گروت اپوکسی

آشنایی با گروت اپوکسی و مزایا و معایب آن

گروت اپوکسی یکی از انواع گروت های پر کاربرد در صنایع و ساختمان سازی است؛ که ویژگی های منحصر به فرد آن سبب استفاده و تقاضای بسیار  زیاد آن در سال های اخیر گردیده است. مقاومت بالا و قدرت چسبندگی بسیار خوب و از همه مهمتر سخت شدن سازه در کوتاهترین مدت زمان از ویژگی های اصلی این نوع گروت می باشد. در ادامه با فواید آن بیشتر آشنا شوید.

گروت اپوکسی چیست؟

گروت ماده ای است که از آب، سیمان، ماسه و دیگر افزودنی ها تهیه می شود و کاربرد اصلی آن برای پر کردن تخلخل های موجود در فضاهای خالی و ترک های به وجود آمده استفاده می شود. با نگاهی وسیع گروت می تواند جایگزین خوبی برای ملات باشد که در ساختمان سازی به طور وسیع مورد استفاده قرار بگیرد. امروزه در بازار می توان انواع مختلفی از گروت را خریداری نمود. از مزایای اصلی گروت می توان به خاصیت ضد انقباضی آن اشاره کرد. به طوری که بعد از انبساط فضای خالی مد نظر را به طور کامل و بدون برگشت پر می کند. ساختار آن به گونه ای است که نیروهای وارد از اطراف را جذب نموده و به راحتی انتقال می دهد. در بین انواع مختلفی از گروت ها،  گروت اپوکسی سال های اخیر جایگاه ویژه ای یافته است. این نوع گروت دارای سه جز بوده و برای تهیه ی آن از رزین اپوکسی، سخت کننده، عمل آورنده آمین و دانه بندی ویژه ی سیلیسی استفاده شده است. هنگام استفاده از گروت اپوکسی سه جز آن باید به طور کامل با هم مخلوط گردند. رزین اپوکسی با داشتن ویژگی های منحصر به فرد سبب شده است که این نوع گروت کاربرد بیشتری نسبت به دیگر انواع دیگر گروت ها داشته باشد. در ادامه به مزایا و کاربرد اصلی از مزایای اصلی اشاره شده است. گروت های گوناگون با داشتن خواصی از جمله مقاومت بسیار بالا و قدرت چسبندگی خوب در گروت ریزی به جای ملات بسیار مورد استفاده گردیده شده است. هزینه های مربوط به گروت نیز در مقایسه با عملکرد و ویژگی های منحصر به فرد آن ها بسیار قابل قبول است و همین امر سبب شده است که در سال های اخیر سهم وسیعی از گروت های گوناگون مورد تقاضای مشتریان قرار بگیرد؛ و در صنایع گوناگونی از آن ها استفاده شود.

گروت اپوکسیموارد مصرف گروت اپوکسی

گروت اپوکسی بدون حلال می باشد و به راحتی شکل پذیر است. این نوع گروت دارای مقاومت بسیار بالایی می باشد که همین امر مصرف آن را به طور فزاینده افزایش داده است. استحکام بالا و دارا بودن قدرت چسبندگی خوب استفاده ی آن را در کارهای تعمیراتی و نصب ماشین آلات سنگین ممکن ساخته است. نیروی وارد شده به گروت اپوکسی به راحتی توسط آن جذب گردیده زیرا این نوع گروت دارای مقاومت فشاری و خمشی بسیار بالایی می باشند. علاوه بر کاربرد اصلی گروت اپوکسی در ساختمان سازی در ادامه به سایر کاربرد آن در صنایع اشاره گردیده شده است. با توجه به ویژگی های منحصر به فرد آن نیز طبق پیش بینی های انجام شده در سال های آتی احتمال افزایش مصرف این نوع گروت نیز قابل قبول است.

گروت اپوکسیفواید و معایب گروت اپوکسی

از فواید اصلی و مهم گروت اپوکسی می توان به سخت شدن سازه در کوتاهترین زمان ممکن اشاره کرد که این امر نیز به دلیل مواد و ترکیبات به کار رفته برای تهیه ی این نوع گروت ایجاد شده است. البته دمای محیط مربوطه نقش بسیار مهمی در فرایند سخت شدن دارد به همین دلیل همواره برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب باید دمای محیط مربوطه را تغییر داد. مقاومت بالای آن سبب شده است در برابر انواع مختلفی از مواد شیمیایی که می تواند آن را تخریب کند به خوبی مقاومت کند. مقاومت مکانیکی بالای آن نیز سبب گردیده است که در برابر ضربه های ناشی به آسانی متلاشی نگردد.

هنگام استفاده از این نوع گروت برای پر کردن فضای خالی ایجاد شده این فرایند دیگر برگشت پذیر نیست و امکان آن وجود ندارد که در آینده در سال های آتی به دلیل انقباض یا جمع شدگی فضای خالی پر شده دوباره به حالت اولیه برگردد. ارتعاشات شدیدی که احتمال وارد شدن بر این نوع گروت در طی فرایند استفاده وجود دارد به دلیل مقاومت بالای گروت اپوکسی به آسانی مهار می گردد. علاوه بر استفاده ی آن به عنوان گروت ریزی در فرایند گروت کاری نیز  پیوند محکم سازه ای نیز استفاده می شود. از معایب آن می توان به عدم مقاومت خوب در آب های شور اشاره نمود . و خاصیت آب بندی کنندگی خوب نیز ندارد.

گروت اپوکسیویژگی های گروت اپوکسی

هر کدام از انواع گروت ها دارای ویژگی ها و عملکردهای منحصر به فردی است؛ و مهمترین عامل در انتخاب نوع گروت به شرایط موجود بستگی دارد در بحث استفاده از گروت دو فرایند گروت کاری و گروت ریزی با توجه به نیاز های موجود می تواند جزو اصلی ترین اولویت در انتخاب نوع گروت باشد. در حالت کلی گروت باید سیال باشد و دارای سنگدانه نباشد. به طوریکه نباید جداشدگی سنگ و آب در سیال مربوطه اتفاق بیفتد. بارزترین ویژگی های یک گروت مطلوب این است که در کوتاهترین زمان به مقاومت قابل قبولی برسد. این امر کاربرد و عمکلرد آن را افزایش می دهد زیرا با افزایش بازده در کوتاهترین مدت می تواند پاسخگو بوده و برای مصارف گوناگونی به کار رود. قابلیت سخت شدگی سریع و بدون جمع شدگی از ویژگی های اصلی گروت اپوکسی می باشد. از دیگر ویژگی های آن می توان به استحکام بسیار بالای آن در برابر ارتعاشات اشاره نمود. سخت شدن سازه در کوتاهترین زمان همانطور که اشاره شده سبب کاربرد وسیع گروت اپوکسی گردیده است البته لازم به ذکر است که سخت شدن سازه به دمای محیط نیز وابسته است. از دیگر ویژگی های این گروت می توان به چسبندگی آن به ریز کارهای فولادی و معدنی اشاره نمود.

گروت اپوکسیگروت اپوکسی در صنایع

بسیاری از صنایع از گروت اپوکسی برای کاربردهای گوناگون استفاده می کنند. ماشین آلات موتوری و کارخانجات یکی از مهمترین صنایع  هستند که به طور وسیع از این نوع گروت برای ژنراتورها استفاده می کند. در سیستم انبارهای بلند گروت اپوکسی می تواند گزینه ی خوبی برای پر کردن خلا های موجود استفاده شود. گروت ریزی با گروت اپوکسی در ریل جرثقیل ها نیز گزینه ی بسیار مطلوب در ساخت و ساز راه ها می باشد.

گروت اپوکسی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *