو و عایق های سیلیکونی استفاده می شود. استفاده از هر کدام از این عایق ها به شما و بودجه ای که برای ساخت استخر اختصاص داده اید بستگی دارد. البته در این میان نظر مهندس ناظر و تیم اجرایی نیز نقش مهمی دارد.

در انتها باید گفت، ساخت استخر همچون دیگر سازه های ساختمانی نیاز به مشاور و هزینه کافی دارد. باید پیش از ساخت و ساز، محاسبات دقیق انجام شود و تا جای ممکن با توجه به بودجه از مصالح استاندارد استفاده کرد و ایمنی را نادید نگرفت. برای این مهم تیم های کارشناسان و مشاوران کاربلد را دست کم نگیرید و با محکم کاری امروز از هزینه های حاشیه ای برای بازسازی در آینده جدا بپرهیزید.

ساخت استخر بلوکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *