گیرایی بتن

اثر بازها و اسید ها در گیرایی بتن

آبی که حاصل از پساب های صنعتی می باشد همیشه حاوی مقادیری مواد اسیدی و قلیایی مضر هستند. پس هیچ گاه برای تهیه بتن از چنین آب هایی استفاده نکنید زیرا گیرایی بتن کاهش یافته و ممکن است تا حد زیادی از مقاومت بتن کاسته شود و در طی استفاده از بتن اختلالات زیادی به وجود آید. پس توجه داشته باشید همیشه PH  آبی که برای ساخت بتن مورد استفاده قرار می دهید در حد ۶ تا ۸  باشد که در این صورت بهترین آب برای تهیه بتن همان آب آشامیدنی می باشد. البته توجه داشته باشید که با مزه کردن و یا دیدن رنگ آب نمی توان PH  آب را تشخیص داد.

بتن و ماهیت آن

یکی از پرکاربردترین مصالحی که در ساختمان و دیگر پروژه های عمرانی به کار برده می شود بتن است. خوب است بدانید برای تولید انواع بتن از سیمان، آب و همچنین دانه های مختلف سنگ استفاده می شود به این صورت که هر نوع دانه سنگی با مایه سیمانی به طور کامل احاطه شده و یک توده حجیم خمیری شکلی به وجود می آید. پس چنانچه در مقادیر، نوع سنگ، مرغوبیت سیمان و از همه مهمتر PH آب تغییراتی وارد شود ماهیت بتن تغییر کرده و به طور حتم محصولی با مشخصات دیگری تولید خواهد شد.

گیرایی بتنتاثیرات PH آب بر گیرایی بتن

کیفیت آب یا همان میزان اسیدی بودن یا بازی بودن آب در بتن آنچنان اهمیت دارد که باعث می شود تا اختلالاتی در بتن به وجود آمده و بر گیرایی بتن اثر مستقیمی گذاشته شود. بنابراین اگر آبی که برای بتن سازی استفاده می شود درصد قابل توجهی از یون های پتاسیم و یا یون های سدیم را همراه خود داشته باشد این امکان وجود دارد تا دانه های سنگی با یکدیگر واکنش قلیایی انجام داده و گیرایی بتن تا حد زیادی کاهش یابد پس برای بتن سازی به جز آب آشامیدنی هیچ آب دیگری مناسب نمی باشد. در حقیقت به عنوان یک اصل کلی باید گفت هر آبی که درجه اسیدیته یا همان PH  آن بین ۶_۸ باشد و هیچ طعم شوری یا ترشی نداشته باشد می تواند بهترین آب برای بتن سازی باشد، توجه داشته باشید که تیره بودن رنگ آب و یا بوی بد آب لزوما نمی تواند اسیدی بودن و یا بازی بودن آب را نشان بدهد.

گیرایی بتناثر اسید بر روی مقاومت بتن

تاثیراتی که اسیدها می توانند بر روی گیرایی بتن داشته باشند تبدیل قسمت هایی از بتن و یا حتی کل بتن به ترکیبات کلسیم می باشد. یعنی در ساختار بتن واکنش هایی شیمیایی رخ می دهد که باعث می شود تا هیدروکسید کلسیم به ماده دیگری با نام سیلیکات کلسیم هیدراته تبدیل شود و آلومینات کلسیم هیدراته طی این واکنش به نمک های کلسیم اسید تغییر ماهیت دهند.

در شرایطی که بتن در موقعیت های مرطوبی قرار بگیرد که حاوی CO2 و یا SO2  و یا بخارات اسیدی وجود داشته در هوا باشد بدون شک قسمتی از ساختار سیمان وجود در بتن تحلیل شده و به بیرون از بتن منتقل می شود که نهایتا قسمتی از بتن خالی شده و یک توده خمیری شکل را از خود بر جای می گذارد. البته این گونه پیشامدها بیشتر در نواحی صنعتی اتفاق می افتد که خسارات قابل توجهی را به بتن وارد می کند.

گیرایی بتناثر باز بر روی مقاومت بتن

معمولا محلول های رقیقی مانند سودیا پتاس و برخی بازهای دیگر بر روی بتن های مرغوب که از سیمان پرتلند و همچنین سنگ دانه های مقاومی که در برابر محلول های قلیایی ساخته شده است تاثیرات چندانی ندارد اما در صورتی که بتن در بعضی کارخانجات تولید کننده مواد شیمیایی به طور مستقیم و مداوم در معرض سود قرار بگیرد مطمئنا صدمات جدی به مقاومت بتن وارد خواهد شد. پس از آنجایی که نمک های گوناگون می توانند گیرایی بتن را کاهش دهند کارخانجات بتن سازی سعی کرده قبل از ساخت بتن دانه های سنگی را با آب تمیز حسابی شستشو داده سپس مورد مصرف قرار می دهند.

گیرایی بتنتاثیرات مفید اسیدها بر روی گیرایی بتن

با توجه به این مسئله که تغییر PH آب و یا محیط های اطراف بتن می توانند در عمل آوری بتن اختلالاتی را ایجاد کند و از طرفی وجود اسید و باز این قدرت را دارند تا مشخصات فنی بتن خصوصا گیرایی بتن را تحت تاثیر قرار دهند پس بهتر است بدانید هنگامی که بتن در اولین مرحله عمل آوری در بازه زمانی زیر دوازده روز قرار دارد در واقع واکنش هایی را انجام می دهد که در اطراف خود یک محیط بازی را به وجود می آورد بنابراین گاهی اوقات لازم است تا با مقداری اسید سولفوریک PH بتن ثابت نگه داشته شود.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *