سیمان پرتلند

اطلاعاتی در مورد انواع سیمان پرتلند

سیمان، پودری بسیار نرم و دارای قابلیت جذب آب و به هم چسباندن ذرات می باشد که در انواع بسیاری تهیه و تولید می شود. سیمان پرتلند یکی از انواع سیمان می باشد که خود به ۵ دسته مختلف تقسیم می شود که دلیل تقسیم آن به منظور مقاومت و خاصیت فیزیکی و شیمیایی موجود در آنها می باشد.

سیمان پرتلند

سیمان یکی از پرمصرف ترین و رایج ترین مصالح ساختمانی است و کارخانه های بسیاری در زمینه تولید سیمان و انواع مختلف این مصالح فعالیت می کنند. سیمان پرتلند یکی از انواع سیمان های پرمصرف و پرتقاضایی می باشد که اغلب کارخانه ها در زمینه تولید این نوع سیمان فعالیت می کنند. البته توجه داشته باشید که سیمان پرتلند خود به انواع تیپ های مختلفی تقسیم می شود و دلیل این تنوع کارایی و کاربرد هر نوع آن می باشد؛ که در این مقاله قصد داریم شما را با انواع مختلف سیمان پرتلند و ویژگی های این نوع سیمان آشنا سازیم.

با توجه به واکنش های سخت شوندگی، سیمان در دو دسته مختلف تقسیم می شود که این دو دسته هیدرولیک و غیر هیدرولیک می باشند. سیمان های دسته هیدرولیک در اثر واکنش با آب سفت و سخت می شوند. ترکیب اصلی این مصالح آهک، خاک رس و گچ می باشد اسپین یکی از معمارهای معروف بریتانیایی این طرح سیمان را ارائه داده بود که در سال ۱۸۲۴ با اصلاح طرح خود ترکیب خاک رس و آهک هیدرولیک را به عنوان سیمان پرتلند ثبت نمود؛ و دلیل این نامگذاری به خاطر تشابه رنگ سیمان سخت شده با رنگ سنگ های آهکی جزیره پرتلند در کشور انگلستان می باشد.

انواع سیمان پرتلند

همان طور که در بخش اول نیز اشاره نمودیم سیمان پرتلند در انواع تیپ های مختلفی تهیه و تولید می شود که از انواع این تیپ ها می توان به سیمان معمولی، سیمان متوسط یا اصلاح شده، سیمان زودگیر، سیمان دیرگیر یا پرتلند کم حرارت و سیمان ضد سولفات اشاره نمود؛ که در ادامه به توضیح و تعریف هر یک از انواع سیمان پرتلند پرداخته ایم و از کاربرد و کارایی هر کدام مثال هایی برای شما آورده ایم. سیمان های پرتلند از نظر خواص شیمیایی و فیزیکی و با توجه به درجه هیدراتاسیون و توانایی مقاومت در مقابل حمله سولفات ها به ۵ دسته تقسیم شده اند. توجه داشته باشید که از دلایل اصلی سخت شوندگی سیمان واکنش آن با آب می باشد که این امر را هیدراتاسیون می نامند. سیمان، پودر بسیار نرمی می باشد که قابلیت جذب بالای آب را دارد و قابلیت چسباندن ذرات را به یکدیگر دارا است.

سیمان پرتلندسیمان پرتلند تیپ یک

سیمان پرتلند یکی از انواع سیمان است. البته اگر این نوع از نوع تیپ یک آن باشد، همان سیمانی است که همه به طور معمول آن را می شناسند، از جمله پرمصرف ترین سیمان هایی می باشد که از این نوع سیمان برای ساخت و سازهای عمومی که در آن نیازی به خواص خاصی از سیمان نیست، استفاده می شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت سیمان  پرتلند تیپ یک از پرکاربرد ترین نوع این سیمان می باشد.

از سیمان معمولی در ساخت پل ها، پیاده رو ها، واحدهای پیش ساخته شده، ساختمان ها، مخازن و روسازی جاده ها و موارد بسیار دیگری استفاده می کنند. این سیمان خود در رده مقاومتی به ۳ رده تقسیم می شود که رده ۱-۳۲۵، ۱-۴۲۵ و ۱-۵۲۵ از جمله این رده های مقاومتی می باشند. توجه داشته باشید که رده های با مقاومت بالا گرمای هیدراتاسیون بسیاری را نیز دارا می باشند. همچنین از دیگر نکات استفاده از این سیمان می توان گفت که در مناطق گرمسیری و همچنین در بتن ریزی های حجیم بایستی بسیار محتاطانه عمل کرد.

سیمان پرتلندسیمان پرتلند تیپ دو

سیمان متوسط یا اصلاح شده تیپ دوم سیمان پرتلند می باشد. این نوع سیمان در مقابل حرارت هیدراتاسیون و در برابر حمله سولفات های در حد متوسطی عمل می کند. توجه داشته باشید مقاومت فشاری سیمان نوع دوم در مقایسه با نوع اول کمتر است چرا که سیمان تیپ دو دیرتر و کندتر از سیمان معمولی سخت و سفت می شود. سیمان اصلاح شده در هنگام گیرش، حرارت کمی را تولید می کند. در بتن ریزی های حجیم از این نوع سیمان استفاده می شود و دلیل این امر ایجاد حرارت کمتر در هنگام گرفتن بتن می باشد و در نتیجه حجم بتن ریزی کاسته نمی شود. استفاده از این سیمان در محیط و مکان های خاکی-آبی که غلظت یون سولفات در حد متوسط می باشد و همچنین برای بتن ریزی در مناطق گرم نیز مناسب می باشد.

سیمان پرتلندسیمان پرتلند تیپ سه

سیمان پرتلند تیپ سوم یا همان سیمان زودگیر تقریبا اجزای اولیه سیمان معمولی را دارد، تنها با این تفاوت که سیمان پرتلند تیپ سوم بسیار ریزتر آسیاب می شود و به همین دلیل به سرعت گیرش می کند. این نوع سیمان در مدت زمان بسیار کوتاهی مقاومت بسیار بالایی را به دست می آورد به طوری که می توان گفت مقاومت ۷ روزه سیمان تیپ سه در حدود مقاومت ۲۸ روزه سیمان معمولی یا همان سیمان تیپ یک می باشد. در مناطق بسیار سرد با شرایط اقلیمی نامناسب برای کمتر کردن زمان عمل آوری از این نوع سیمان های پرتلند استفاده و مصرف می کنند.

سیمان پرتلندسیمان پرتلند تیپ چهار

سیمان تیپ چهار به هنگام بتن ریزی حرارت کمی تولید می کند این نوع سیمان نیز استفاده و کاربرد بسیار زیادی را دارا می باشد. از کاربرد اصلی این نوع سیمان می توان به ساخت بتن های حجیم اشاره نمود؛ و در آخر می خواهیم سیمان تیپ پنجم را برای شما معرفی کنیم این سیمان مناسب برای مصارف در بتن هایی که در معرض حمله سولفات ها واقع می شود، می باشد. از این جهت به این نوع سیمان، سیمان ضد سولفات نیز می گویند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *