تقلیل دهنده آب

ویژگی تقلیل دهنده آب و تاثیر آن بر گیرایی بتن

تقلیل دهنده آب نوعی از مواد افزودنی شیمیایی بوده که در هنگام بتن ریزی به مواد آن اضافه می شود. این افزودنی در دسته کندگیر کننده ها جا گرفته و میزان آب بتن را تا حدود ۵ تا ۱۰ درصد کاهش خواهد داد. در این مقاله ما قصد داریم تا اطلاعاتی را در خصوص ویژگی های این تقلیل دهنده آب و تاثیر بر گیرایی بتن در اختیار شما خوانندگان عزیز و محترم قرار دهیم؛ با ما تا پایان این متن همراه باشید.

منظور از تقلیل دهنده آب در بتن چیست؟ 

یکی از متغیرهای اساسی و تاثیر گذار بر ویژگی های مختلف بتن، نسبت میزان آب به سیمان است. به عبارت دیگر این متغیر نقش مهمی را در شکل گیری خصوصیات بتن ایفاده کرده و افزایش میزان چگالی و کیفیت چسب سیمان با کاهش مقدار آب مصرفی در بتن را رابطه مستقیمی دارد. مقدار آب موجود در بتن را تنها از طریق استفاده از افزودنی های تقلیل دهنده آب می توان کاهش داد. تقلیل دهنده یا کاهش دهنده آب بخش از مواد افزدونی تشکیل دهنده ساخت بتن یعنی مواد آلی یا ترکیبی از مواد آلی و معدنی است که معمولا قبل از انجام عملیات بتن ریزی این افزدونی را با سایر مواد ترکیب کرده تا بدین سبب میزان آب موجود در بتن را به میزان معینی کاهش داد.

 این کار اسلامپ و کارایی بتن را افزایش داده و همچنین باعث کاهش میزان تخلل بتن تا مقدار زیادی خواهد شد. در نهایت می توان گفت که با مصرف آب کمتر برای رسیدن به کارایی مورد نظر، در برخی موارد مقاومت نهایی بتن  تغییری نکرده و یا حدود ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

پس افزدونی های تقلیل دهنده آب در بتن به طور کل باعث کاهش نفوذ پذیری آب در بتن و در نتیجه کاهش سرعت انتشار مواد شیمیایی مهاجم و افزایش قابل توجه دوام و عمر بتن خواهد شد.

ویژگی های کاهش دهنده آب در بتن 

یکی از افزودنی‌های پرکاربرد مورد استفاده در بتن، افزدونی های کاهنده آب هستند. افزودنی های با توجه به خصوصیات و شرایط بتن در انواع مختلفی تولید می شود و هر یک از آن ها ویژگی های مختص به خود را دارند. اما به طور کل ویژگی های تقلیل دهنده آب در بتن همچون موارد مطرح شده در زیر است:

  • ‌کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی نسبت سیمان به آب
  • افزایش مدت زمان کارایی بتن
  • افزایش روانی – کارایی بتن
  • سهولت پمپاژ هنگام بتن ریزی بدون افزایش مقدار آب
  • افزایش مقاومت فشاری بتن
  • کاهش جداشدگی

مزایای استفاده از از تقلیل دهنده آب در بتن

همانطور که اشاره شد تنها روش کاهش مقدار آب در بتن، استفاده از افزودنی های تقلیل دهنده آب می باشد. نکته ای که در اینجا باید به آن دقت شود، این است که احتمال مواجه با یک بتن سخت با کارایی پایین در صورت در نظر گرفتن تغییرات و پیامدهای کاهش میزان آب بتن به شکل عادی در قسمت های مختلف آن بسیار زیاد است. به عبارت دیگر برای این که کارایی یک بتن را افزایش دهیم به آب مصرفی بیشتری نیاز خواهد بود؛ بنابراین به منظور جلوگیری از مشکلات این چنینی توجه به میزان استفاده از کاهنده های آب در هنگام بتن ریزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

تقلیل دهنده آبترکیب این افزودنی شیمیایی با مخلوط بتن به طور کلی از مزایای زیر برخوردار است:

– کاهش میزان آب موجود در بتن تا حد مشخص

– حفظ شدن ویژگی های مربوط به کارایی و جاری شدن بتن

– آسان تر شدن بتن ریزی

– تبخیر نشدن افزودنی تقلیل دهنده آب

– افزایش اسلامپ یا جریان پذیری بتن بدون اضافه کردن آب

– دستیابی به مقاومت مورد نظر در بتن نهایی

تاثیر تقلیل دهنده آب بر گیرایی بتن

انواع مختلف افزودنی‌های تقلیل دهنده آب و مشتقات آن با توجه به نوع افزودنی تاثیرات متنوعی را بر زمان گیرش بتن خواهد گذاشت. زمان گیرش بتن از تاثیرات مهم و اساسی است که تقلیل کننده به دو صورت زیر بر روی آن تاثیر خواهد گذاشت:

تقلیل کننده دیرگیر آب بر روی بتن

 ایجاد تأخیر در زمان گیرش اولیه بتن در مناطق گرمسیری و استفاده از آن در فصل تابستان تاثیر به سزایی بر روی قابلیت کاهش نسبت آب به سیمان تا حدود ۵ تا ۳۵ درصد و در نتیجه افزایش روانی و کارایی بتن خواهد داشت. خصوصیات و اثرات این نوع تقلیل دهنده شامل افزایش مقاومت فشاری بتن، جلوگیری از خزش و انقباض بتن، جلوگیری از بوجود آمدن ترک‌های سطحی و سهولت پمپاژ بدون افزایش مقدار آب می باشد.

تقلیل دهنده آبتقلیل دهنده زودگیر آب بر روی بتن

قابلیت افزایش روانی و کارایی مطلوب بتن در آب و هوای سرد فصل زمستان و همچنین کاهش آب به میزان حداقل ۵٪ توسط  افزودنی تقلیل کننده زودگیر صورت می گیرد. خصوصیات این نوع تقلیل دهنده بر گیرایی بتن به طور کل شامل ‌بهبود پرداخت پذیری بتن، سهولت پمپاژ بتن بدون افزایش مقدار آب، حفظ اسلامپ در زمان محدود است.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *