جزئیات ساز‌ه‌ های بتنی

توضیحاتی در مورد جزئیات ساز‌ه‌ های بتنی

سازه های بتنی یکی از مقاوم ترین سازه های ساختمانی می باشد که مورد استفاده در پل ها و تونل بوده و از مزایای بسیار زیادی برخوردار است. هر یک از جزئیات ساز‌ه‌ های بتنی با داشتن ویژگی ها و مقاومت بسیار خاص خود توانسته اند سهم بالایی را در جلب توجه مشتریان و مصرف کنندگان داشته باشد. شما نیز میتوانید قبل از استفاده از این نوع سازه در مورد جزئیات ساز‌ه‌های بتنی اطلاعات لازم را به دست آورده و سپس اقدام به انتخاب این سازه در ساخت و ساز خود داشته باشید.

سازه های بتنی

یکی از مقاوم ترین و پرطرفدارترین سازه های ساختمان که از زمان های بسیار دور مورد توجه بسیاری از مهندسان و عموم افراد واقع بوده است، سازه های بتنی می باشد. این سازه با ترکیب ماسه، پولاد، شن و سیمان تهیه می شود و به همین جهت نیز از مقاومت و استقامت بسیار بالایی برخوردار بوده و در بسیاری از ساختمان های غول پیکر جهانی از این نوع سازه استفاده شده است. توجه داشته باشید که امروزه نیز در بسیاری از کشورهای مختلف جهان برای افزایش میزان مقاومت این سازه بسیاری از مهندسان بر روی جزئیات ساز‌ه‌ های بتنی تحقیقات گسترده ای را انجام می دهند تا از این طریق بتوانند با کیفیت ترین و بهترین سازه ی بتنی را طراحی و عرضه کنند. از سازه های بتنی بیشتر در ساخت پلها، سدها و تونل ها استفاده می شود چرا که با داشتن ضریب مقاومت بالای خود می تواند در برابر شرایط غیر منتظره و بارهای بسیار سنگین به خوبی مقاومت داشته باشد. با پیشرفت و گسترش تکنولوژی و فناوری، شاهد مقاوم تر شدن جزئیات ساز‌ه ‌های بتنی هستیم که این موضوع اهمیت بسیار بالایی در انتخاب این سازه توسط مهندسان و عموم افراد خواهد داشت. در ادامه مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد هر یک از جزئیات ساز‌ه‌ های بتنی توضیحات بیشتری را به حضورتان ارائه دهیم شما نیز می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

جزئیات ساز‌ه‌ های بتنیجزئیات سازه های بتنی

در بخش قبلی نیز به این موضوع اشاره شد که سازه های بتنی از بهترین نوع سازه های می باشد که در بسیاری از ساخت و سازها می توانید نقش مهم آن را مشاهده کنید. در نظر داشته باشید که جزئیات ساز‌ه‌ های بتنی همان اعضای اصلی تشکیل دهنده سازه های بتنی می باشد که هر کدام از این اعضا و جزئیات با داشتن مقاومت و استقامت بالا می توانند بهترین و با کیفیت ترین سازه های بتنی را به وجود بیاورند. از مهمترین اعضا یا جزئیات ساز‌ه‌ های بتنی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

–        ستون های سازه های بتنی

–        تیرهای سازهای بتنی

–        دیوارهای برشی سازه های بتنی

هر یک از اعضای مذکور در فوق، با استفاده از دقت و توجه بالایی طراحی و اجرا می شوند که بی شک این امر سبب خواهد شد تا سازه ی بتنی اجرا شده از ضریب مقاومت بسیار بالایی برخوردار باشد و بتواند عمر مفید بسیار طولانی را در بر داشته باشد. جزئیات ساز‌ه‌ های بتنی یکی از مهمترین سرفصل ها در دروس دانشگاهی رشته عمران می باشد که دانشجویان بایستی اطلاعات دقیقی را از این موضوع و اعضا داشته باشند تا بتوانند این اطلاعات را در پروژه ها خود به کار بگیرند.

جزئیات ساز‌ه‌ های بتنیستون ها: جزئیات ساز‌ه‌های بتنی

یکی از مهمترین و اصلی ترین جزئیات ساز‌ه‌ های بتنی ستون ها می باشد که حجم بسیار بالایی از نیرو و وزن را ستون های هر ساختمان و سازه بر عهده می گیرند. توجه داشته باشید که ستون ها با توجه به نوع کاربرد خود دارای انواع بسیار مختلفی می باشد که از جمله مهمترین آنها می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

–        ستون های دورپیچ: از مهمترین انواع ستون های استفاده شده در سازه های بتنی می توان به ستون ها دور پیچ اشاره نمود که مقطع آن ها عموما دایره ای شکل بوده و توسط آرماتورها در یک محیط دایره ای شکل، توسط یک آرماتور مارپیچی شکل به دور خود می چرخد.

–        ستون های با تنگ بسته: در ستون های با تنگ بسته شاهد استفاده از آرماتورهای طولی هستیم که توسط تنگ های جانبی احاطه شده باشند و ستون ها نیز از مقطع مستطیل و مربع تشکیل شده باشند. توجه داشته باشید که مقاومت این مدل از جزئیات ساز‌ه‌های بتنی بسیار بالا می باشد.

–        ستون های مرکب: ستون های مرکب به نوعی از ستون ها گفته می شود که در نیمرخ ها ساختمانی، از لوله یا قوطی با ترکیب بتن استفاده شود که از جدیدترین و جالب ترین انواع ستون ها می باشد.

جزئیات ساز‌ه‌ های بتنیتیرها: جزئیات ساز‌ه‌های بتنی

از دیگر مهمترین جزئیات ساز‌ه‌ های بتنی، تیرها می باشد که نقش بسیار بالایی را در تمام سازه های بتنی بر عهده داشته و همین امر سبب شده است تا تحقیقات بسیار زیادی در زمینه این عناصر در حال انجام می باشد. از مهمترین انواع تیرهای بتنی نیز می توانیم به مواردی از جمله شاه تیر، تیرچه، نعل درگاهی، لاپه و تیرهای لبه ای اشاره نمود. توجه داشته باشید که تیرها بارهای قائم بر محور خود را تحمل می کنند که مهمترین و اصلی ترین تکیه گاه های ستون های به شمار آمده و تحت تاثیر نیروی نیروهای کششی و فشاری واقع می شوند.

جزئیات ساز‌ه‌ های بتنیدیوارهای برشی: جزئیات ساز‌ه‌های بتنی

در بخش های قبلی در مورد برخی از مهمترین و اصلی ترین جزئیات ساز‌ه‌ های بتنی توضیحاتی را به حضورتان ارائه دادیم که بی شک هر کدام از این اعضا سهم بسیار بالایی را در مقاومت و تکمیل شدن اعضای سازه های بتنی دارند. در این بخش نیز می خواهیم راجع یکی دیگر از اصلی ترین جزئیات ساز‌ه‌ های بتنی توضیحاتی را به حضورتان ارائه دهیم. دیوارهای برشی از دیگر این جزئیات بوده که مقاومت بسیار زیادی را در برابر زلزله دارد که البته توجه داشته باشید که دیوارهای برشی در هنگام اجرا دست و پا گیر بوده و بی شک احتیاج به رعایت جزئیات بسیار خاصی دارد. بسیاری از معماران و مهندسان ساختمان سازی بر این باورند که بهترین راه برای مقابله با نیروهای اضافه، استفاده از دیوارهای برشی می باشد که بی شک از این موضوع سبب حساس شدن نقش دیوارهای برشی داشته و توجه بسیاری از مهندسین را به سوی خود جذب کرده است. همچنین مرکز ثقل در هر طبقه ای بر محور صلبیت های دیوارهای برشی جریان داشته است که این امر نیز از دیگر مهمترین نکات در جزئیات سازه های بتنی می باشد.

جزئیات ساز‌ه‌ های بتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *