بتن سنگین

توضیحاتی در مورد کاربرد و تولید بتن سنگین

بتن ها دارای انواع بسیار مختلف و گوناگونی دارند که از مهم ترین آن ها می توان به بتن سنگین اشاره کرد که با داشتن ویژگی ها و خصوصیات بسیار بی نظیر و منحصر به فرد خود توانسته بهترین گزینه برای استفاده در برخی از ساختمان ها و محیط ها باشد. در این مدل از بتن به جای ماسه از ذرات فولاد و چدن استفاده می شود که همین عناصر و سنگدانه های موجود در آن، سبب می شود که وزن این بتن دو برابر از بتن های معمولی بیشتر باشد.

بتن سنگین

امروزه انواع بسیار مختلفی از بتن ها تولید و عرضه می شوند که هر کدام از این بتن ها نیز با داشتن ویژگی ها و خصوصیات بسیار متفاوت خود، دارای کارایی بسیار بی نظیر و جذابی هستند که در صنایع مختلفی نیز از این انواع مختلف آن استفاده می شود. یکی از مهم ترین انواع بتن، بتن سنگین می باشد که با داشتن ویژگی های بسیار منحصر به فرد خود توانسته است در صنایع بسیار گسترده ای مورد استفاده واقع شود. بتن سنگین بتنی می باشد که در آن به جای استفاده از شن و ماسه از مواد و عناصر دیگری از جمله چدن، سولفات باریم و فولاد استفاده می شود و همین امر نیز سبب می شود وزن بتن های سنگین در مقایسه با بتن های معمولی حدود ۲ برابر بیشتر باشد. دلیل نام گذاری این بتن ها به بتن سنگین نیز به خاطر داشتن وزن بالا می باشد. در نظر داشته باشید که هزینه های تولید این مدل از بتن نیز بسیار بیشتر از دیگر بتن ها خواهد بود چرا که انرژی و زمان بسیار زیادی را برای تهیه و موارد اولیه این بتن تلف می کنند. جرم های بتن های سنگین نیز بر اساس مقدار سنگدانه ی به کار رفته در تولید آن متفاوت خواهد بود که متوسط جرم آن را ۶۴۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. در ادامه مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد کاربرد، نحوه تولید و خصوصیات این بتن توضیحات بسیار بیشتری را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

بتن سنگینکاربرد بتن سنگین

جرم بالای این مدل از بتن ها محافظ بسیار موثر و قوی در برابر بسیاری از عوامل محیطی از جمله اشعه های مختلف می باشد. از این نوع بتن ساختمانی در طراحی و ساخت آزمایشگاه های بیمارستان ها، آزمایشگاه های دانشگاه ها و فیزیوتراپی ها استفاده می شود تا امواج حاصل از اشعه ای گاما و ایکس در مکان تولید شده باقی مانده و از دیواره ها به قسمت های دیگر انتقال پیدا نکنند. هم چنین از این نوع بتن در ساخت پل های بسیار عریض و طویل نیز استفاده می شود که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده و عمر مفید بیشتری را خواهند داشت. بسیاری از مهندسین عمران برای کاهش و کم کردن تابش اشعه نوترونی مقداری شیشه بور به ترکیبات بتن سنگین اضافه می کنند تا از این طریق بتوانند تابش های نوترونی را کاهش دهند. اگر شما نیز قصد استفاده از این محصول را در ساخت و سازهای خود دارید می توانید با بهترین مشاوران در این خصوص مشورت های لازم را انجام داده و سپس اقدام به استفاده از آن داشته باشید.

بتن سنگینروش های اختلاط بتن ریزی بتن سنگین

از روش های اختلاط بتن ریزی بتن سنگین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

–         روش میل کوبی: در این روش لایه از ملات را در قالب ها ریخته و روی آن را با سنگدانه می پوشانند.

–         روش پمپاژ: در این روش بتن را به کمک لوله در مکان های مورد نظر پمپاژ می کنند

–         روش سنگدانه پیش آکنده: از سنگدانه های درشت برای ساخت بتن استفاده می شود و با دوغاب سیمان نیز فضاهای خالی را پر می کنند.

–         روش های مرسوم: در این روش از سنگدانه های سنگین استفاده نمی کنند تا مانع از شکسته شدن بتن شوند.

بتن سنگینخصوصیات بتن سنگین

بسیاری از افراد و پیمانکاران به دنبال خصوصیات بتن سنگین هستند تا از این طریق بتوانند راحت ترین تصمیم خود را مبنی بر استفاده از این بتن داشته باشند. توجه داشته باشید که خصوصیات بتن سنگین بسته به حالت تازه و سخت شده آن متفاوت خواهد بود و در حالت کلی خصوصیات این نوع بتن مانند بتن های معمولی است مگر آن که از جرم بسیار مخصوصی برخوردار باشد که در این صورت تفاوت هایی را به دیگر بتن های سنگین خواهد داشت. از مهم ترین خصوصیات این بتن می توان به مواردی از جمله داشتن مقاومت فشاری بالا، مقاوم در برابر هرگونه وزن، مقاوم در برابر هرگونه شرایط طبیعی و داشتن استقامت بسیار بالا در برابر هر نوع آتش سوزی اشاره کرد. هم چنین توجه داشته باشید که با توجه به نوع مواد اولیه که در تهیه و تولید بتن های سنگین مورد استفاده واقع می شود، انواع گوناگونی از بتن های سنگین را نیز داریم که بی شک هر کدام از آن ها در داشتن برخی از ویژگی ها با یکدیگر متفاوت خواهند بود و مصرف کنندگان می توانند با توجه به نیاز خود یکی از آن ها را تهیه کنند.

بتن سنگینسنگدانه های بتن سنگین

از مهم ترین و کلیدی ترین موادی که در تهیه بتن های سنگین از آن استفاده می شود می توان به سنگدانه های بتن سنگین اشاره کرد. در واقع کیفیت و مرغوب بودن بتن های سنگین به نوع و مقدار سنگدانه استفاده شده در آن بستگی دارد و از مهم ترین فاکتور ها در فرایند تولید بتن های سنگین می باشد. سنگدانه مورد استفاده در بتن های سنگین بایستی از معیارها و شرایطی که در astm c33 ذکر شده است پیروی لازم را داشته باشد. سنگدانه هایی که برای بتن های سنگین مورد استفاده واقع می شود در حدود ۴۴۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد این در حالی است که وزن سنگدانه های معمولی در حدود ۲۴۰۰ کیلوگرم بوده و همین تفاوت وزن نیز بر نوع بتن ساخته و تولید شده تاثیر خواهد گذاشت. سنگدانه هایی که در ساخت بتن های سنگین مورد استفاده واقع می شوند بایستی بدون ذرات پولکی و تقریبا مکعبی شکل باشد تا بتواند مقاوم ترین بتن را به وجود بیاورد. همچنین این سنگدانه ها نباید دارای مواد خارجی تاثیر گذار بر پیوستگی بتن و روغن باشد. برای تولید و تهیه بتن های سنگین از سنگدانه هایی مانند، باریت، ایلمنیت، فروفسفر، هماتیت و ژئوتیت استفاده می کنند که هر کدام از این مواد مذکور دارای خواص و ویژگی های منحصر به فردی می باشد.

بتن سنگین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *