نرم افزار تحلیل انرژی ساختمان

نرم افزار تحلیل انرژی ساختمان چگونه کار می کند

امروزه استفاده از تکنولوژی های مدرن و نرم افزارها در ساختمان سازی و صنعت آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از کاربردی ترین این نرم افزارها، نرم افزار تحلیل انرژی ساختمان است. این نرم افزار به مهندسان ساختمان کمک می کند تا به بهینه سازی انرژی کمک زیادی کنند.

نرم افزار تحلیل انرژی ساختمان

در کشور ما به علت مصرف بالای انرژی که ساختمان ها به خود اختصاص می دهند و استانداردهای انرژی نسبت به کل دنیا در کشور ما بسیار بالا است. استفاده از اینگونه نرم افزارها کمک زیادی در بهبود روند صنعت ساختما ن می کند.

اینگونه نرم افزارها با استفاده از تکنولوژی تولید بالا می توانند در زمینه های وسیعی به کمک مهندسان و متخصصین در حوزه ساختمان بیایند. همچنین نرم افزار تحلیل انرژی ساختمان به افرادی مانند مهندسین معماری، مکانیک، تاسیسات، برق و انرژی کمک می کند تا در هنگام طراحی ساختمان در بهینه سازی مصرف انرژی برنامه ریزی های لازم را داشته باشند.  نرم افزارهای تحلیل انرژی ساختمان یک ابزار کارآمد برای طراحی ساختمان است و کمک زیادی به حل مسئله مصرف انرژی در کشور می کند.

نرم افزار تحلیل انرژی ساختمانچگونگی کارکرد نرم افزار تحلیل انرژی ساختمان

از این نرم افزار در جنبه های متفاوتی مانند: مصالح مصرفی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی استفاده می شود. همچنین در موارد دیگری چون معماری ساختمان و نورپردازی ها هم از آن استفاده می کنند. برای همین است که نرم افزار تحلیل انرژی ساختمان توانایی مدل سازی ساختمان ها را در زمینه های مختلف دارد. از این نرم افزار در شبیه سازی سیستم گرمایشی و یا سرمایشی استفاده شده و مدل مناسب را برای طراحی ساختمان شبیه سازی می نماید.

همچنین از نرم افزار تحلیل انرژی ساختمان می توان در مصرف آب و یا روشنایی نیز به صورت شبیه سازی شده استفاده نمود. اینگونه نرم افزارها قابلیت اندازه گیری نور روز  در ساختمان و یا سیستم تهویه طبیعی یا مکانیکی ساختمان را نیز دارا می باشد. نتایجی که از این نرم افزار تحلیل انرژی ساختمان به دست می آید می تواند به صورت سالانه، ماهانه و یا حتی ساعتی باشد. حتی نرم افزار تحلیل انرژی ساختمان قابلیت خروجی اطلاعات را به صورت فایل اکسل یا دیاگرام دارد.

نرم افزار تحلیل انرژی ساختمانمزایای استفاده از نرم افزارها

نرم افزار تحلیل انرژی ساختمان و اینگونه نرم افزارها می توانند به چند طریق به ما کمک نمایند.

  • استفاده از این نرم افزارها بسیار راحت و آسان است.
  • می توان مدل ساختمان مورد نظر را با توجه  به شرایط اقلیمی منطقه شبیه سازی نمود. در این صورت می توان متوجه شد که ساختمان در اینگونه شرایط چگونه عمل می کند.
  • نتایج به صورت نمودار در فواصل زمانی معین نمایش داده می شود.
  • مصرف انرژی برحسب نوع سوخت مصرفی و مصرف ساختمان نشان داده می شود.
  • شما با استفاده از این نرم افزار می توانید عناصر طراحی را بر روی مصرف انرژی مورد بررسی قرار دهید.
  • اطلاعات مربوط به تمام قسمت های ساختمان مانند: دیوارها، سقف، کف و تهویه با توجه به تولید دی اکسید کربن و یا مقدار مصرف انرژی در این قسمت ها محاسبه می شود.
  • این اطلاعات طوری محاسبه می شود که آسایش افراد ساختمان در نظر گرفته شود.

نرم افزار تحلیل انرژی ساختمانهدف استفاده از نرم افزارها در طراحی ساختمان

با توجه به اینکه مصرف انرژی در سال های اخیر رشد بی سابقه ای داشته و  این رشد به گرم تر شدن کره زمین و افزایش تولید آلودگی در زمین انجامیده است. توجه زیادی به طراحی و تولید نرم افزارهایی در این زمینه شده است. کشورهای صنعتی دنیا در چندین سال اخیر به وضع قوانین خاصی در ساختمان سازی پرداخته اند. و در این قوانین استفاده از عایق های حرارتی و روش گرمایش و سرمایش در ساختمان به طوری که در مصرف انرژی صرفه جویی شود در طراحی های ساختمان لازم الاجرا شده است. با وضع این قوانین نتایج خوبی به عمل آمد و در مصرف انرژی تا حدود ۳۰ درصد صرفه جویی شد.

نرم افزار تحلیل انرژی ساختمانضرورت استفاده از نرم افزارها

بکارگیری نرم افزار تحلیل انرژی ساختمان در کشور ما  بسیار امری ضروری است. زیرا به علت کم بودن هزینه انرژی بسیاری از افراد ارزش این نعمت را نمی دانند و با مصرف نادرست به حیف و میل نمودن آن می پردازند. برای همین لازم است که ساختمان هایی ساخته شود تا مصرف انرژی در آن به صورت مناسب محاسبه شود. بنابر این دلیل و به چند علت دیگر استفاده از نرم افزارها در کشور ما یک ضرورت به شمار می رود.

  • استفاده از یک سیستم یکپارچه برای محاسبه انرژی در پروژه های بزرگ
  • نیاز به یک نرم افزار جهت محاسبه
  • خارج شدن محاسبات از متدهای سر انگشتی به صورت یکپارچگی
  • نحوه دقیق محاسبه و عدم وجود اشکال در تحلیل انرژی ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *