نرم افزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمان

معرفی نرم افزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمان

نرم افزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمان مجموعه ای از برنامه های کامپیوتری هستند که تحت تکنولوژی مدلسازی اطلاعات ساختمان یا BIM، ایجاد شده اند و دارای نسخه های رایگان و پولی می باشند. نرم افزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمان به شما به عنوان یک مهندس حرفه ای یا یک دانشجو، کمک می کند تا رویه های کاری ساختمان سازی در قالب های سه بعدی نمایش داده شوند. در این مقاله به مبحث ساختمان سازی و آشنایی با مدلسازی ساختمان ها تحت نرم افزارهای تخصصی BIM می پردازیم.

ساختمان سازی

ساختمان سازی، یکی از صنایع پرسود اما زمان بر شناخته می شود که قدمت آن در ابتدا از پیدایش بشر شروع می شود و با گذشت زمان، معنا و مفهوم امروزی خود را که یک فعالیت سودده است، در برمی گیرد. ورود تکنولوژی های جدید و فراهم بودن کارگر ارزان در این عرصه، از عواملی است که سبب شده است تا سرمایه داران بسیاری در این صنعت پاگذاشته و اقدام به ساختن ساختمان های چندین طبقه نمایند.

ساختمان، به عنوان یک بنا شناخته می شود که برای سکونت و به عنوان یک سرپناه برای بشر به کار می رود. ساختمان ها، محیط را به دو قسمت داخلی و بیرونی تقسیم بندی می کنند که در قسمت داخلی، بنا بر نوع ساختمان، امکانات رفاهی در اختیار ساکنین آن وجود دارد. امروزه ساختمان سازی با مصالح مختلفی از قبیل، سیمان، آجر و گچ انجام می شود که با توجه به افزایش جمعیت بشر در طی دهه های اخیر، مهندسان به ساخت ساختمان های چند طبقه برای سوددهی بیشتر روی آورده اند.

نرم افزارهای مدلسازی اطلاعات ساختماناطلاعات ساختمانی

اطلاعات ساختمانی، مجموعه ای از داده ها هستند که برای طراحی و ساخت ساختمان ها، تا زمان بهره برداری و حتی در زمان های تخریب آن نیز استفاده می شوند. اطلاعات ساختمانی ما را در زمینه اتخاذ تصمیم های مناسب و درست یاری می کنند تا بتوانیم بازدهی خود را در فعالیت های مدیریتی ساختمان سازی افزایش دهیم.

اطلاعات ساختمانی را می توان در قالب نقشه ها، نمودارها و مشخصات وابسته به آنها مشاهده کرد که امروزه برای افزایش درک و دسته بندی صحیح آنها، از نرم افزارهایی برای مدل سازی صحیح و کامل آنها استفاده می شود.

نرم افزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمانمدل سازی اطلاعات ساختمانی

مدل سازی اطلاعات ساختمانی در واقع به نمایش و ارائه عناصر فیزیکی و کارکردی یک محیط و یا ساختمان به صورت دیجیتالی گفته می شود. امروزه مهندسان، معماران و فعالین در عرصه ساخت و ساز، با کمک مدل سازی اطلاعات ساختمانی می توانند از روند طراحی، اطلاعات و درک عمیق تری داشته باشند.

امروزه مدل سازی اطلاعات ساختمانی با پیشرفت علم، با کمک تکنولوژی «مدل سازی اطلاعات ساختمان» یا به اختصار  (BIM) صورت می گیرد که متخصصان و مهندسان می توانند به کمک آن، اقدام به طراحی و برنامه ریزی پروژه های ساختمانی خود کنند و این کار سبب می شود تا مدیریت و بودجه بندی در این عرصه، دقیق تر و بهتر صورت گیرد.

نرم افزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمانمعرفی نرم افزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمان

همانطور که گفتیم، BIM یا تکنولوژی مدلسازی اطلاعات ساختمانی، نمایش دهنده فرایند تولید و مدیریت اطلاعات ساختمان در طول دوره حیات آن یا نمایشی سه بعدی از ویژگی های فیزیکی و عملکردی ساختمان است.
نرم افزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) دارای چندین نوع مختلف هستند که در اینجا به محصولات رایگان آنها می پردازیم. از جمله نرم افزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمان می توان نام برد:
  • BIMobject
  •  Tekla BIMsight
  •  SketchUp
  •  Trimble Connect
  •  Edificius
  •  Autodesk BIM 360
  • Revit LT
  • Vectorworks Architect
  • TurboFloorPlan
  • DataCAD
  • ARCHICAD

در روش های مدل سازی ساختمان ها، می توان گفت استفاده از نرم افزارهایی با این تکنولوژی، می تواند مزایای مهمی داشته باشد که در ادامه به آنها نیز می پردازیم.

نرم افزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمانتوضیحاتی در مورد در نرم افزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمان

اگر بخواهیم به برخی از ویژگی های نرم افزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمان که در قسمت قبل اشاره نمودیم، بپردازیم باید گفت که هر کدام از این نرم افزارها به صورت مجزا دارای تفاوت ها و ویژگی های خاص خود هستند.

به عنوان مثال در نرم افزار Tekla BIMsight شما می توانید با ترکیب جریان کاری، مدل های متفاوتی را در مکان های متفاوت طراحی و اطلاعات را در لحظه شریک سازید. این نرم افزار برای ویندوز رایگان است و قابلیت اجرا بر روی ios , android را نیز دارد.

در نرم افزار SketchUp، شما می توانید به راحتی مدل های خود را با دقت اضافه کرده و به یک منبع سه بعدی از مدل های اشتراکی دست یابید.

در نرم افزار Trimble Connect، شما می توانید پروژه هایی را تعریف کرده، وظایف را تقسیم بندی کنید و با ساخت گزارش هایی، آنها را منتشر نمایید. در نسخه رایگان، این برنامه می تواند یک تیم ۵ نفره با ۱۰ گیگ فضای خالی را مدیریت کند.

نرم افزار Edificius یکی دیگر از نرم افزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمان است که شما می توانید به کمک آن به رندرینگ طراحی های داخلی و بیرونی و رندر تصاویر واقع گرایانه به صورت سه بعدی بپردازید.

نرم افزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمانمزایای پیاده سازی نرم افزار BIM

در پایان می خواهیم از مزایای استفاده از نرم افزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمان در پیاده سازی پروژه ها با این نرم افزارها بگوییم که عبارتند از:

  • افزایش سرعت در کنار صرفه جویی در هزینه ها: افزایش سرعت در پیشرفت پروژه و صرفه جویی های ناشی از آن، می تواند از مزایای استفاده از نرم افزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمان باشد.
  • افزایش کیفیت:  تیم های سازه می توانند با کمک مدل های سازه ای تعامل موثرتری با یکدیگر داشته باشند.
  • افزایش بهره وری در همکاری تیم ها و برنامه ریزی: یکی دیگر از این مزایا می تواند آسان نمودن ارزیابی ها در طی انجام طراحی باشد.
  • کاهش ریسک: با کمک نرم افزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمان می توانیم نسبت به تصحیح و شناسایی خطاهایی که در طی انجام طراحی به وجود می آیند اقدام کنیم تا علاوه بر کاهش ریسک در انجام پروژه، اطلاعات صحیحی بین تیم ها منتقل شوند.
  • بهبود نگهداری سازه: یکی دیگر از مزایای استفاده از این نرم افزارها در مدل سازی برای ساختمان ها ، بهبود نگهداری سازه ها است که با کمک BIM، می توان مدل های سازه ها را در بستری مجازی قرار داد و آن را مدیریت نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *