دست یابی به حفاظ های بتنی یا نیوجرسی مقاوم

در جاده ها و مسیرها از حفاظ های بتنی به نام نیوجرسی استفاده می شود. که در روزهای اخیر محققین دانشگاه تهران توانیته اند به نیوجرسی مقاوم و بادوام دست یابند.

با توجه به آزمایش‌هایی که بر روی نیوجرسی صورت گرفته است، نسبت استفاده آب در سیمان در ساخت نیوجرسی‌ها به ۷ درصد رسیده است و این‌یک اتفاق بد به‌حساب می‌آید، زیرا مقاومتی نیوجرسی را به حداقل می‌رساند و طول عمر آن کم می‌شود.

نیوجرسی یا حفاظ های بتنی چیست

نیوجرسی حفاظ‌های بتنی مسیر و جاده‌ها محسوب می‌شوند. نیوجرسی محصولی منحصر به فرد  در ساختمان است که تمامی احتیاجات خود را با استفاده از آن می‌توان برآورده ساخت. نیوجرسی محصول باارزشی است. ارزش این محصول به‌قدری فراوان است که اگر پی به ارزش آن برده شود می‌توان به ارزش‌افزوده دست‌یافت. برای تولید کردن آن باید به فاکتورهایی نظیر شکیل بودن آن به همراه مقاومت نیوجرسی  و توانایی‌های بتن را در نظر گرفت. در همین راستا محققان و پژوهشگران دانشگاه تهران موفق شده‌اند به بتنی با مقاومت ۳۵۰ مگا پاسکال دست یابند. البته شایان‌ذکر است که بتن‌هایی با مقاومت ۷۰۰ مگا پاسکال طراحی و ساخته‌شده است. البته دستیابی به بتن با مقاومت ۳۵۰ مگا پاسکال توسط دانشمندان کشورمان اتفاق بسیار مهم و بسیار مفیدی است.

کاربرد نیوجرسی و رویه‌های بتنی در راه‌سازی

 رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی عنوان کرد با دو برابر شدن جمعیت جهان تولید سیمان به ۲۷ برابر افزایش پیداکرده است. البته این آمارها مربوط به سال ۱۹۵۰ میلادی است. ایشان همچنین در ادامه بیاناتشان اضافه کردند که در سال‌های اخیر می‌توان از طریق رویه‌های بتنی مقاوم برای حفاظ‌های بتنی  بهره‌مند شد که این سازه‌ها به‌صورت پیش‌ساخته و به اشکال گوناگون موجود می‌باشند.

ایشان در ادامه توضیح داده‌اند برای اینکه یک نیوجرسی خوب ساخته شود مقاومت بتن، شکل زیبای بتن و توانایی‌های آن باید لحاظ گردد. ایشان در ادامه توضیحات خود در رابطه با کارایی رویه‌های بتنی در نیوجرسی به مسئله دوام پرداختند که بابیان اینکه مسئله مقاومت در مقاوم های بتنی  موردتوجه قرار نگرفته است که این امر سبب شده است، پس از مستهلک شدن نیوجرسی آن‌ها را بلافاصله، بلااستفاده کنند. ایشان در همین رابطه توضیح دادن که با استفاده از افراد توانمند و مجرب می‌توان محصولی با عمر ۱۵ تا ۲۰ سال تولید کرد که علاوه برداشتن صرفه اقتصادی از آسیب به محیط‌زیست نیز جلوگیری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *