انواع بتن

معرفی و آشنایی با انواع بتن در صنعت ساخت و ساز

بتن از جمله مهم ترین و اصلی ترین مصالح در ساخت و ساز می باشد. البته این مصالح نیز در انواع مختلفی تهیه می شود. از انواع بتن می توان به بتن معمولی، بتن مسلح و بتن پاشیده اشاره نمود؛ که هر کدام در شرایط خاص از پرکاربردترین انواع بتن می باشند.

انواع بتن

توجه داشته باشید که در صنعت ساخت و ساز مصالح ساختمانی متنوعی وجود دارد که با توجه به نیاز در سازه مربوطه مورد استفاده واقع می شوند. از جمله مهم ترین و اصلی ترین مصالح در ساخت و ساز می توان به بتن اشاره نمود؛ که دارای انواع مختلفی می باشد و هر یک از انواع بتن دارای خاصیت و ویژگی منحصر به فردی هستند؛ و با توجه به شرایط خاص  این مصالح را مورد استفاده قرار می دهند. در این مقاله انواع مختلف بتن و خاصیت های هر کدام را برای شما ارائه خواهیم کرد. در سال های اخیر با توجه به خاصیت تطبیق پذیری استفاده از انواع بتن و سازگاری با شرایط خاص بسیار مورد توجه افراد واقع شده است. با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی مواد بسیار زیادی در تشکیل و شکل گیری بتن کشف و تولید شده است. به طور شگفت انگیز این مواد سبب بهبود بتن شده است. از انواع بتن های امروزی که بسیار مدنظر و مورد استفاده واقع می شوند می توان به بتن معمولی، بتن با مقاومت بالا، بتن مسلح، بتن آسفالتی، بتن اسفنجی اتوکلاوی و بتن پاشیده اشاره نمود؛ که در ادامه به معرفی خاصیت های برخی از انواع بتن خواهیم پرداخت. بتن ها به دلیل طرح اختلاط، محل کاربرد، روش ساخت، مصالح به کار رفته شده و نوع واکنش هیدراتاسیون به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود؛ و هرکدام دارای عملکرد مختص خود می باشد.

انواع بتنبتن مسلح

بتن مسلح از جمله پرکاربردترین انواع بتن می باشد. در واقع می توان گفت این بتن همان بتن معمولی بوده که تنها تفاوت آن المان های تسلیح کننده افزوده به آن می باشد. بتن مسلح به نامی دیگر بتن آرمه توسط میلگردها مسلح شده می باشد. دلیل اصلی استفاده از این نوع بتن انداختن نیروهای کششی موجود در بتن بر روی میلگرد ها می باشد چرا که میلگرد ها در مقابل کشش بالا مقاوم می باشند؛ و از این طریق نیروهای کششی به بتن وارد نشده و هیچ گونه ترک خوردگی و پکیدن در بتن مشاهده نخواهد شد. بتن در مقابل نیروهای کششی مقاوم نبوده و از این رو با مسلح کردن آن مقاومت بتن را افزایش می دهند. هم چنین کرنش شکست بتن در کشش بسیار پایین و ضعیف می باشد که می توان با مسلح کردن آن لبه های ترک خورده بتن را به هم نزدیک تر کرد. توجه داشته باشید برای ساخت یک سازه محکم با دوام بایست از مصالح و مواد تقویت کننده در بتن ریزی آن استفاده نمود برای این منظور بتن مورد استفاده بایست ویژگی های زیر را دارا باشد:

کرنش کششی بالا

سازگاری در حرارت زیاد

مقاومت زیاد

پیوستگی مناسب با بتن

ماندگاری بالا در محیط بتن

انواع بتنبتن آسفالتی و بتن پلیمری

این بتن از دیگر انواع بتن می باشد که مخلوطی از سنگدانه های شکسته و دانه بندی شده است؛ که در کارخانه آسفالت این مخلوط را حرارت داده و با استفاده از قیر داغ در درجه حرارت های مشخصی مخلوط می کنند. از مزیت های استفاده این نوع بتن می توان به دوام زیاد، کنترل درجه حرارت و رطوبت مصالح، تولید یکنواخت و آماده شدن سریع برای عبور ترافیک اشاره نمود. از این نوع بتن آسفالتی بدون هیچ گونه محدودیتی در خیابان ها، فرودگاه ها، پایانه ها، پارکینگ ها و راه ها مورد استفاده قرار می دهند.

در مخلوط بتن پلیمری به جای سیمان از پلیمر استفاده می شود توجه داشته باشید تولید بتن پلیمری سبب کاهش مقدار حجم حفره ها در سنگدانه ها درون مخلوط بتن می شود. بتن پلیمری را می توان به سه دسته، بتن آغشته به پلیمر، بتن با سیمان پلیمری و بتن جزئی پلیمری شده تقسیم کرد. در این نوع بتن دانه بندی به نحوی صورت می گیرد که چگالی بیشتر و فضای خالی کمتری حاصل می گردد.

انواع بتنبتن اسفنجی اتوکلاوی

از دیگر انواع بتن می توان به بتن اسفنجی اتوکلاوی اشاره نمود از مواد اصلی این نوع بتن می توان به آهک، سیمان، ماسه سیلیسی و آب اشاره نمود؛ که تمامی ترکیبات قابل بازیافت می باشد مهم ترین مواد در این مخلوط بتن سیلیس است که خاصیت منحصر به فردی در این نوع بتن به وجود می آورد. از ویژگی های بتن اسفنجی اتوکلاوی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق بندی در مقابل حرارت

  • عایق در مقابل صدا

  • عایق در مقابل برودت

  • داشتن وزن سبک

  • استحکام و مقاومت در مقابل زلزله و آتش سوزی

  • سرعت اجرا

  • راحتی نصب بلوک های سیپورکس

انواع بتنبتن پاشیده

بتن پاشیده یا همان شاتکریت از دیگر انواع بتن می باشد که می خواهیم در این بخش به معرفی آن بپردازیم. در این نوع مخلوط ملات با فشار و سرعت بسیار زیاد بر روی سطوح پاشیده می شود که آن امر سبب می شود لایه ای متراکم و باربری به وجود آید. این نوع بتن به صورت خشک و مرطوب مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که بتن پاشیده کاربرد و کارایی بسیار مناسبی را دارا می باشد و در ساخت و سازهای بسیار از جمله سازه های بتنی، ساخت پوشش های بتنی، پایدارسازی شیب های سنگی مورد استفاده قرار می دهند. در مخلوط بتن پاشیده مرطوب تمامی مواد را با آب قاطی کرده و سپس افزودنی های لازم را به آن می افزایند. در مخلوط بتن پاشیده خشک تمامی مواد با مقدار بسیار کمی آب مخلوط می گردد. در این مقاله به معرفی برخی از انواع بتن و کارکرد تمامی این موارد پرداختیم امیدواریم اطلاعات مفیدی را با مطالعه این مقاله کسب کرده باشید.

انواع بتن

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *