مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

کاربرد مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

در صنعت ساخت و ساز، رویکردی پا به عرصه گذاشته که توانسته است مورد رضایت مهندسان قرار بگیرد. این رویکرد که خلاقانه نیز می باشد، مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM نام دارد که داده های اطلاعاتی هر ساختمان را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و به کنترل آنها می پردازد. در این مقاله نیز به بررسی اطلاعاتی درباره کاربرد مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM و مزایای آن خواهیم پرداخت تا آگاهی خود را درباره این رویکرد افزایش دهید.

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM خصوصیاتی که یک ساختمان از نظر فیزیکی و یا کاربردی دارد به صورت دیجیتالی نمایش می دهد و منبعی از اطلاعات ساختمان خواهد بود. با استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM می توان در تمام مدت زمانی که پروژه طول می کشد، برای تصمیم گیری ها منبعی مطمئن و قابل اعتماد داشت. در تمام حوزه های صنعت از BIM می توان استفاده نمود و‌ کاربردهای بسیاری در این زمینه دارد که همگی امیدوارکننده هستند.

کاربرد مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM
مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

کاربرد مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM باعث می شود در مرحله طراحی پروژه تمام کسانی که ذی نفع هستند و یا از دست اندرکاران پروژه می باشند، دخیل شوند و بدین ترتیب در طول پروژه شاهد دوباره کاری نباشیم. BIM حجم کار و تمام مصالحی که در پروژه استفاده شده را محاسبه می کند و برای پروژه یک برآورد دقیق از نظر مالی و زمانی تهیه می کند. کاربرد BIM بعد از پروسه همکاری نیز شامل ارائه یک مدل دیجیتال خواهد بود که در آن کلیه اطلاعات ساختمان مثل مصالح، تجهیزات و تاسیسات، داده های مفید مربوط به اجزا و همچنین اطلاعات هندسی ساختمان درج شده است.

کاربرد مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM بعد از ساخت نیز همانند یک بانک اطلاعاتی می باشد که برای تعمیرات احتمالی در پروژه مفید خواهد بود. با داشتن مدل اولیه ، برای خرید مصالح و دیگر هماهنگی ها می توان اقدام نمود. از آنجا که BIM به صورت سه بعدی است مشخصات هر بخشی از ساختمان در آن قابل مشاهده خواهد بود که این امر اطلاعات مهمی از پارامتر های مختلف مثل نیروی اتصالات، حجم سیستم تهویه مطبوع، بارهای سازه ای و بارهای سرمایشی و گرمایشی به دست می دهد. تمام اطلاعات تخصصی و دقیق مربوط به یک ساختمان برای گروه اجرایی به شکلی قابل فهم تر و مشخص تر ارائه می شود. البته آموزش لازم به نیروها در مورد نحوه استفاده از این مدل سازی اطلاعات ساختمان ارائه شود.

 مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

مزایا BIM

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM سبب می شود قبل از اینکه ساختمان را به شکل فیزیکی ارائه دهیم، آن را به صورت دیجیتال و یا همان مجازی در اختیار داشته باشیم و بسازیم. عوامل پروژه با داشتن این مدل دیجیتالی می توانند پروژه را مورد تحلیل و برنامه ریزی قرار دهند و به طراحی آن بپردازند. با داشتن BIM به راحتی می توان به شبیه سازی مراحل طراحی و اجرا پرداخت. تغییرات حاصل در مدل دیجیتالی بسیار کم هزینه است و از بسیاری جهات موجب پیشرفت در کار خواهد شد. طراحی به روش های قبلی و بدون BIM، مشکلات زیادی داشت از جمله اینکه زمان و هزینه زیادی برای ارزیابی هایی که در یک طرح ارائه می شد، نیاز بود و تغییرات بسیار دیرهنگام و ‌در انتهای کار انجام می شد. در واقع مدل سازی اطلاعات ساختمان تغییری مهم در طراحی ارائه داده و در رابطه با تمام بخش های ساختمان، اطلاعات مفیدی در اختیار افراد درگیر در پروژه قرار می دهد.

 مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

کاربرد  BIM در مدیریت اطلاعات

اگر پروژه مقیاس بزرگی داشته باشد، افرادی که در آن مشارکت می کنند و همچنین حجم اطلاعات بسیار زیاد خواهد بود. بدون BIM مدیریت یکپارچه این حجم از اطلاعت ناممکن خواهد بود. در واقع بدون داشتن تکنولوژی مناسب و استاندارد نمی توان این اطلاعات را به درستی مدیریت نمود و موجب ضعف در پروژه خواهد شد که BIM این مشکلات را برطرف کرده است. ارکان مختلفی که در پروژه وجود دارد، باید هماهنگی مناسبی بین سیستم های اطلاعاتی اش وجود داشته باشد  تا مدیریت صحیحی با استفاده از اطلاعات در اختیار صورت بگیرد. می توان گفت یکی از مشکلاتی که به شکل اساسی در پروژه ها دیده می شود، همین نبود هماهنگی بین ارکان مختلف موجود در پروژه می باشد. این چالش تنها مربوط به ایران نیست بلکه کلیه کشورها با این موضوع درگیر هستند و ارتباط مناسبی بین سیستم های مختلف در این صنعت وجود ندارد. مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM با مدیریت اطلاعات، بر این مشکل غلبه می کند و راهکاری مناسب در اختیار دست ‌اندرکاران پروژه قرار می دهد.

نگاه جامع با مدلسازی اطلاعات ساختمان

در صنعت ساختمان اعضای پروژه در هنگام ارائه یک سازه در حال ساخت، باید نگاه جامعی به کل پروژه داشته باشند، در غیر این صورت نتایج رضایت بخشی حاصل نمی شود .این موضوع موجب عدم مشارکت افراد ذی نفع وحتی بهره بردار در طول طراحی خواهد شد. ممکن است طراح متوجه این مشکلات نباشد اما اگر بهره بردار از همان ابتدا در طراحی مشارکت کند، مشکلات به قدری  ساده خواهد بود که به راحتی حل شوند. BIM با نگاه جامع و ارائه مدل دیجیتال بر تمام این مشکلات فائق می شود. در صورتی که در رابطه با کاربردهای BIM سوالی دارید با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید و اطلاعات لازم را از مشاورین مجموعه دریافت نمایید.

 مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

اهمیت مدلسازی اطلاعات ساختمان

پیمانکاران و افرادی که در یک پروژه درگیر هستند، با داشتن BIM از کل پروژه ذهنیتی که به واقعیت نزدیک است، خواهند داشت. با این روش نسبت به روش های سنتی طراحی دقیق تر و سریعتری خواهیم داشت و در زمان نیز صرفه جویی خواهد شد. مشتری با دیدن مدل سه بعدی از ساختمان قبل از خرید، جذب آن خواهد شد و بستن قراردارد به راحتی صورت می گیرد. تمام اعضای پروژه به اطلاعات و تغییرات ساختمان دسترسی دارند و بدین ترتیب خلاقیت بیشتری در طراحی می توان داشت و دانش ساخت افزایش پیدا می کند.

با BIM هزینه های بیهوده کاهش می یابد  و این امکان وجود دارد که بر روی مدل سه بعدی پارامتر نیروی انسانی را اضافه کرد. اهمیت دیگر BIM در این است که شرایط غیر ایمن به سرعت شناسایی می شود و به تیم اجرایی در رابطه با این موضوع هشدارهای لازم داده می شود. با وجود BIM کارگاه ساخت و ساز برنامه ریزی های دقیق تر و راحت تری خواهد داشت. از نظر کیفی نیز  با داشتن مدل سازی ساختمان قدرت بررسی بیشتری برای ساختمان وجود خواهد داشت.

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *