بتن سبک

معرفی و آشنایی با بتن سبک و انواع آن‌

بتن سبک نیز از پر فروش ترین و بهترین نوع بتن می باشد که امروزه در بسیاری از ساخت و ساز های مورد استفاده واقع شده است. یکی از مهمترین عللی که از این بتن در ساخت و سازها استفاده می شود می توان به سهولت استفاده و اجرایی آن اشاره کرد؛ که این موضوع در ساخت و سازهای چند طبقه ای بسیار حائز اهمیت بوده و به همین دلیل مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران واقع شده است.

بتن سبک

بتن سبک یا AAC که به معنی بتن هوادار اتوکلاو شناخته می شود و در ساخت انواع دیواره های بیرونی و درونی به کار می رود. بتن از مواد بسیار زیادی از جمله سیمان، سیلیس، آهک، پودر آلومینیوم و آب در فشار بسیار بالا و در دمای زیاد تشکیل یافته است که البته ترکیب هر یک از این مواد بسیار دقیق و حساب شده به کار می رود. ویژگی های فیزیکی آن جامد، چگالی کمتر و متخلخل و غیر الاستیک می باشد. بتن سبک در سال ۱۹۲۳ توسط پژوهشگران سوئدی به کل جهان معرفی شد و در سال ۱۹۳۰ نیز به شکل جهانی تولید و عرضه شد. تولیدات بتن سبک در دهه های ۱۹۵۰ در کشورهای اروپایی و ژاپن بسیار بیشتر شده بود چرا که ویرانه های بعد از جنگ جهانی نیازمند تعمیرات گسترده ای بود که این محصول توانست بهترین کمک را در این زمینه داشته باشد. با پیشرفت تکنولوژی و فناوری نیز کارخانه های بسیار زیادی در سراسر جهان تاسیس شدند که هر کدام از آنها سعی بر آن دارند تا با کیفیت و بهترین نوع بتن سبک را تولید و عرضه کنند تا بتوانند صادرات خود را جهانی و نام برند خود را بر سر زبان ها بیندازند. طبق آمار گرفته شده در کل جهان حدود ۳۰۰ کارخانه در این حوزه فعالیت می کنند همچنین لازم به ذکر است که این محصول با شرایط مختلف اقلیمی بسیار سازگار می باشد.

بتن سبکمزایای بتن سبک

اگر بخواهیم در مورد مزایای استفاده از بتن سبک توضیحاتی را ارائه دهیم بایستی به موارد زیر اشاره کنیم:

–          سبک بودن آن: سبک بودن این بتن از مهم ترین ویژگی های آن بوده و با داشتن وزن کم خود، مقدار بار مرده ای که بر روی اسکلت و پی وارد خواهد شد نیز بسیار کمتر می باشد که این امر سبب شده است از این سازه در مناطق زلزله خیز بسیار استفاده شود تا مقاومت بسیاری را نشان داده و تلافت کمتری از خود برجای بگذارد.

–          عایق گرما: ساختمان هایی که در ساخت آنها از بتن های سبک استفاده می شود در مقایسه با دیگر ساختمان ها انرژی کمتری را هدر داده و اتلاف انرژی گرمایی در این گونه ساختمان ها بسیار کمتر می باشد؛ که این امر امروزه مورد توجه بسیاری از مهندسین و افراد واقع شده است.

–          عایق صوتی: وجود فضاهای خالی در میان بتن های سبک و حالت پفکی آن سبب شده است که این بتن بتواند به راحتی صدای موجود را جذب کند و در درون خود نگه دارد که به همین دلیل بهترین عایق صدا شناخته می شود.

–          قابلیت برش: هرگونه برش های تاسیساتی بر روی این بتن ها بسیار راحت تر و سریع تر در مقایسه با دیگر بتن ها می باشد که این امر سبب شده است طرفداران بتن سبک بسیار بیشتر باشد.

بتن سبکانواع بتن سبک

امروزه همان طور که اشاره شد کارخانه های بسیار زیادی در سراسر جهان به دنبال تولید بهترین و با کیفیت ترین بتن سبک هستند که همین امر نیز سبب شده است انواع مختلف از بتن سبک تولید و عرضه می شود. از مهم ترین انواع آن می توان به بتن سبک سبکدانه، بتن پرلیتی، بتن پلی استیرن، بتن پوکه ای و بتن سبک لیکا اشاره کرد. اگر شما نیز قصد استفاده از بتن سبک را در ساخت و سازهای ساختمانی خود دارید می توانید با توجه به نوع ساختمانی که قرار است ساخته شود و تعداد طبقات آن با مهندسان مشورت های لازم را انجام داده و سپس اقدام به خرید بتن مورد نظر خود داشته باشید. توجه داشته باشید که حتما توصیه های مهندس ساختمان خود را جدی گرفته و طبق دستورات عمل کنید چرا که هزینه های استفاده از این بتن بیشتر بوده و در صورت انتخاب نادرست شما امکان تلف شدن آن نیز بیشتر خواهد بود.

بتن سبکبتن سبک سبکدانه

بتن سبک سبکدانه یکی از انواع بسیار پرفروش و با کیفیت بتن سبک می باشد که در تولید این نوع بتن به جای استفاده از سنگدانه، سبک دانه استفاده می کنند تا دانسیته های آن را پایین بیاورد. مواد سبکدانه ای که در تولید این نوع بتن مورد استفاده می باشد در فرآیندهای صنعتی و طبیعی تولید می شوند. یکی از مهم ترین نوع بتن سبکدانه که در ایران نیز به مقدار زیادی یافت می شود، پامیس می باشد که شما می توانید معادن معدنی آن را در برخی از مناطق کشور مشاهده کنید. از جمله این مناطق می توان به استان خراسان اشاره کرد که با داشتن معادن مختلفی از پامیس سهم بزرگی را در تولید بتن سبکدانه ایفا کرده است.

بتن سبکبتن سبک لیکا

از دیگر بتن سبک که مورد توجه بسیاری از افراد واقع می شد، بتن سبکدانه لیکا می باشد که از دانه های بسیار سبک خاک رس تهیه و تولید می شوند. این محصول در بسیاری از کشورهای جهان با نام ها و برندهای بسیار مختلفی مورد استفاده واقع می شود. بتن سبکدانه لیکا در کشورهای دیگر با نام هایی مانند لایتگ، آگلایت و ارژکس شناخته می شوند که به صورت گسترده در صنعت عمرانی و ساخت و ساز ها از جمله ساختمان و سوله مورد استفاده واقع می شود. این نوع بتن ها در دمای بالای ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد در کوره های بسیار پیشرفته پخته و تولید می شوند.

بتن سبک

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *