کنترل هزینه ها با BIM

کنترل هزینه ها در پروژه های ساختمانی با استفاده از BIM

در صنعت ساختمان رویکردی جدید در ساخت و ساز به وجود آمده که مدلسازی اطلاعات ساختمان و یا همان BIM نام دارد. کنترل هزینه ها با BIM امکان پذیر است و امکانات زیادی را در دسترس مهندسین و پیمانکاران قرار می دهد. در این مقاله نیز به بررسی اطلاعاتی درباره کنترل هزینه ها با BIM در پروژه های ساختمانی خواهیم پرداخت تا با این رویکرد جدید بیشتر آشنا شوید و از مزایایی که دارد بهره مند گردید.

کنترل هزینه ها با BIM

کنترل هزینه ها با BIM در پروژه های ساختمانی یکی از مزیت های این روش می باشد. در واقع با BIM می توان ماکتی دیجیتالی از ساختمانی که قصد ساخت آن را داریم داشته باشیم، در نتیجه تصمیم گیری های بهتری در مورد آن بتوانیم بگیریم. مدلسازی ساختمان در کلیه مراحل آن چه طراحی و چه اجرا به کنترل هزینه ها کمک می کند. کنترل هزینه ها با BIM از طریق حذف پرت های مالی ممکن خواهد بود. از آنجا که شفافیت در این روش بالا است، دیدی کلی از پروژه به دست خواهد آمد و قبل از اینکه کار به مرحله اجرا برسد، با نواقص و عیب ها آشنا شده و با هزینه ای مناسب می توان این نواقص را در مراحل اولیه برطرف نمود.

 کنترل هزینه ها با BIM

کنترل هزینه ها با BIM با برآورد هزینه دقیق

یکی از مزیت هایی که مدلسازی ساختمان خواهد داشت، این مورد است که می توان در همان مراحل اولیه با تصویر سازی دقیق از پروژه به برآورد مصالح و تجهیزات به طور دقیق پرداخت و بدین ترتیب کل هزینه ای که برای پروژه مورد نیاز است، مشخص می گردد. این گونه از خرید مصالح اضافی و هزینه های پرت خلاص می شویم. کنترل هزینه ها با BIM با این روش به راحتی امکان پذیر است و تمام مشکلات و چالش هایی که پیش رو است را حل خواهد کرد. در روش های قبلی خرید مصالح و تجهیزات به صورت دقیق نبود و با کمبود یا زیاد آمدن مصالح رو به رو بودیم که خود موجب صرف هزینه های بیشتر می شد.

 کنترل هزینه ها با BIM

کنترل هزینه ها با حذف دوباره کاری ها

از آنجا که در این روش قبل از اجرا دیدی کلی به پروژه خواهیم داشت، مشکلات و عیب های موجود را می توانیم در همان مرحله طراحی تشخیص دهیم و به رفع آن ها بپردازیم. در صورتی که بدون این مدلسازی عیب ها تنها در مرحله اجرا خود را نشان می دادند و مجبور بودیم بعد از صرف کلی هزینه، برای پیاده سازی مصالح اقدام به رفع نواقص کنیم. طبیعتاً رفع مشکل در مرحله اجرا با هزینه های بیشتری همراه خواهد بود تا اینکه بخواهیم این را در مرحله طراحی برطرف نماییم. مدلسازی ساختمان هزینه های پروژه را بهینه سازی می کند و با داشتن دیدی کلی از پروژه برنامه ریزی های بهتری صورت می دهد و مجبور به صرف هزینه های اضافی نخواهیم بود.

مدیریت مالی و زمانی با مدلسازی ساختمان

کارفرمایان و مدیران پروژه با مدلسازی اطلاعات ساختمان (بیم) پیش بینی مالی دقیقی خواهند داشت و مدیریت مالی پروژه را به نحو بهتری انجام خواهند داد. در این حالت پروژه کیفیت بالاتری خواهد داشت و با شناخت مشکلات در مراحل ابتدایی، از نظر زمانی نیز مدیریت بهتری صورت خواهد گرفت. بازه زمانی که پروژه تحویل داده خواهد شد نیز دقیق تر مشخص می شود. مدلسازی ساختمان سبب می شود بعد از اتمام کار نیز در صورت نیاز به تعمیر، مرجعی دقیق داشته باشیم و از بسیاری از هزینه ها به جهت شناسایی موقعیت هایی که نه نیاز به تعمیر دارند، بی نیاز باشیم.

 کنترل هزینه ها با BIM

کنترل هزینه ها در فاز طراحی

کنترل هزینه ها با BIM در فاز طراحی بدین شکل است که موجب می شود تمام اعضای گروه به طور همزمان بر پروژه نظارت داشته باشند و همکاری گروهی ایجاد شود، در نتیجه دقت بالاتری در ترسیم نقشه رخ دهد و تداخلات به طور همزمان رفع شود و نیازی به صرف هزینه برای رفع مشکلات در مراحل بعدی نباشد. در این مرحله مصالح و تجهیزات با دقت بالایی برآورد می شوند و در نتیجه از هزینه ای که برای پروژه لازم است، برآورد دقیقی صورت می گیرد و هدر رفت آن کم خواهد شد. در این روش تصویری مجازی و دقیق از پروژه خواهیم داشت که تمام اعضای پروژه با دیدن آن به طور همزمان مدیریت بهتری از نظر هزینه خواهند داشت.

کنترل هزینه ها در فاز اجرا

کنترل هزینه ها با BIM در فاز طراحی و اجرا امکان پذیر خواهد بود. بدین ترتیب که در فاز اجرا تمام تداخلات قبل از اجرا رفع می شود و از آنجا که تمام فایل های اجرایی مشخص خواهد بود، اجرای پروژه کیفیت بالاتری خواهد داشت.  روند اجرایی بهینه سازی می شود تا با هزینه های اضافی رو به رو نباشیم.

اینکه پروژه چه زمانی به اتمام می رسد با مدلسازی ساختمان به طور دقیق مشخص می شود و خواهیم توانست با داشتن این مدل مجازی، تمام فازهای عملیاتی را یکجا مشاهده نماییم. اینگونه خواهیم توانست برای اینکه هزینه ها کمتر شوند اقداماتی را انجام دهیم. در فاز اجرایی با استفاده از مدلسازی ساختمان، برای هر یک از فعالیت ها آنالیز هزینه صورت می گیرد. با استفاده از BIM ثبت تمام گزارشات مربوط به پروژه را در مدل خواهیم داشت و‌ تمام اطلاعاتی که برای پیشرفت کار لازم است به صورت بصری در اختیار کارفرما قرار می گیرد.

 کنترل هزینه ها با BIM

اهمیت مدلسازی در ساختمان

علاوه بر اینکه کنترل هزینه ها با BIM به نحو بهتری صورت می گیرد، شفافیت بیشتری را در طول پروژه خواهیم داشت و تمام دست اندرکاران پروژه همکاری بیشتری با هم خواهند داشت. در روش های قدیمی برای اینکه بخشی از ساختمان را تغییر دهیم آن را بدون در نظر گرفتن سایر بخش ها و فعالیت ها انجام می دادیم. اما با وجود مدلسازی برای ایجاد تغییر، سایر شاخص ها نیز در نظر گرفته می شود. در این روش بعد از اینکه طراحی به پایان می رسد، تحت شرایط یکسان با پروژه، مدل را شبیه سازی می کنند و به بهینه سازی سیستم حرارتی و برودتی، مقاومت دینامیکی سازه، سیستم های برقی و … می پردازند. تمام تجهیزاتی که برای پروژه لازم است، لیست خواهد شد و‌ میزان دقتی که در برآورد آن وجود دارد، نود و پنج درصد خواهد بود که در مقایسه با روش های دیگر بسیار بالا است.

 کنترل هزینه ها با BIM

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *