ضد یخ بتن

ضد یخ بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

ضد یخ بتن یکی از افزودنی های بسیار مهم در مصالح ساختمانی می باشد که با اضافه کردن این مواد به انواع مختلف بتن می توان مانع از یخ زدگی بتن در دماهای پایین شده و مقاومت بتن را افزایش می دهد. از انواع مختلف ضد یخ های بتنی می توان به نوع پودری و مایع آن اشاره کرد که هر کدام دارای ویژگی های مختلفی می باشند.

ضد یخ بتن چیست؟

ضد یخ بتن چیست و چه کاربردی دارد؟ از مهم ترین سوالاتی می باشد که امروزه توسط بسیاری از پیمانکاران و افراد تازه کار در حوزه ساخت و ساز پرسیده می شود. برای پاسخ دادن به این سوال از شما دعوت می کنیم که ما را تا آخر این مقاله همراه کنید. ضد یخ بتن یک افزودنی پودری یا مایع شکل می باشد که از آن به منظور حفاظت از بتن در برابر یخ زدگی استفاده می شود. در حال حاضر استفاده از این مواد بسیار بیشتر شده است به خصوص در فصل های زمستان که می خواهند عملیات بتن ریزی را در دماهای پایین تر انجام دهند، استفاده می شود. مقدار و درصد استفاده از این محصول در بتن مورد نظرتان بسیار مهم و حساس می باشد که بایستی طبق جدول ارائه شده توسط کارشناسان صورت بگیرد. در ادامه مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد کاربرد این محصول، انواع ضد یخ بتن و نکات مورد توجه در هنگام استفاده از آن توضیحاتی را ارائه دهیم.

ضد یخ بتنکاربرد ضد یخ بتن

از مهم ترین و اصلی ترین کاربردهای استفاده از ضد یخ بتن می توان به افزایش دمای بتن و فرایند هیدراتاسیون آن اشاره کرد که سبب مقاومت بالایی در بتن خواهد شد. توجه داشته باشید که این عامل بر کاهش دمای انجماد آب موجود در بتن نیز تاثیر گذار خواهد بود و سبب می شود که بتن تحت دماهای بسیار پایین نیز یخ نزند و مقاومت خود را حفظ کند. پیمانکاران بعد از انجام فرایند بتن کاری روی آن را به عایقی از جمله پشم شیشه کاملا پوشش داده تا دما و انرژی موجود در آن اتلاف نشود. در نظر داشته باشید که استفاده از ضد یخ بتن در مرحله پایانی تولید بتن مورد استفاده واقع می شود که در صورت عدم توجه به این موضوع ممکن است ضد یخ خاصیت واقعی خود را نتواند بروز دهد.

ضد یخ بتنانواع ضد یخ بتن

امروزه با توجه به اهمیت و استفاده بسیار فراوان از ضد یخ های بتن، بسیاری از شرکت های داخلی و خارجی به دنبال طراحی و تولید بهترین نوع این محصول هستند تا از این طریق بتوانند برند خود را جهانی کرده و با کیفیت ترین و مرغوب ترین محصولات را به بازار عرضه کنند. از مهم ترین انواع ضد یخ بتن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

–          ضد یخ مایع: در تولید ضد یخ های بتن مایع نیز از کلسیم و نیترات های سدیم استفاده می شود که باعث افزایش گرمازایی فرایند هیدراتاسیون شده و به شدت دمای انجماد را بتن را کاهش می دهد. از مهم ترین مزیت های استفاده از این محصول می توان به سازگاری آن با انواع بسیار مختلف بتن اشاره کرد و حتی می توان از این نوع ضد یخ در بتن های مسلح نیز استفاده نمود.

–          ضد یخ پودری: در تولید این نوع از ضد یخ ها از موادی مانند کلسیم کلراید و نمک های معدنی استفاده می شود که این نوع ضد یخ باعث افزایش گرمازایی در بتن شده و سبب کاهش دمای یخ زدگی نیز خواهد شد. توجه داشته باشید که استفاده از این نوع ضد یخ برای بتن های مسلح مجاز نمی باشد چرا که دارای یون کلراید بوده و مهندسین استفاده از آن را در این گونه بتن ها توصیه نمی کنند.

ضد یخ بتنویژگی های ضد یخ بتن

بسیاری از افراد و پیمانکاران به دنبال ویژگی های منحصر به این محصول هستند تا طبق آن تصمیم نهایی خود را در جهت استفاده و عدم استفاده از این محصول داشته باشند. از مهمترین ویژگی های ضد یخ های بتن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

–          ضد یخ مذکور حالت مایع دارد که این امر سبب می شود اختلاط ضدیخ با بتن به نحو احسن انجام شده و نتیجه خوبی را داشته باشد.

–          با توجه به این موضوع که از هیچ گونه کلر در این ضد یخ استفاده نشده است، همین ویژگی سبب می شود که هیچ گونه اثر سویی روی آرماتورها نداشته باشد.

–          ضد یخ با داشتن ویژگی ضد یخ زدگی مانع از یخ زدگی بتن در دماهای پایین شده و مقاومت بتن را نیز افزایش می دهد چرا که دارای خاصیت هوازایی می باشد.

–          ضد یخ با داشتن خاصیت روان کنندگی خود می توانید میزان اسلامپ بتن را افزایش داده و مانع از یخ زدگی و همچنین کاهش آب مصرفی خواهد شد.

–          ضد یخ بتن با داشتن عملکرد چندگانه خود سبب شده است که نقطه انجماد آب کاهش یافته و در نتیجه خطر یخ زدگی بتن کاهش یابد.

موارد مذکور از ویژگی های عمومی ضد یخ بتن می باشد که به حضورتان معرفی شدند البته در نظر داشته باشید که برخی از ویژگی ها نیز با توجه به نوع ضد یخ های بتن متفاوت خواهد بود.

ضد یخ بتننکات مورد توجه در استفاده از ضد یخ بتن

از مهم ترین و ضروری ترین نکاتی که بایستی در استفاده از ضد یخ های بتن آنها را مورد توجه قرارداد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

–          سعی بر آن داشته باشید که ضد یخ مذکور را در فضاهای سرپوشیده و بسته استفاده نکنید.

–          در صورت تماس مستقیم با پوست و چشم بلافاصله منطقه مورد نظر را زیر آب سرد بگیرید.

–          به هیچ عنوان از کلر استفاده نکنید تا که بتوانید در دمای ۸ درجه سانتی گراد نیز عملیات بتن ریزی را به راحتی انجام دهید.

–          در استفاده از این مواد حتما دستکش و ماکس به کار ببرید و از افراد حرفه ای در این زمینه استفاده های لازم را داشته باشید.

–          قبل از استفاده از آن حتما در مورد مقدار مصرف ضد یخ بتنی اطلاعاتی را به دست آورده سپس اقدام به اجرای آن داشته باشید.

–          برای نگهداری این مواد می توانید آن را در درون یک ظرف سرپوشیده و به دور از نور خورشید قرار دهید و حدود ۲ سال بدون آنکه خاصیت خود را از دست دهد باقی بماند.

–          در صورت نیاز می توانید دستورالعمل های دقیق از  مهندسین مشاوره جویا شده و اطلاعات کاملی را در این زمینه به دست بیاورید.

ضد یخ بتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *