افزودنی بتن

اطلاعاتی در مورد انواع و کارایی مواد افزودنی بتن

برای ساخت بتن ویژه با کارایی بسیار مناسب افزودنی های بسیاری را در بتن برای بالا بردن قابلیت آن در بخش های مختلف اضافه می کنند؛ که از برخی این افزودنی ها می توان به مضاعف هوا، گیر کننده ها و شتاب دهنده ها اشاره نمود که هر کدام فواید و کارایی خاص خود را دارا می باشند.

افزودنی بتن

برای ساخت و تشکیل بتن های ویژه و مخصوص نیاز به افزودنی های خاصی است. در سال های اخیر با توجه به پیشرفت در صنعت ساخت و ساز بتن افزودنی های بسیاری برای بالابردن مقاومت بتن های مورد استفاده، ایجاد شده است. افزودنی بتن انواع بسیار زیادی داشته و هرکدام کارایی و کاربرد متنوعی را ایفا می کنند. پس از پیدایش افزودنی حباب ساز این ماده در هوای بسیار سرد و در مناطقی که دمای هوا اغلب زیر صفر درجه می بود و آب بتن یخ می زد بسیار مورد استفاده قرار گرفت و کاربرد بسیار خوبی را داشت استفاده از این افزوده در سال های ۱۹۴۰ بسیار رونق یافت و امروزه به یکی از پرمصرف ترین و با اهمیت ترین افزودنی بتن به شمار می آید.

در ادامه مطلب به انواع مختلف افزودنی بتن اشاره هایی کرده ایم اگر قصد دارید اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب نمایید پیشنهاد می کنیم. در سال های اخیر بتن های مختلفی با خواص های ویژه به منظور مصرف در زمینه ها و شرایط مختلف ساخته می شود که از این بتن های ویژه می توان به ساخت بتن های با مقاومت بالا و درجه یک، بتن های با دوام بسیار بالا، بتن های با کارایی ایده آل، بتن های با مواد پوزولانی زیاد و بتن های زیر آب و ضد آب اشاره کرد که هر کدام یک از این بتن ها از طریق افزودنی های خاص تشکیل و ساخت می شود.

افزودنی بتنانواع افزودنی بتن

از انواع افزودنی های بتن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

شتاب دهنده ها

کندگیر کننده ها

مواد مضاف هوازا

مواد افزودنی کاهنده آب

افزونه ها و فیلرها

هر کدام یک از این افزودنی ها خاصیت ویژه ای را به بتن ساخته شده می بخشند که در نتیجه می توان به یک بتن با مقاومت عالی و با کارایی خوب دست یافت. از نتایج استفاده از فیلرها را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوام بهتر در مقابل حملات شیمیایی مانند آب سولفاتی و انبساط قلیایی

زیاد تر شدن مقاومت نهایی و نفوذ ناپذیری به خاطر بهبود وضعیت منافذ

بهبود مقاومت در برابر ترک خوردگی حرارتی به علت حرارت کمتر هیدراتاسیون

افزودنی بتنشتاب دهنده ها

همانطور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم شتاب دهنده ها یکی از افزودنی های بتن می باشد که در این بخش می خواهیم به خاصیت و اهمیت این افزودنی بپردازیم. مواد افزودنی شتاب دهنده برای تصحیح خواص بتن سیمان پرتلند بسیار مفید و سودمند عمل می کند این افزودنی در مناطق سرد و آب و هوای زیر صفر درجه برای موارد زیر مفید می باشد:

-تسریع در شروع عملیات پرداخت و وقتی که کاربرد عایق برای محافظت نیاز باشد.

-پایین آوردن زمان لازم برای عمل آوردن صحیح و محافظت بالا

-افزایش سرعت به دست آوردن مقاومت اولیه، به طوری که بتوان زودتر از زمان مناسب قالب ها را برداشت کرد و از ساختمان استفاده نمود.

-امکان پذیر بودن جلوگیری از نشتی به منظور مقابله با فشار های هیدرولیکی

با توجه به تمامی این مزایا و فواید استفاده از شتاب دهنده در ساخت بتن می توان نتیجه گرفت که وجود این افزودنی بتن چقدر در داشتن بتن سیمان مقاوم و ویژه تاثیرگذار می باشد.

افزودنی بتنکند گیر کننده ها

از دیگر افزودنی بتن می توان کند گیر کننده ها را به شما معرفی کرد. استفاده از کندگیر کننده ها فواید بسیار زیادی در ساخت بتن دارند که از برخی فواید این افزودنی در متن ذیل اشاره کرده ایم:

-برای امکان ریختن و پرداخت درست

-برای غالب آمدن بر تاثیرات زیان آور و تسریع دهندگی دماهای زیاد

-برای جبران شرایط بد دمای محیط مخصوصا در شرایط اقلیمی گرم

و در آخر می توان به کنترل گیرش واحدهای سازه ای بزرگ اشاره کرد که جهت حفظ کارایی بتن در تمامی مدت زمان جای داده اند. در این امر برای جلوگیری از اتصالات سرد و ناپیوستگی های واحدهای سازه ای بسیار مهم می باشد. به علاوه کنترل گیرش می تواند از ترک خوردگی تیرها، عرشه پلهای بتنی و ساختمان های مرکب بتنی جلوگیری نماید.

افزودنی بتنمواد مضاعف هوازا

از مهمترین فواید و کاربرد مواد افزودنی حباب هواساز در ساخت بتن می توان به مقاومت در برابر دوره های یخ زدن و آب شدن بتن در بخش های مختلفی که استفاده می شوند اشاره نمود. هوازایی بتن به منظور ساخت بتن هایی حجیم و مخلوط بتن های سبک مورد استفاده واقع می شود چرا که اثر جانبی این افزودنی بتن سبب بهبود کارایی مخلوط های بتنی که مخلوط هایی شامل سیمان و آب کمتر، سنگدانه های با بافت خشن یا سبک می باشند. با توجه به این موضوع که ترسازهای حباب هوازا، ذرات سیمان را به صورت ضد رطوبت می کنند اضافه کردن مقدار بسیار زیاد افزودنی سبب تاخیر بسیار در هیدراتاسیون سیمان می شود. از نکات قابل ذکر نیز می توان به این مورد اشاره کرد که مقادیر زیاد هوازایی با کاهش متقابل مقاومت همراه می باشد.

افزودنی بتنمواد افزودنی کاهنده آب

در آخر می خواهیم به یکی دیگر از مهمترین افزودنی بتن اشاره کنیم که در این مورد مواد افزودنی کاهنده آب می باشد؛ که با سه هدف جدا در ساخت بتن مورد استفاده قرار می گیرد:

الف- کسب کارایی ثابت با افزایش مقدار سیمان در بتن

ب-افزایش کارایی برای راحت نمودن پر کردن مقطع هایی که غیرقابل دسترس می باشند.

ج-به دست آوردن مقاومت بسیار خوب و بالا با کاهش نسبت آب به سیمان در بتن

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *