مواد تشکیل دهنده بتن

اطلاعات کامل در مورد مواد تشکیل دهنده بتن

مواد تشکیل دهنده بتن علاوه بر سیمان و مصالح سنگی و آب شامل افزودنی های دیگری نیز می باشد که هر کدام از این افزودنی ها به عنوان مواد تشکیل دهنده بتن کاربرد خاصی دارد و ویژگی بتن مورد نظر را تحت تاثیر قرار می دهد. در این قسمت به طور کلی اطلاعات لازم در زمینه مواد تشکیل دهنده بتن و انواع آنها مطرح شده است. مواد تشکیل دهنده بتن  با مقاومت بتن مربوطه متناسب است. برای به دست آوردن اطلاعات مربوطه با ما همراه باشید.

مواد تشکیل دهنده بتن

مواد تشکیل دهنده بتن شامل:

مصالح سنگی، آب، سیمان، مواد افزودنی می باشد که استفاده از هر کدام از این مواد نقش مهمی در کاربرد بتن دارد. مواد رسی از موادی است که باید مقدار آن به شدت در بتن موجود کنترل شود و اگر مقدار آن از حد مجاز بیشتر باشد بتن مورد نظر ضعف های بسیاری خواهد داشت. تمام مواد اشاره شده در قسمت بالا باید دارای اندازه مشخصی بر حسب استانداردهای موجود باشد. در صورتی که مقدار ماده اولیه به کار رفته از حد مجاز بیشتر باشد در این صورت باید با افزودن مواد دیگر و یا تدابیر دیگر این مشکل را برطرف نمود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی همواره تهیه کنندگان انواع بتن ها در صدد آن هستند که با افزایش تدابیر ویژه، مقاومت بتن را افزایش دهند و با این روش کاربرد مصرف آن را افزایش دهند. توضیحات کامل در مورد  مواد تشکیل دهنده بتن در ادامه مطلب وجود دارد.

مواد تشکیل دهنده بتنمواد سنگی مناسب برای تشکیل دهنده بتن

مواد سنگی که برای تشکیل بتن استفاده می شود می تواند طبیعی یا شکسته باشد. مواد طبیعی که از بستر رودخانه ها قابل جمع آوری است و به راحتی در دسترس است ولی مواد سنگی شکسته باید با استفاده از دستگاه های ویژه شکسته شود و همچنین بعد از خرد شدن باید به طور کامل شسته شود زیرا در صورت وجود هرگونه ناخالصی در این گونه مواد ممکن است که مقاومت بتن مورد نظر کاهش یابد؛ و کاربرد آن را مختل کند . امروزه از دستگاه های خاصی برای خرد کردن سنگ های مورد نظر استفاده می شود.

مواد تشکیل دهنده بتنانواع سیمان های مناسب به عنوان مواد تشکیل دهنده بتن

امروزه در بازار سیمان های مختلفی به عنوان مواد تشکیل دهنده بتن مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله مهمترین نوع سیمان های به کار رفته در مواد اولیه بتن می توان به مواردی اشاره کرد: سیمان پرتلند معمولی یا نوع یک: این نوع سیمان از پرکاربرد ترین سیمان ها به عنوان مواد تشکیل دهنده بتن می باشد و در ساخت سازه های گوناگون از جمله ساختمان ها و راه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

سیمان پرتلند با حرارت متوسط یا نوع دوم: این نوع سیمان گرمای کمتری را هنگام گیرش ایجاد می کند و با توجه به مقاومت بسیار بالایی که دارد در سازه حجیم استفاده می شود. البته در برابر خورندگی مواد شیمیایی نیز بسیار مقاوم می باشد به همین دلیل برای ساختن سازه های دریایی گزینه مطلوبی است.

سیمان زود سخت شونده یا نوع سوم: کاربرد این سیمان با توجه به اینکه گرمای زیادی را هنگام گیرش ایجاد می کند می توان در دمای معمولی نیز از آن استفاده کرد زیرا گرمای ایجاد شده می تواند جبران کننده خوبی باشد.

سیمان پرتلند با تولید حرارت کم با نوع چهارم: کاربرد این نوع بتن در بتن ریزی پروژه های سنگین و بتن ریزی سدها می باشد و همچنین با توجه به حرارت کمی که هنگام گیرش ایجاد می کند، دیر گیرتر از سایر سیمان ها می باشد؛ و زمانی که به حرارت هیدراسیون کم نیاز است این مورد می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

مواد تشکیل دهنده بتنآب مناسب برای اختلاط بتن

هنگام اختلاط بتن آب استفاده شده نقش بسیار مهمی دارد به گونه ای که آب به کار رفته به عنوان مواد تشکیل دهنده بتن باید صاف و عاری از هرگونه روغن، سولفات، املاح، اسید باشد؛ زیرا وجود هرگونه مواد جانبی دیگر در آب به کار رفته می تواند مقاومت بتن را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین هر آبی که PH آن بین ۵ تا ۸ باشد برای تهیه بتن بسیار  مناسب است. البته به شرطی که شور نباشد. مقدار آب استفاده شده نیز باید مناسب استانداردهای ذکر شده باشد تا اختلاط بتن به طور کامل انجام شود.

مواد تشکیل دهنده بتنمواد افزودنی هنگام تهیه بتن

علاوه بر مواد تشکیل دهنده بتن، انواع مواد افزودنی دیگری را نیز به آن اضافه می کنند که این مواد در دو دسته مواد افزودنی شیمیایی و مواد افزودنی معدنی می باشد که افزوده شدن هر کدام از این مواد در مواد تشکیل دهنده بتن تاثیر بسیار مهمی را در بتن نهایی دارد مواد افزودنی شیمیایی شامل:

۱- تولید کننده های حباب

۲- موادی که آب مصرفی را کاهش می دهند هنگام اختلاط بتن

۳- موادی که گیرش بتن را کاهش می دهد

۴- موادی که گیرش بتن را تسریع می دهد

مواد افزودنی معدنی نیز شامل:

رنگدانه ها: که برای بتن های رنگی استفاده می شود و نقش دیگری هم ندارد. در واقع برای رنگی کردن بتن مورد نظر کاربرد دارد. از مهمترین رنگدانه ها می توان به اکسید آهن و اکسید کرم اشاره کرد که بتن هایی با رنگ های سبز، قرمز و زرد را می توان به کمک آنها تهیه کرد.

پورولان ها: پولارون ها که برای کاهش میزان سیمان مصرفی و جلوگیری از آب انداختن بتن استفاده می شود و از مهمترین آنها می توان به خاکستر بادی اشاره کرد.

مواد تشکیل دهنده بتنکاربرد وسیع بتن

کاربرد بتن امروزه برای ساختن سازه های گوناگون از جمله ساختمان ها تا سازه های دریایی حجیم می باشد. با توجه به تدابیر ویژه ای که برای ساخت انواع بتن ها مد نظر گرفته می شود در سال های آتی همواره کاربرد آن می تواند گسترش وسیعی در صنعت داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *