مقاومت بتن

فشار های هیدرولیکی چه تاثیری بر مقاومت بتن دارند

مقاومت بتن در برابر فشاری که به آن وارد می شود نه تنها مرتبط با نوع تنشی است که به متریال بتنی وارد شده است، بلکه به چگونگی ترکیب شدن موادی که موثر در ایجاد تخلخل اجزای بتنی می شود نیز بستگی دارد.

مدل های مختلفی برای نظارت توزیع فشار آب روی سازه های بتنی وجود دارد که می توان بر اساس نوع و شیوه آزمایش از آن ها استفاده نمود.

مقاومت فشاری بتن

عاملی که سبب مقاومت بتن می شود و کارشناسان همواره این مسئله را مورد ارزیابی قرار می دهند، نسبت ترکیب آب و سیمان است که مواد اولیه تشکیل دهنده سازه بتنی هستند. از طرف دیگر تخلخلی که در سازه های بتنی در اثر ترکیب این دو ماده اولیه حاصل می شود مقاومت بتن را تحت تاثیر قرار می دهد.

با وجود آزمایش های متعددی که برای تعیین مقاومت فشاری بتن صورت می گیرد، نمی توان دقیقا محاسبه کرد که میزان مقاومت سازه بتنی چقدر است. اما به صورت حدودی و با کمک عوامل موثری که مقاومت سازه را تعیین می کنند می توان اطلاعات مفیدی در این زمینه بدست آورد.

مقاومت بتنعوامل موثر بر مقاومت بتن

مقاومت فشاری یکی از المان های مقاومت بتن است. همانطور که می دانیم واکنش بتن نسبت به فشار وارد شده تحت تاثیر کنش های پیچیده و شاید غیر قابل توضیح باشد ولی برای درک ساده تر این موضوع سه عنوان برای مقاومت سازه بتنی می توان نام برد:

  1. خاصیت و ویژگی های مصالح به کار رفته در بتن:  تعیین نسبت درستی از مصالحی که برای ساخت بتن مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از متریال مرغوب عامل موثری در افزایش مقاومت بتن است.
  2. فرآیند به عمل آوردن بتن: این فرآیند خود شامل سه پارامتر مدیریت زمان، درجه حرارت مناسب و رطوبت می شود.
  3. عواملی که در آزمایش مقاومت بتن موثر است: پارامتر های این بخش شامل اندازه نمونه مورد نظر، رطوبت و هندسه است. در واقع گاهی ممکن است که نتیجه آزمایش دستخوش تاثیر عوامل آزمایش قرار بگیرد و این سبب غیرواقعی بودن نتیجه گردد.

تست مقاومت فشاری بتن

جک بتن شکن وسیله ای است که با دارا بودن سیستم هیدرولیک جدید عملکرد بهتری را نسبت به سایر دستگاه های  مشابه با خود دارد و این وسیله دارای بدنه ای با بالاترین ضخامت است که طبق استاندارد های روز دنیا ساخته شده است.

عملکرد این دستگاه به این شکل است که بعد از روشن شدن، الکتروموتور سیستم هیدرولیک جک بتن شکن روغن را پمپ می کند و شیر های کنترل کننده هیدرولیک نیز خروجی از دستگاه را کنترل می کند. بعد از اندازه گیری میزان فشار روغن، روغن به پیستون می رسد و فک های این دستگاه شروع به کار می کند و فشاری را که با توجه به استانداردها لازم است به نمونه مورد نظر وارد می کند.

به دلیل مجهز بودن دستگاه تست مقاومت بتن به نمایشگر، فرآیند سرعت حرکت و میزان فشاری که به بتن وارد می شود همواره روی صفحه نمایشگر قابل رویت است.

مقاومت بتنتاثیر فشار هیدرولیکی روی مقاومت بتن

به عنوان یکی از مثال های ملموس فشار هیدرولیکی بر روی مقاومت بتن می توان به پدیده ترک خوردگی سدهای بتنی اشاره کرد. یکی از متداول ترین آسیب ها در این زمینه ترک خوردگی پاشنه سد است که در پی فشار هیدرولیکی سبب تنش های کششی شده است. از سوی دیگر پیشروی این دسته از ترک ها روی سازه های بتنی زمانی تسریع می شود که ترک خوردگی تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی میدان تنش در اطراف ترک داشته باشد. توزیع فشار آب در ترک بوجود آمده نیز از عواملی است که حتما باید مورد بررسی قرار گیرد.

مقاومت بتنویژگی ها بتن

یکی از پرکاربردترین مصالحی که همواره در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد بتن است. از ویژگی های مهم این ماده قیمت مناسب و دسترسی آسان به آن است.

در تولید بتن عواملی مانند حرارت، بخار، تخلیه هوا، فشار هیدرولیکی، قالب و… نقش بسزایی دارد و به طور کلی بتن محصولی است که از آب، سنگدانه و سیمان آبی تشکیل می شود که این فرآیند در اثر واکنشی است که آب با سیمان در شرایط محیطی خاصی می دهد.

در صورتی که بتن در مقابل فشار وارده مقاومت نشان دهد مشخص می شود که از مرغوبیت بالایی برخوردار است. این مشخصه مقاومت نیز توسط آزمایش های متنوعی صورت می گیرد و ابتدا روی نمونه های مکعبی و استوانه ای بتنی آزمایش شده که عمدتا فشار توسط نیرویی قائم و روی سطوح بالایی و پایینی که کاملا صاف هستند وارد می شود.

میزان مقاومت بتن آن لحظه مشخص می شود که سازه خرد شود. البته لازم به ذکر است که حداقل می بایست مدت یک ماه از ساخت سازه بتنی گذشته باشد تا بتواند ملاک محاسبه قرار گیرد.

مقاومت بتن

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *