ملات آب بند

چگونه با چسب بتن ملات آب بند بسازیم؟

امروزه در صنعت ساخت و ساز استفاده از افزودنی های مختلف در بتن یا ملات بسیار فراگیر شده است و بسیاری از مهندسین و کارفرمایان از افزودنی جهت افزایش مشخصات و ویژگی های بتن و ملات استفاده می نمایند. ملات آب بند و چسب بتن به منظور افزایش مشخصات فیزیکی و مکانیکی بتن یا ملات مورد استفاده قرار می گیرند که به دو روش دوغابی یا افزودن در مخلوط می توان از آنها استفاده کرد. ملات یا بتن حاوی چسب بتن با توجه به مشخصاتی که دارند در موارد بسیاری استفاده می شود که در این مقاله تمام سعی ما بر این است تا تمام جوانب ساخت ملات آب بندی با چسب بتن را توضیح دهیم بنابراین با ما همراه باشید.

چسب بتن چیست؟

همانطور که عوام از چسب ذهنیت چسبندگی و گیرش را دارند، چسب بتن نیز برای بتن و ملات خاصیت افزایش چسبندگی را ایفا خواهد کرد. در واقع چسب بتن به نوعی پلیمر امولسیونی گفته می شود که به عنوان افزودنی در بتن و ملات مورد استفاده قرار می گیرد و با افزایش خاصیت چسبندگی بتن سبب افزایش مقاومت خمشی، کششی و دوام بتن خواهد شد.

امروزه در صنعت ساخت و ساز از این افزودنی برای افزایش خواص بتن و ملات در سطح گسترده ای استفاده می شود که کاملا هموژن است و سبب افزایش چسبندگی بتن خواهد شد. این افزودنی علاوه بر تاثیراتی که گفته شد، قابلیت روان کنندگی، سخت کنندگی و آب بندی را در ملات و بتن ایجاد خواهد کرد که در ادامه به مبحث ملات آب بند با استفاده از چسب بتن خواهیم پرداخت.

ملات آب بندملات یا بتن حاوی چسب بتن

اگر قصد آب بندی و نشت گیری سازه های بتنی آبی را دارید بهترین گزینه استفاده از ملات یا بتن حاوی ملات آب بندی و چسب بتن می باشد. ملات آب بندی و چسب بتن متشکل از رزین های آکریلیک می باشند که ظاهری شیری رنگ دارند و پس از ترکیب با بتن و ملات کاملا بی رنگ خواهند شد. این ترکیب به منظور آب بندی سازه های بتنی آبی مانند مخازن و استخر، روان کنندگی و سخت کنندگی همزمان ملات و بتن های حجیم با مقاومت بالا مورد استفاده قرار می گیرد. حال اگر قصد آشنایی بیشتر با خواص، کاربرد و نحوه مصرف ملات آب بندی با استفاده از چسب بتن را دارید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ملات آب بندمشخصات و ویژگی های چسب بتن و ملات آب بند

استفاده از چسب بتن در بتن یا ملات باعث افزایش خصوصیات مکانیکی بتن یا ملات خواهد شد و برخی از ویژگی های منفی بتن را کاهش خواهد داد. در ادامه برخی از ویژگی های این نوع ملات حاوی چسب بتن را بیان خواهیم کرد:

  • افزایش چسبندگی انواع پیوندهای سازه های بتنی، آهنی، گچی و …
  • افزایش مقاومت کششی، سایشی و خمشی سازه های سیمانی و بتنی
  • افزایش خاصیت روان کنندگی بتن یا ملات و کاهش فضاهای خالی
  • افزایش مقاومت بتن یا ملات در برایر مواد اسیدی و بازی
  • افزایش مقاومت بتن و ملات در برابر یخ زدگی در صورت افزودن چسب بتن
  • کاهش ترک های ناشی از تبخیر آب در ملات یا بتن حاوی چسب بتن
  • کاهش نفوذپذیری بتن و ملات با استفاده از چسب بتن

از چسب بتن و ملات آب بند در چه مواردی استفاده می شود؟

ملات آب بندحال اگر قصد دارید تا از چسب بتن در بتن یا ملات استفاده کنید، بهتر است بدانید که از این ترکیبات در چه مواردی می توانید استفاده کنید. در ادامه برخی از کاربردهای ملات یا بتن حاوی چسب بتن و ملات آب بندی را بیان خواهیم کرد:

  1. بتن ریزی و سیمانکاری کف و بدنه سازه های بتنی آبی مانند مخازن، استخر، فاضلاب و …
  2. ترمیم و آب بندی سازه های بتنی آبی
  3. زیرسازی و کف سازی اماکن پرتردد مانند خیابان ها، پارکینگ ها و …
  4. استفاده از ملات حاوی چسب بتن جهت نصب کاشی، سرامیک، آجر لعابدار، سنگ و …
  5. استفاده در نماهای باران گیر ساختمان با استفاده از چسب بتن
  6. روکش سیمانی برای مخازن تحت فشار آب مانند مخزن بتنی، استخر، کانال آب و فاضلاب و …

در ادامه این مطلب قصد داریم تا روش مصرف ملات آب بندی و چسب بتن را به صورت کامل توضیح دهیم تا در هنگام استفاده از این ترکیب دچار مشکل نشوید بنابراین با ما همراه باشید.

روش مصرف چسب بتن و ملات

ملات آب بندحال اگر تصمیم به استفاده از چسب بتن را دارید باید در گام اول سطح بتن قدیمی یا زیرین را کاملا تمیز نمایید تا هرگونه چربی، ذرات گرد و غبار از روی آن از بین برود تا چسبندگی بهتر انجام شود. همچنین بهتر است برای مقاطع زیرآب بند از آب شیرین برای اشباع مقطع استفاده نمایید. این نکته را در نظر بگیرید که سطح زیرآب بند در تجمع آب قرار نگیرد تا چسب بتن به خوبی عمل کند. در صورتی که می خواهید ملات یا بتن حاوی چسب بتن را تهیه کنید، می توانید از دو روش دوغابی و افزودن به مخلوط استفاده کنید که در بخش بعدی این مقاله به معرفی این دو روش خواهیم پرداخت.

روش های استفاده از چسب بتن و ملات آب بند

همانطور که گفته شد، شما می توانید به دو روش دوغابی و افزودن به مخلوط به ساخت بتن یا ملات با استفاده از چسب بتن اقدام نمایید که به صورت زیر انجام خواهد شد:

  1. روش دوغابی: این دوغاب پلیمری از اختلاط آب و سیمان با چسب بتن و ملات آب بندی به ترتیب با نسبت ۱-۴-۱ ساخته می شود که برای هر مترمربع حدود ۱.۵ کیلوگرم از این دوغاب پلیمری استفاده می شود. در این روش باید ابتدا مقاطع بتنی جدید و قدیم مورد نظر را با آب شیرین اشباع نمود و سپس دوغاب تهیه شده از چسب بتن و ملات آب بندی را در ضخامت تقریبی ۱ تا ۲ میلیمتر بر روی مقاطع اشباع شده پخش کرد.
  2. روش افزودن به مخلوط: این روش برای ساخت ملات آب بندی با استفاده از چسب بتن و ملات گزینه مناسبی می باشند که ساخت ملات در این روش به این صورت می باشد که چسب بتن را به نسبت ۱ به ۳ یا ۱ به ۴ با آب مخلوط نمایید و مخلوط رقیق به دست آمده را به دیگر اجزای ملات اضافه کنید تا ملاتی با کارایی مناسب تهیه شود. حال می توانید ملات حاصله را با ضخامت ۱۰ میلیمتر بر روی سطح مورد نظر ریخته و عملیات چسباندن و پوشش را انجام دهید.

ملات آب بند

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *