بتن سبک سازه ای

معرفی و آشنایی با بتن سبک سازه ای

بتن سبک سازه ای جزو آن دسته از بتن هایی می باشد که علیرغم داشتن چگالی کمتر از ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب، دارای مقاومت فشاری بیش از ۱۷ مگا پاسکال می باشد. با این حال لازم است بدانید بتن سبک دارای انواع مختلفی بوده که طور کلی بیشتر آنها مزایای یکسانی دارند اما برای این که با این خصوصیات بیشتر آشنا شوید بهتر است در ادامه با ما همراه باشید.

بتن سبک سازه ای چیست؟

پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز موجب شده است که در زمینه های مختلف از جمله صنعت ساخت و ساز تحول های عظیم صورت پذیرد که در این بین تولید بتن سبک سازه ای نیز حاصل همین پیشرفت ها می باشد. لازم است بدانید بتن سبک به طور کلی به سه دسته بتن سبک غیر سازه ای، بتن سبک سازه ای و بتن سبک با مقاومت متوسط تقسیم بندی می شود؛ که نوع سازه ای آن بتنی بوده که صرفاً با استفاده از سنگدانه های سبک و مقاوم ساخته می‌شود و همانطور که گفته شد دارای مقاومت فشاری بیش از ۱۷ مگابایت می باشد. با این حال انواع مختلف بتن های سبک سازه ای از خانواده بتن های سبکدانه بوده که در آن برای کاهش وزن مخصوص از سنگدانه های سبک و اما مقاوم استفاده می شود. دقت داشته باشید با وجود مزایای بیشماری که این نوع بتن دارد در حال حاضر در جهان و ایران استفاده از آن در سازه های متفاوت رونق گرفته است.

بتن سبک سازه ایمزایای استفاده از بتن سبک سازه ای

امروزه با توجه به مزایای متعددی که انواع بتن سبک سازه ای در بر دارند مشاهده شده استفاده از این بتن بیشتر از بتن معمولی در ساخت و ساز می باشد. دقت داشته باشید بتن های سبک خاص دارای مهندسی ویژه بوده که موجب می‌شود کاربرد آن در بخش ساختمان سازی رونق پیدا کند. این بتن همانطور که از اسمش پیداست دارای وزن کمی بوده که این امر یکی از مهمترین مزایای آن تلقی می‌شود. از طرفی لازم است بدانید مقاومت حرارتی بالای این بتن ها باعث کاهش سرعت انتقال حرارت در آنها شده که منافع زیادی را به دنبال دارد؛ از جمله مهمترین این منافع می‌توان به کاهش تلفات انرژی اشاره نمود به گونه ای که در فصل سرما انتقال حرارت از داخل به خارج و انتقال حرارت از خارج به داخل ساختمان در فصل تابستان بسیار ناچیز می باشد. همچنین لازم است بدانید عایق بودن این بتن ها باعث کاهش سرعت تغییرات حجمی در اثر تغییر های دمایی شده که موجب می شود مقاومت آنها در برابر حرارت و یخبندان افزایش پیدا کند. ساختار پفکی بتن های سبک سازی موجب شده این بتن ها قابلیت جذب صوت را داشته و یکی از مهمترین کاربردهای آن در آمفی تئاتر ها و سالن های کنفرانس می باشد. قابلیت برش یکی دیگر از مهمترین ویژگی های بتن سبک سازه ای به شمار می رود.

بتن سبک سازه ایبتن سبک سازه ای لیکا

همانطور که گفته شد بتن سبک سازه ای دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آنها ویژگی های مختص به خود را دارد. در این بین بتن لیکا یکی از بتن های سبک پر مقاومت بوده که در رده بندی بتن های سبک سازی قرار دارد. این بتن محصولی با چگالی کمتر از بتن های عادی بوده در حالی که مقاومت بیشتر از آن ارائه می‌کند و در صورتی که از این بتن در اعضای سازه ای استفاده شود کاهش قابل توجهی در میزان مصرف بتن و میلگرد ساختمان های بتن آرمه به وجود خواهد آمد و به طور کلی می‌توان گفت با استفاده از این بتن وزن سازه به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند که به دلیل سوابق لرزه ای کشور طبیعتا می توان گفت استفاده از آن مزایای متعددی خواهد داشت. لازم است بدانید بتن لیکا مخفف مصالح رسی منبسط شده سبک بوده که برای تهیه آن از دانه های سبک از کوره های گردان استفاده می شود. معمولاً در ساخت این بتن با دانه های ریزی صفر تا سه میکرون در دمای بالاتر از ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد حرارت می بینند و با گازهای ایجاد شده در داخل آنها منبسط می شود. هنگام سرد شدن این مصالح سلول های فوق باقی می مانند و سطح آنها سخت می‌شود. در این بین مهمترین ویژگی های لیکا شامل مواردی چون وزن کم، بازدارنده نفوذ رطوبت، مقاومت در برابر یخ زدگی، عایق صوت، عایق حرارت، تراکم ناپذیر، مقاومت در برابر آتش، و بسیار از موارد دیگر می‌باشد. دقت داشته باشید از این بتن در المان های سازه ای ساختمان های بلند، پایه دکل های استخراج نفت، دال سقف ساختمان های بلند مرتبه و عرشه پل ها استفاده می شود.

بتن سبک سازه ایبتن سبک هوادار

نوع دیگر بتن سبک سازه ای بتن هوادار اتوکلاوی یا بتن گازی بوده که در دنیا با اختصار Ass نامیده می شود. این بتن سبک با استفاده از گاز هیدروژن متصاعد شده از ترکیب پودر آلومینیوم و خمیر سیمان به دست می آید. یکی از مهمترین مواد اولیه در ساخت این بتن سیلیس بوده و نیز به صورت فرآوری شده و پخته شده در آن آهک استفاده می شود. در هنگام تولید این بتن در مرحله اول مواد اولیه مانند سیلیس و آب با یکدیگر ترکیب شده و سپس موادی چون سیلیس، آهک و سیمان به صورت خشک به آن اضافه می‌شود. در مرحله بعد از اینکه مخلوط به محل انتقال داده شد در میکسر های مخصوص در مدت زمان لازم و مشخص مخلوط می شوند و سپس مواد مخلوط شده در داخل قالب هایی که هرکدام تقریبا سه متر مکعب هستند ریخته میشود. پس از این که فعل و انفعالات شیمیایی بر روی مواد رخ می دهد در زمانی مشخص از مواد به صورت قالب های مورد نظر در می آید و در مرحله آخر قالب های تولیدی را به خط ریخته گری انتقال میدهد.

بتن سبک سازه ایبتن سبک سازه ای سبک دانه

بتن سبکدانه از دیگر دسته بتن های سبک سازه ای است که با جایگزین کردن سبک دانه به جای سنگدانه ها تولید می شود که این امر علی رغم این که منجر به سبک شدن بتن می‌شود در مقاومت آن تاثیر بسزایی داشته بن طوری که می‌توان گفت بتن سبکدانه از مابقی بتن های سبک دارای مقاومت بیشتری بوده و حتی بیشتر بتن های سبک سازه ای از این نوع بتن استفاده می باشد. توجه داشته باشید به طور کلی می‌توان بتن سبکدانه را به دو دسته سبک دانه های صنعتی و سبکدانه های تقسیم نمود. مواد سبکدانه که در ساخت بتن سبکدانه استفاده می‌شود در حالت طبیعی و یا در فرایند های صنعتی تولید می شود. در این بین یکی از مهمترین سبکدانه های طبیعی که در این بتن مورد استفاده قرار می‌ گیرد تامیس بوده که منابع معدنی آن در مناطق متعددی از ایران قرار دارد. پوکه معدنی فاروج نیز از منابع معدنی سبک دانه در استان خراسان تلقی می شود. با این وجود می‌توان گفت مهمترین گروه های بتنی متکی بر استفاده از سبک شامل بتن سبک لیکا، بتن سبک پرلیتی و بتن سبک پلی استایرن می شود.

بتن سبک سازه ای

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *