نرم افزار بیم

معرفی نرم افزار بیم و ویژگی های آن

استفاده از نرم افزار کاربردی و قوی که بتواند تمام اطلاعات مورد نیاز ساخت را در اختیار مدیران پروژه های عمرانی قرار دهد، بسیار واجب و لازم است. نرم افزار بیم یک نرم افزار کامل و چند بعدی است که اطلاعاتی کامل و دقیق از پروژه را در اختیار مدیران اجرایی پروژه قرار می دهد و با استفاده از آن، راحت تر می توان مدیریت هزینه ها، منابع، تعمیرات و هر آنچه که مربوط به پروژه است را انجام داد.

نرم افزار بیم چیست؟

نرم افزار بیم یا مدل سازی اطلاعات ساختمان، یکی از نرم افزارهای بسیار قوی است که امروزه افراد بسیاری برای پروژه های عمرانی خود از آن استفاده می کنند. نرم افزار BIM از همان مراحل اولیه ساخت و طراحی تا حتی بهره برداری و تخریب نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در نرم افزار بیم همه المان های فعال در پروژه و ارتباط میان آنها به صورت بصری و گرافیکی نشان داده می شوند و همین باعث می شود تا همه مراحل پروژه توسط مدیران اجرایی به راحتی رصد شده و این افراد بتوانند بهتر برای هر مرحله از پروژه تصمیم گیری نمایند. در واقع BIM به نوعی ماکتی چند بعدی از وضعیت فیزیکی و فنی پروژه است که برای یک ساخت و ساز استاندارد و ناب از آن استفاده می شود.

نرم افزار بیمویژگی های نرم افزار بیم

  • نرم افزار BIM برای طراحی مفهومی پروژه در همان مراحل ابتدایی پروژه استفاده می شود. این کار باعث بهینه سازی و کاهش هزینه های پروژه می شود زیرا می توان بر روی همه مراحل انجام پروژه مدیریت داشت و اعمال هرگونه تغییر و اصلاح در مراحل ابتدایی پروژه هزینه کمتری را در بردارد و بسیار ساده تر است.
  • امکان طراحی در ابعاد مختلفی همچون ۳ بعدی، ۴ بعدی، ۵ بعدی، ۶ بعدی و ۷ بعدی با این نرم افزار وجود دارد.
  • جهت متره و برآورد پروژه می توان از این نرم افزار استفاده کرد.
  • امکان به اشتراک گذاری مدل طراحی شده توسط نرم افزار BIM میان کارفرمایان و مدیران اجرایی مختلف
  • امکان شبیه سازی مدل ساختمان برای مدیریت بهتر انرژی و منابع پروژه
  • شبیه سازی فرایند ساخت پروژه به منظور بررسی هر چه بهتر وضعیت پروژه
  • استفاده از مدل طراحی شده توسط نرم افزار بیم برای بازاریابی و فروش

نرم افزار بیمچرا باید از نرم افزار BIM به جای اتوکد استفاده کرد؟

روش طراحی و ساخت با استفاده از نرم افزار CAD یک روش سنتی برای طراحی ساختمان است و با کاغذ و قلم و همان روش های سنتی طراحی سر و کار دارد. روش طراحی با اتوکد معمولا دو بعدی است و زمانی که شما بخواهید یک قسمت از طرح را تغییر دهید، باید همه قسمت های موجود بر روی طرح کاغذ را نیز تغییر دهید که کاری بسیار سخت و زمانبر است. اما در روش مدل سازی الگوریتمی بیم، شما می توانید همه اطلاعات واقعی ساختمان را در قالب سه بعدی به صورت واقعی کاملا درک کرده و مشاهده نمایید. همچنین اگر شما تغییری را در یک قسمت از پروژه اعمال کنید، این تغییر به صورت کاملا اتوماتیک به سایر قسمت های پروژه نیز اعمال می شود. بنابراین به جای استفاده از مدل های قدیمی طراحی با CAD شما خیلی بهتر و راحت تر می توانید با استفاده از بیم طراحی کنید.

نرم افزار بیممزیت های استفاده از نرم افزار BIM

  • کاهش هزینه ها به طرز چشمگیری در زمان ساخت
  • طراحی پروژه در زمانی بسیار کوتاه و به صرفه
  • کاهش خطاهایی که به هنگام ساخت پروژه ممکن است پیش آید.
  • امکان ساخت برخی از سازه ها به صورت پیش ساخته
  • امکان ساخت سازه ای با کیفیت تر
  • امکان مشاهده روند انجام پروژه به صورت گرافیکی
  • امکان مدیریت همه منابع پروژه
  • امکان نمایش همه روابط میان اجزای پروژه
  • امکان استفاده از این نرم افزار در حین ساخت و پس از ساخت پروژه

نرم افزار بیمابعاد مختلف نرم افزار BIM

مدل سازی ساخت که با استفاده از نرم افزار بیم استفاده می شود، می تواند در ابعاد مختلفی انجام شود که هر یک از این ابعاد، اطلاعاتی را در اختیار کارفرما قرار می دهد.

  • مدل سازی سه بعدی: در مدل سازی سه بعدی، همه المان ها و عناصر اطلاعاتی پروژه و ارتباط میان آنها در قالب گرافیکی نمایش داده می شوند. این اطلاعات با پیش رفتن پروژه، کاملا دقیق تر شده و جزئیات بیشتری نیز نمایش داده می شود.
  • مدل سازی چهار بعدی: مدل سازی چهار بعدی می تواند برای برنامه ریزی هر چه بهتر پروژه استفاده شود. از این اطلاعات می توانید برای برنامه ریزی دقیق در همه مراحل پروژه استفاده کنید. مدیران برنامه ریزی  پروژه می توانند به راحتی از این اطلاعات برای برنامه ریزی پروژه استفاده کنند.
  • مدل سازی پنج بعدی: با مدل سازی پنج بعدی می توان هزینه های واقعی پروژه را تخمین زد. در واقع با در نظر گرفتن هزینه های جاری، هزینه های نگهداری و تعمیر و دیگر هزینه ها، می توان هزینه های پروژه را به صورت دقیق تخمین زد. اما دقت کنید که اطلاعات پروژه باید واقعی باشند، در غیر این صورت هزینه ها نیز به صورت غیر واقعی تخمین زده می شوند.
  • مدل سازی شش بعدی: با مدل سازی شش بعدی می توان با مدیریت درست منابع، هزینه های پروژه را به طرز قابل چشمگیری کاهش داد.
  • مدل سازی هفت بعدی: مدل سازی هفت بعدی، مدل سازی است که به نگهداری از پروژه پس از ساخت اشاره دارد.

نرم افزار بیماستفاده از بیم برای دوران ساخت و پس از ساخت پروژه

نرم افزار بیم نرم افزاری جامع است که می توان برای دوران ساخت و پس از ساخت پروژه از آن استفاده نمود. نرم افزار بیم در حین ساخت برای بخش عمرانی، سازه و معماری پروژه انجام می شود. این اطلاعات و نوع مدل سازی در این سه بخش می توانند باعث شوند تا تداخلاتی که ممکن است در حین انجام پروژه گریبانگیر پروژه شود، رفع شده و با استفاده از نقشه دقیق و کاملی که نرم افزار بیم در اختیار افراد قرار می دهد، مسیر انجام کار خیلی واضح و روشن خواهد بود.

نرم افزار بیم حتی پس از ساخت و اتمام پروژه نیز می تواند بسیار راهگشا باشد. با استفاده از مستنداتی که در نقشه بیم وجود دارد، می توان زمانی که برای نگهداری و تعمیرات در قسمت هایی از پروژه به مشکلی برخورد کرد، از این نقشه ها استفاده کنید. مثلا فرض کنید که لوله کشی های ساختمان یا چاه فاضلاب به مشکل برخورده است، در این هنگام است که با مستندات نرم افزار بیم می توان به راحتی به تمامی قسمت های ساختمان دسترسی داشت.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *