بتن مسلح مجوف

الزامات فنی‌ سقف بتن مسلح مجوف با تیرچه دو طرفه

افزایش شهرنشینی و افزایش جمعیت دارای نتیجه ای چون افزایش خودرو و کمبود فضای پارک خودرو می شود که جهت رفع چنین مشکلی متخصصان اقدام به ساخت پارکینگ های طبقاتی کردند که در ساخت چنین سازه هایی از بتن مسلح مجوف بسیار استفاده می شود و علت استفاده بالا از بتن مسلح مجوف قابلیت تحمل پذیری فشار و کشش بالای آن می باشد.

بتن مسلح مجوفالبته روش های دیگری جهت احداث چنین سازه هایی می باشد ولیکن بتن مسلح مجوف به دلیل دارا بودن مزایا فراوان و معایب اندک و توانایی پوشش عیب های دیگر روش ها، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار ابزار کاربردی در ساخت و ساز محسوب می شود و از طرفی دارای توانایی مانور بالا در کاهش هزینه ها و افزایش کلی ایمنی می باشد.

بتن مسلح مجوفدر این مقاله می خواهیم با الزامات فنی‌ سقف بتن مسلح مجوف با تیرچه دو طرفه آشنا شویم ولیکن قبل از آن باید با بتن مسلح و دالهای دو طرفه مجوف بتنی آشنا شوید.

بتن مسلح چیست و چگونه تولید می شود؟

بتن در حقیقت از ترکیب سنگدانه و ملات به نام سیمان و آب به وجود می آید که سنگدانه ها به دو دسته در شن مانند شن و سنگدانه ریز مانند ماسه دسته بندی می شوند که بتن ها دارای نیروی فشاری قوی هستند ولیکن از طرفی از نیروی کششی ضعیف برخوردار می باشد و جهت رفع این مشکل بتن ها را به اصطلاح مسلح می کنند در این عملکرد به بتن ها میلگرد هایی فولادی به کار گرفته می شود و در نهایت بتنی با مقاومت کششی و فشاری مطلوب تولید می شود که به آن بتن مسلح ، اطلاق داده می شود.

بتن مسلح مجوفامروزه در سطح شهر ساختمان های تجاری و مسکونی بلند بسیار دیده می شوند که این مسئله خود نیازمند احداث پارکینگهای طبقاتی با دهانه های بزرگ ما بین ستون ها می باشد که جهت دستیابی به چنین سازه هایی با چیدمان نامنظم نیاز به دالای دو طرف مجوف بتنی می باشد چرا که علاوه بر سبک وزن بودن دارای مقاومت بالا و توانایی تغییر شکل بالایی می باشد.

الزامات فنی‌ سقف بتن مسلح مجوف با تیرچه دو طرفه:

در طراحی سازه هایی مانند بتن مسلح مجوف باید به نکات فنی بسیاری توجه شود بدین منظور در ادامه به برخی از نکات مهم پرداخته می شود.

– توجه به دوام و پایایی سازه در شرایط اقلیمی و محیطی متفاوت بسیار الزامی می باشد.

– ستون ها باید توانایی تحمل بار وارد و بار جابجا شونده را داشته باشند که این مسئله در بتن مسلح مجوف به صورت اصولی در نظر گرفته می شود.

– توجه به مسائل صرفه جویی در مصرف انرژی، در این خصوص سازه باید طبق مقررات ساختمانی بنا شود.

– توجه به تمامی مسیرها، محل نصب و قرارگیری تاسیسات و تجهیزات در مرحله اجرا بسیار ضروری می باشد.

– طراحی سازه باید به گونه ای انجام شود که مجموع فشار و بار وارده به ستونها به صورت اصولی به بدنه سازه وارد شود.

– توجه به مسائل عایق بندی صدا در سقف و دیوار ها بسیار حائز اهمیت می باشد علاوه بر آن بتن مسلح مجوف دارای فضاهای مکنده هوا می باشد که توجه به این نکته سبب افزایش راندمان کار می شود.

بتن مسلح مجوف– به سهولت ستون ها و اسکلت به یکدیگر متصل میشوند و تیم اجرایی جهت انجام اقدامات لازم با مشکل جدی مواجه نخواهند شد.

– کمترین تاثیر در برابر سرما و گرما را دارند و به سادگی دچار تغییر و تحول نمی شوند.

فواید استفاده از بتن مسلح مجوف در ساختمان ها:

اغلب در ساختمان هایی چون پارکینگ ساختمان ها از بتن مسلح مجوف استفاده می شود و علت چنین تقاضایی فواید بتن مسلح مجوف می باشد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود.

– کاهش تعداد ستون ها به صورت محوطه ای و در مجموعه سازه

– عایق صدا

– عایق حرارت

– مقاومت بالا در برابر زلزله و آتش سوزی

– آزاد بودن در چینش ستونها

– سبک وزن بودن سازه

– افزایش سرعت و راندمان کلی کار

– ایجاد کمترین آلودگی محیطی

– کاهش کلی هزینه اجرایی

– افزایش آزادی در طراحی سازه

 موارد نام برده برخی از مزایای استفاده از بتن مسلح مجوف در سازه هایی چون پارکینگ های طبقاتی و ساختمان تجاری می باشد.

معایب بتن مسلح مجوف:

هر ابزار در برابر مزایا دارای معایبی می باشد و با علم به معایب هر ابزار می توان به صورت اصولی از مزایای آن استفاده کرد و به دنبال راه حلی برای رفع معایب بود.

– خالی ماندن زیر قالب:

در استفاده از این نوع بتن پس از اتمام فعالیت افراد با مشکل خالی ماندن فضای زیرین بتن مواجه می شود که این خود سبب بروز مشکلات بعدی می شود.

– شکسته شدن قالب ها:

گاهی در طی فرآیند ساخت و ساز، حمل و نقل، ایجاد ضربه فیزیکی، بتن های مسلح می شکنند و یا دچار آسیب های جزئی و کلی می شود و این خود سبب ضربه اقتصادی به تیم اجرایی می شود که امروزه متخصصان با به کارگیری تکنولوژی روز دنیا این عیب را بسیار به صورت حرفه ای پوشش می دهند البته کافی است میزان مقاومت بتن ها را افزایش داد.

– پوشش نامناسب میلگرد ها:

در بتن مسلح مجوف بتن ها به صورت شبکه ای در بالا و پایین قرار می گیرند که گاهی به دلیل عدم وجود پوشش مناسب و تداخل با یکدیگر دچار تغییر شکل می شوند.

جمع بندی: 

به صورت کلی افراد جهت استفاده از تکنولوژی لازم می باشد ابتدا با فواید و معایب آن آشنایی کامل و کافی داشته باشند سپس اقدام به اجرایی کردن طرح نمایند.

با وجود انواع سیستم های سقف، جهت تامین دهانه های متوسط و بزرگ با استحکام کافی روش بتن مسلح مجوف بهترین گزینه می باشد چرا که یکی از ساده ترین و سریع ترین روش ها از نظر اقتصادی می باشد البته بتن های مسلح مجوف دارای قابلیت مانور بسیار زیادی می باشند و می توان هر عیب آن را به مزیتی جدید و رفع عیبی تبدیل کرد.   

بتن مسلح مجوف

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *