استراتژی bim در کشورهای مختلف

استراتژی bim در کشورهای مختلف

استراتژی bim در کشورهای مختلف استفاده می شود. کلمه BULDING INFORMATION MODELING که مخفف همان BIM می باشد، همان مدل سازی اطلاعات ساختمان است. این مسئله در مهندسی هر روزه در حال پیشرفت و گسترش است که مهندسین باید به سرعت آن را فرا گیرند زیرا اهمیت مهمی در صنعت ساختمان سازی دارد. بیم تلفظ صحیح این کلمه است. نقشه کشی سازه ها، متره کردن، فرایند ساخت، اضافه کردن پارامترهای مختلف از کارایی های BIM می باشند. BIM برای پیمانکاران یک فرصت استثنایی می باشد زیرا می توانند قبل از عملیاتی کردن پروژه بر روی روش های اجرا و تهیه وسایل لازم در اجرای پروژه برنامه ریزی داشته باشند.

اساس کار طراحی در BIM

یکی از پیشرفت های امروزه در زمینه نقشه کشی و مدیریت ساخت و ساز مدلسازی اطلاعات ساختمان است که به نام BIM هم شناخته می شود. در کل BIM کامل کننده نقشه های دو بعدی و نقشه های سه بعدی است. چندین سال پیش نقشه های ساختمانی را با استفاده از مداد و کاغذ انجام می دادند و اگر اشتباهی رخ می داد اصلاح کردن آن، کار سختی بود و اگر این اشتباه روی نقشه های دیگر اثر می گذاشت اصلاح آن کار را مشکل تر می کرد. بعد از آن روش های نقشه کشی کامپیوتری به بازار آمد و در دفتر مهندسی رونق گرفت که به کمک آن، هم سرعت کار بالا رفت و هم توانایی رسم نقشه های پیچیده و سه بعدی مرحله جدیدی را آغاز کرد و قابلیت رسم نقشه سه بعدی را پیدا نمود. منتهی قابلیت های روش BIM را نداشته و برخلاف بیم هوشمند نمی باشد. در واقع BIM یک سیستم نقشه کشی بر مبنای داده ها می باشد. در BIM طراحی و نقشه کشی با استفاده از مدل هوشمند در و پنجره، پلکان، سقف و سیم کشی آغاز می شود سپس این مدل ها خودشان و ارتباط با هم شناسایی می کنند و نیازی نیست برای مشخص کردن اندازه و جنس نقشه را زیر و رو کنیم زیرا هر جزء ویژگی های مربوط به خود را ذخیره نموده است. امروزه استراتژی bim در کشورهای مختلف پیشرفت کرده و کاربرد فراوان دارد.

استراتژی bim در کشورهای مختلفاستراتژی bim در کشورهای مختلف برای مدیریت ساخت و ساز

علاوه بر صنعت ساخت و ساز معماران و مهندسان نقشه کش از BIM استفاده های فراوان می کنند. استراتژی BIM به پیمانکاران ساخت و ساز در شهر و روستاها برای ساختمان های بزرگ و کوچک یک فرصت استثنایی و فوق العاده می دهد به طوری که این پیمانکاران قبل از اجرای پروژه های خود برنامه ریزی کامل کنند و روی انواع روش های اجرا دقت بیشتری داشته باشند. همچنین در تهیه وسایل مورد نیاز جهت اجرای پروژه های خود از قبل برنامه ریزی کنند. یک اتفاق خیلی مهم در BIM این است که تیم اجرایی پروژه ها از جمله پیمانکار اصلی، پیمانکار جزء و عوامل دیگر به وسیله شبیه سازی مجازی فرایند ساخت و ساز را تمرین کنند و قبل از شروع اجرا مدیریت ریسک داشته باشند این عملیات در استراتژی bim در کشورهای مختلف اجرایی می شود.

استراتژی bim در کشورهای مختلفاستراتژی bim در کشورهای مختلف مانند برزیل و دانمارک

میزبانی جام جهانی سال ۲۰۱۴ و المپیک ۲۰۱۶ بر عهده کشور برزیل بود به همین علت از آن سال ها به بعد ساخت و ساز در این کشور زیاد شده و برزیل توانسته با استفاده از استراتژی BIM تبلیغی شود برای شرکت های بزرگ و همچنین تلاش می کند تا بتواند به بهترین شکل آن را اجرا کند. در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۶ دولت دانمارک با سرمایه گذاری ۲.۵۰۰.۰۰۰ یورو برای مجهز کردن تجهیزات آموزشی، مجوزهای آموزشی، نرم افزار و بهره وری کمک کرد. اکثر سازه های مهندسی شده دانمارک برگرفته از استراتژی bim در کشورهای مختلف است.

استراتژی bim در کشورهای مختلفBIM در کشور چین

یکی از کشورهایی که استفاده از بیم در آن رشد سریعی داشته است، چین می باشد. زیرا هدف اصلی دولت در کشور چین پایین آوردن هزینه های زیست محیطی است و همچنین در قسمت ساخت و ساز بالا بردن کارایی برایش مهم می باشد. به همین منظور در کشور پر جمعیت چین BIM یکی از مهمترین ابزار هایی است که وزارت مسکن و شهرسازی به کار می برد. محققان پیش بینی کرده اند در ۲ سال آینده تعداد کاربران از استراتژی BIM در چین نسبت به کاربران استراتژی bim در کشورهای مختلف دو برابر خواهد شد. خوب است بدانید به علت بالا بودن جمعیت چین به طبع آن ساخت و ساز هم رو به افزایش می باشد، پس BIM کمک قابل توجهی به صنعت ساخت و ساز در این کشور نموده است و همچنین سبب کاهش خطا و ضایعات و در نهایت افزایش کیفیت ساخت و ساز شده است.

استراتژی bim در کشورهای مختلفBIM در کشور هند

استراتژی BIM در کشور هند پیشرفت چندانی نداشته است و هنوز در همان مراحل اولیه خود باقی مانده است. ولی لازم است تا بدانید استراتژی BIM در هند پتانسیل بالایی دارد. پیش بینی شده است که در سال ۲۰۲۰ بازار ساخت و ساز از صد و چهل میلیارد دلار به ششصد و بیست میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. تعداد زیادی از شرکت های بزرگ در امر ساخت و ساز در کشور هند از استراتژی BIM در اجرای پروژه های بزرگی مثل ساخت هتل ها و ساخت فرودگاه ها استفاده می کنند. ولی برای اجرای ساختمان های کوچک به علت نبود کارشناسان ماهر و خبره برنامه BIM کاملا راکد مانده است و به همین دلیل است که اشاره کردیم برنامه BIM در هند همچنان در مراحل ابتدایی و اولیه خود باقی مانده است و نسبت به استراتژی bim در کشورهای مختلف عقب مانده است.

استراتژی bim در کشورهای مختلفاستراتژی bim در کشورهای مختلف مانند سنگاپور

کشور گران و پیشرفته سنگاپور استراتژی BIM را برای همه ساخت و سازهای اماکن عمومی اجبار نموده است. به جرات می توان گفت کشور سنگاپور در اجرای BIM نسبت به استراتژی bim در کشورهای مختلف رقابت سختی دارد. BCA یا به عبارتی سازمان ساختمان و ساخت و ساز نماینده مسئول صنعت اجرای پروژه های ساختمانی در کشور سنگاپور می باشد. این سازمان BCA برای راحت کردن اجرای برنامه BIM جهت متخصصان همکاری نموده است و با تشویق دانشجویان در دانشگاه ها و آموزش دوره های حرفه ای تمام وقت و پاره وقت در رابطه با برنامه BIM و بالا بردن سطح فرهنگ استفاده از بیم در ساخت و ساز را در اولویت ابتکار خود قرار داد و در سراسر کشور سنگاپور آن را اجرایی نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *