گروت پلیمری

آشنایی با گروت پلیمری و مزایا و معایب آن

گروت ها (ملات ها) در فرآیند ساخت و ساز نقش بسیار مهمی دارند. گروت ها دارای انواع مختلفی، مانند: گروت پلیمری، گروت سیمانی و گروت اپوکسی هستند که باید با توجه به نوع نیاز و مکانی که قرار است گروت ریزی شوند، انتخاب شوند. گروت ها در واقع وظیفه برقراری مقاومت و استحکام ساختمان ها را بر عهده دارند. گروت ها باید دارای قوام کافی باشند. ویژگی گروت این است که در زمان معمولی، سیال و قابل جاری شدن باشد و بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن، مقاومت و استحکام کافی و مورد انتظار را کسب کند. از مشخصات یک گروه خوب این است که آب و سنگ های آن از هم جدا نشود و به هیچ عنوان در آب ته نشین نشود. گروت های پلیمری، در واقع همان گروت های سیمانی هستند که با مواد پلیمری اصلاح شده اند. گروت پلیمری از ۲ بخش رزین پلیمری و مخلوط سیمان تشکیل شده است. مهم ترین ویژگی های گروت سیمانی؛ پیوند قوی با زیرسازی ساختمان، مقاومت های بسیار بالای کششی، خمشی و سایشی است. اینگلوت ها همچنین مقاومت خیلی بالایی در مقابل آب شور، مانند آب شور دریا دارند. گروت ها به راحتی می توانند، نیروهایی که به آن ها وارد می شوند را جذب کنند و آن ها را به بخش های زیرین منتقل کنند. در این مقاله به بررسی نحوه ساخت گروت پلیمری، کاربردها و ویژگی ها و همچنین مزایا و معایب گروت های پلیمری پرداخته ایم.

ساخت گروت پلیمری

در گروت پلیمری یا بتن پلیمری (polymer concrete ) از پلیمرهای ترموپلاستیک ( Thermoplastic polymers ) استفاده شده است اما رزین های ترموستینگ (Thermosetting resins ) بیشتری به عنوان عضو پلیمری اصلی به خاطر پایداری گرمایی بالایی که دارند و مقاومتشان در برابر مواد شیمیایی گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. این گروت ها همچنین از ترکیباتی که شامل سیلیس، کوارتز، گرانیت، سنگ آهک و مواد با کیفیت دیگر است تشکیل می شوند. این ترکیبات باید بدون هرگونه مواد اضافی مانند گرد و خاک بوده و همچنین خشک باشد. عدم برخورداری از این موارد می تواند باعث کاهش پیوستگی بین رشته های پلیمری و ترکیبات بتنی و معدنی شود.

گروت پلیمریکاربردهای گروت پلیمری

گروت پلیمری می تواند در ساخت سازه های جدید یا نوسازی و تعمیر سازه های بتنی قدیمی کاربرد داشته باشد. ویژگی های چسبندگی بالای بتن پلیمری این امکان را فراهم می کند که هم برای ترمیم بتن های پلیمری قدیمی و هم برای ترمیم بتن های با پایه سیمانی قدیمی مورد استفاده قرار گیرند. قابلیت نفوذ ناپذیری بالا و مقاومت بالا در برابر خوردگی در این نوع ملات یا گروت استفاده از این مواد را در استخرهای شنا، سازه های مجرای فاضلاب یا اگو، کانال های زهکشی، سلول های الکترولیتی برای ریکاوری پایه های فلزی و دیگر سازه هایی که در تماس با مایعات و مواد شیمیایی خورنده هستند ممکن می سازد.

علاوه بر این، این مواد برای ساخت یا بازسازی کوره ها بسیار مناسب اند چرا که مقاومت بالایی در برابر گازهای سمی و خورنده و همچنین باکتری هایی که در محیط کوره های سوزاندن زباله و فضولات وجود دارند، دارد. برخلاف گروت های متداول پایه سیمانی این گروت ها نیازی به پوشش یا استفاده از درزگیر های پی وی سی ندارند. این مواد همچنین می توانند به عنوان روکش آسفالت پیاده رو ها استفاده شوند تا ماندگاری و مقاومت این کف پوش ها را افزایش دهند.

این نوع گروت با توجه به قیمت بالا و ناسازگاری با تکنیک های مرسوم قدیمی چندان گسترش نیافته بودند ولی پیشرفت های اخیر تا حد زیادی باعث کاهش هزینه های استفاده از این مواد شده است که به این معنی است که استفاده از این مواد گستردگی بیشتری خواهد یافت.

گروت پلیمریویژگی های گروت پلیمری

ویژگی های دقیق این مواد به عواملی مانند ترکیبات، پلیمر استفاده شده و مواد معدنی به کار برده شده دارد. اما اگر بخواهیم به طور کلی صحبت کنیم می توان به ویژگی های زیر اشاره کرد:

·        این مواد دارای ترکیبات اولیه گران تر از سیمان هستند.

·        قابلیت گشایی و انبساط بسیار بالاتری از سیمان تقویت نشده دارند؛ چرا که به طور کلی پلاستیک خاصیت چسبندگی و کششی بالاتری نسبت به سیمان دارد.

·        میزان مقاومت این مواد زیر فشار برابر یا بالاتر از گروت پایه سیمانی است که این نیز از ویژگی های اضافه شده به خاطر استفاده از پلاستیک است.

·        سرعت کار کردن با این ماده بسیار بالاتر از کار کردن با ملات سیمانی است.

·        خاصیت چسبندگی بالایی بر روی سطوح گوناگون دارند و این مساله مخصوصا هنگامی که هدف تقویت سازه های قدیمی است بسیار اهمیت پیدا می کند.

·        ماندگاری طولانی مدت با توجه به سیکل های هوای سرد و گرم در محیط های مختلف دارند.

·        این مواد خاصیت نفوذ ناپذیری بالایی در برابر آب دارند و زمانی که از این مواد  به عنوان مثال در ساخت استخر شنا استفاده می شود می توان اطمینان حاصل کرد که به خوبی آن را ایزوله می کنند و احتمال دارد که حتی نیاز به مواردی مانند ایزوگام نباشد.

·        این مواد پایداری بالایی در برابر مواد شیمیایی دارند و به عنوان مثال در محیط های صنعتی که امکان ریختن مواد شیمیایی بر روی پوشش های بتنی بسیار زیاد است، استفاده از این مواد می تواند پایداری و ماندگاری بیشتری به بتن ببخشد.

·        در برابر خوردگی نیز مقاومت بالایی دارند که این موضوع این مواد را در برابر مایعات و گازهای خورنده مقاوم می کند و استفاده از این بتن ها در محیط هایی با حضور مواد خورنده را ممکن می سازد.

·        با توجه به نوع رزین مورد استفاده در این نوع گروت، این گروت ها وزن بسیار کمتری نسبت به گروت های پایه سیمانی دارند و باعث می شوند که بار وارده به سازه ها تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

·       این مواد دارای خاصیت دی الکتریک بالایی هستند.

مزایای گروت پلیمری

در صنعت ساخت و ساز، استفاده از گروت پلیمری در ساخت ساختمان ها مزایای بسیار زیادی دارد که از بین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•           مقاومت  های بسیار بالای کششی، خمشی و سایشی

•           برقرار شدن پیوند بسیار قوی با زیرسازی های ساختمان

•           مقاومت و استحکام بسیار زیاد در مقابل اثرات مخرب آب شور دریا

•           تحمل بسیار بالای بارهای لرزشی قوی

گروت پلیمریمعایب گروت پلیمری

برای بررسی معایب گروت های پلیمری می توان موارد زیر را عنوان کرد:

•           قیمت بالا نسبت به گروت پایه سیمانی

•           استفاده از مواد شیمیایی پایه نفتی در این گروت ها، که باعث آسیب رسیدن و آلودگی محیط زیست می شود.

گروت پلیمری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *