چسب واسط بتن و ملات

چسب واسط بتن و ملات آب بند کننده سطوح سیمانی و بتنی

چسب واسط بتن و ملات، یکی از پرکاربرد ترین متریال های به کاربرده شده در صنعت بتن می باشد. وظیفه اصلی این چسب در واقع آب بندی کردن سازه مورد نظر می باشد تا آن را در برابر رطوبت و نفوذ هر گونه آب مقاوم نماید. علاوه بر این استفاده کردن از چسب واسط بتن و ملات باعث می باشد که میزان مقاومت سازه به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند. به همین دلیل امروزه برای آب بندی کردن سازه ها و افزایش مقاومت آنها به جای استفاده از ایزوگام و یا دیگر پوشش های ضد آب کننده سازه ها از چسب های بتنی استفاده می شود. از اینرو در این مقاله به بررسی بیشتر چسب های بتنی، موارد کاربرد و نحوه مصرف آنها پرداخته ایم و در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

چسب واسط بتن و ملات چیست؟

چسب بتن، یکی از پرکاربردترین و پرمصرف ترین محصولات به کار برده شده در صنعت بتن می باشد. چسب های بتن انواع گوناگونی دارند و عمده استفاده از آنها برای ترمیم کردن بتن، ترمیم و اصلاح بافت های قدیمی و کهنه بتن، افزایش میزان مقاومت و استحکام بتن، استفاده به عنوان مانعی برای ترک خوردگی بتن، زیاد کردن خواص شیمیایی و خواص فیزیکی بتن و آب بندی کردن بتن ها می باشد. تمامی چسب های بتنی که امروزه در دسترس می باشند یا دارای پلیمر بوده و یا اینکه در زمان واکنش های شیمایی پلیمر به دست می آید. علت وجود پلیمر ها در چسب های بتنی این است که پلیمر ها تاثیر بسیار زیادی در افزایش میزان چسبندگی این چسب ها دارند.

در بین تمام چسب های بتنی که وجود دارند یک نوع چسب است که تنها وظیفه آب بندی کردن ملات را بر عهده دارند که به آن چسب آب بند کننده سطوح سیمانی و بتنی و یا چسب واسط بتن و ملات گفته می شود. این چسب به رنگ شیری و مایع می باشد. زمانی که چسب واسط بتن و ملات مورد استفاده قرار گرفت، رنگ خود را از دست می دهد و بی رنگ می شود.

چسب واسط بتن و ملات، عمری به اندازه عمر سیمان به کاربرده شده در ملات دارد و مقاومت بسیار زیادی در برابر سرما، گرما، آتش سوزی، احتراق، رطوبت هوا، فشار و ضربه دارد.امروزه استفاده از چسب واسط بتن و ملات به دلیل مقرون به صرفه بودن، بالا بردن میزان استحکام سازه ها، افزایش سرعت عمل فرآیند ساخت سازه، سبک کردن وزن سازه ها و ضد باکتری کردن سازه ها در برابر جلبک، باکتری و… افزایش پیدا کرده است.

چسب واسط بتن و ملاتبررسی خواص چسب واسط بتن و ملات

چسب آب بند کننده سطوح سیمانی و بتنی، یک چسب مایع پلیمری می باشد که از حالت امولسیونی برخوردار می باشد. چسب واسط بتن و ملات در واقع یک محلول کلوئیدی ساخته شده از پلیمر های مختلف موجود در آب می باشد که باعث افزایش میزان مقاومت کششی و خمشی سازه ها می شود و میزان دوام و استحکام آنها را نیز تا حد قابل توجهی افزایش می دهد. استفاده عمده از چسب واسط بتن و ملات برای کارهای تعمیراتی می باشد که دلیل آن هم این است که با مخلوط کردن چسب و ملات یک ترکیب کاملاً همگن و یکنواختی ایجاد می شود که از ورود آب و همچنین جدا شدن دانه های ریز و درشت ملات از یکدیگر جلوگیری می شود .

علاوه بر این چسب آب بند کننده سطوح سیمانی و بتنی باعث می شود که قدرت چسبندگی بتن تازه با ملات های قدیمی که در زیر آن قرار دارند، افزایش پیدا کند.

از دیگر ویژگی ها و خواص چسب آب بند کننده سطوح سیمانی و بتنی، خاصیت انحلال آن در آب، قبل از خشک شدن می باشد این در حالی است که این چسب ها بعد از خشک شدن به هیچ عنوان در آب حل نمی شوند.

چسب واسط بتن و ملاتکاربرد های چسب واسط بتن و ملات

چسب واسط بتن و ملات و یا همان چسب آب بند کننده سطوح سیمانی و بتنی کاربرد های بسیار زیادی دارد به طوری که می توان از آنها در موارد گوناگونی مانند؛ ساخت فونداسیون ها، سرستون ها، مقاوم کردن چسب های کاشی خمیری و پودری در برابر آب به منظور استفاده از آنها در ساخت سرویس های بهداشتی، ساخت نمای ساختمان، چاله آسانسورها، محوطه سازی یک ساختمان، استخرها، ساخت جدول و موزاییک های خیابان ها و ساختمان ها، آب بندی کردن انواع بلوک ها و به طور کلی برای ساخت هر سازه ای که در تماس مستقیم با آب و رطوبت قرار دارد، می توان از این چسب پرکاربرد استفاده نمود.

امروزه این چسب ها به دلیل خواص بسیار زیادی که دارند به یکی از بهترین جایگزین ها برای ایزوگام ها، مواد ساخته شده از نفت، قیرگونی و هر نوع پوشش های سنتی و قدیمی که برای ضد آب کردن سازه ها مورد استفاده قرار می گرفتند، تبدیل شده اند.

چسب واسط بتن و ملاتاز چسب بتن چگونه استفاده می شود؟

نحوه استفاده از چسب های بتنی به این صورت می باشد که باید در ابتدا محل مورد نظر از هر گونه آلودگی و گرد و غبار پاکسازی شود و بعد از حل کردن چسب بتن در آب، آن را با سیمان، ماسه و یا شن مخلوط کرد تا یک ملات خمیری شکل و کاملاً روانی به دست بیاید.

برای استفاده از این چسب باید دقت شود که قبل از اینکه ملات مصرف شود باید بر روی بتن یک لایه از چسب بتنی مالیده شود.استفاده از چسب بتن در مواردی که میزان ضخامت بتن کم و یا میزان فشاری که قرار است بر آن وارد شود، بیشتر باشد، افزایش پیدا می کند. در چنین مواقعی بهتر است که افراد قبل از اینکه کار را شروع کنند یک لایه از محلول چسب بتن را که از قبل آماده کرده اند به بخش های پایینی بمالند و بعد از آن کار را شروع کنند. لازم به ذکر است که توصیه می شود از چسب های بتنی در ضخامت های بالایی به صورت لایه لایه مالیده شوند.

چسب واسط بتن و ملاتخرید چسب بتنی

امروزه فروشگاه های اینترنتی بسیار زیادی وجود دارند که در زمینه فروش انواع محصولات ساختمانی فعالیت می کنند. از این رو افراد می توانند خیلی راحت و با مراجعه به این سایت ها هر محصولی را که می خواهند، مانند چسب های بتنی را سفارش و خریداری نمایند. علاوه بر این فروشگاه های بسیار زیادی وجود دارد که در این زمینه فعال هستند و اقدام به عرضه و فروش انواع چسب های بتنی و آب بندی کننده می کنند.

چسب واسط بتن و ملات

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *